Nuo rudens už kelionę autobusu 100 km keleiviams gali tekti mokėti jau 7-9 litais brangiau. Vežėjai tarifų didinimą motyvuoja augančiomis degalų kainomis ir didėsiančiais atlyginimais.
Vežėjų asociacija „Linava“ pateikė prašymą Kainų ir energetikos kontrolės komisijai dėl išaugusių degalų kainų bei darbo užmokesčio sąnaudų padidinti tolimojo susisiekimo maršrutais važiuojančių autobusų paslaugų maksimalius tarifus.
Keleivinio transporto vežėjų įmonės prašo padidinti maksimalius tarifus vežant keleivius paprasto tipo autobusais - 7 ct/km, o vežant minkšto tipo autobusais ir ekspresais - 9 ct/km. Vežėjai tikina, kad jei Kainų komisija patvirtintų prašomus maksimalius tarifus, gyventojai staigaus bilietų kainų šuolio nepajustų.
Brangs ne iš karto
Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenij Stolovickij LŽ sakė, kad per pastaruosius 5 mėnesius degalų sąnaudos išaugo 40 proc. kilometrui, o atlyginimai, palyginti su 2007 metų, padidėjo 25 procentais.
„Konkrečius tarifus nustato patys vežėjai. Tačiau maksimalius tarifus jie privalo suderinti su Kainų ir energetikos kontrolės komisija, kuri nustato kainų ribas. Jei komisija padidins maksimalius tarifus, tai nereiškia, kad jau kitą dieną pabrangs bilietai prašytais 7-9 centais už kilometrą. Maksimalią kainą vežėjai gali pasiekti per 2 metus ar ilgesnį laiką. Kiek ir kaip sparčiai brangs autobusų keleiviniai bilietai, priklausys nuo ekonominės situacijos“, - aiškino J.Stolovickij.
Pašnekovas tikino, kad prašymai Kainų komisijai pateikti tada, kai degalų kainos buvo didelės, todėl jei degalai pigs - vežėjai bilietų kainų esą visai nekels.
Brangūs viršvalandžiai
„Linavos“ duomenimis, vairuotojų vidutinis uždarbis atskirose vežėjų įmonėse svyruoja nuo 1600 iki 3000 litų. Nuo rugpjūčio mėnesio įsigaliojusi nauja viršvalandžių apmokėjimo tvarka reikalauja mokėti žymiai didesnius atlyginimus vairuotojams. „Apskaičiavus visas sąnaudas paaiškėjo, kad įvertinus degalų kainos ir atlyginimų augimą, kilometrą vežti vieną keleivį išlaidos padidėja 40 proc, o tai yra 7-9 centai kilometrui“, - skaičiavo išlaidas J.Stolovickij
Gintautas Pakusas, UAB „Kautra“ marketingo vadovas LŽ sakė, kad nenorėtų gąsdinti vartotojų. Tai, kad „Linava“ prašo padidinti keleivių tolimojo susisiekimo vežimo kainas esą dar nereiškia, kad tiek bilietai ir brangs.
„Kaip pernai ir užpernai, taip ir dabar - maksimalūs tarifai gali būti naudojami tik važiuojant mažus atstumus, jei kainos yra diferencijuotos. Jei nuvažiuota 10-15 kilometrų, kaina gali būti ir 25 centai už kilometrą. Lietuvoje važiuojant tarpmiestiniais autobusų maršrutais vidutinis atstumas - apie 100 kilometrų, tuomet maksimalios kainos nenaudojamos. Tai reiškia, kad kuo mažiau kilometrų nuvažiuoja keleivis, tuo brangiau sumoka už paslaugą. Didinti keleivių tolimojo susisiekimo transporto maksimalių tarifų neleidžia mūsų rinka“, - dėstė G.Pakusas.
Pasak įmonės marketingo vadovo, nuo rugpjūčio 1 dienos įsigalėję viršvalandžių skaičiavimo tvarkos pakeitimai smarkiai pakoreguos ir darbo užmokesčio fondą. „Iki šiol viršvalandžiai buvo skaičiuojami nuo valandinio atlygio, o dabar privaloma skaičiuoti nuo visos darbuotojo gaunamos sumos. Tai reiškia, kad reikės ne mažai papildomų pinigų,“ - aiškino G.Pakusas.
Pašnekovo teigimu, naftos kainų šuolis įvarė visiems didžiulį šoką, nors šiuo metu situacija stabilizavosi, tačiau nežinia, kas gali nutikti per kelis ateinančius mėnesius.
„Galime atsidurti labai keblioje padėtyje, kai gamybos kaštai viršys pajamas. Tačiau realią situaciją padiktuos rinka. Jei degalų kainos mažės, keleivių tolimojo susisiekimo tarifai tikrai nedidės“, - užtikrino „Kautros“ marketingo vadovas.
Sprendimą priims rudenį
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Bendrųjų reikalų skyriaus vedėja Loreta Kimutytė LŽ sakė, kad „Linavos“ prašymas padidinti tolimojo susisiekimo maršrutais važiuojančių autobusų paslaugų maksimalius tarifus bus nagrinėjamas pagal degalų sąnaudos ir darbo užmokesčio straipsnius.
„Jau gavome visų įmonių parengtą medžiagą su sąnaudomis per šių metų 5 mėnesius. Aiškinsimės, kiek degalų sunaudojama 100 km, kas lemia tarifo kainos augimą. „Linava“ siūlo savo 2008 metų projektinę degalų kainą beveik tokią, kokią mokėjo šiemet. Praeitais metais planavome, kad degalų kainos pasieks eurą, tačiau jos iš tikrųjų gerokai viršijo numatytą ribą. Kaip bus šiais metais - neaišku. Nuspėti, ar degalai toliau pigs ir kainos stabilizuosis - sunku. Todėl turėsime atlikti išsamų tyrimą, o galutinį sprendimą dėl „Linavos“ prašymo, galėsime pateikti ne anksčiau kaip per 2 mėnesius“, - sakė L.Kimutytė.
Pasak pašnekovės, vežėjų atlyginimai bus peržiūrėti analogiškai, kaip ir degalų kainos - analizuojama vidutinių transporto srities dirbančiųjų atlyginimų statistika, lyginama su vidutiniais šalies atlyginimais, ir jei bus nustatyta, kad transporto darbuotojų esamas uždarbis nesiekia vidutinės ribos, brangimas bus įvertintas.
Eglė Kapočiūtė