Indijos automobilių gamintojai Delyje vykstančioje automobilių parodoje pristatė „Tata Nano“ – pigiausią automobilį pasaulyje. Jo kaina Indijoje – 2500 JAV dolerių (apie 5900 litų).
Ši naujiena akimirksniu apskriejo pasaulį. Galbūt automobilių rinkoje įvyks persilaužimas ir nauja transporto priemonė taps prieinama visiems? Toks faktas daugelį, be abejonės džiugintų, bet žvelgiant iš šalies į tai, kokie kamščiai susidaro keliuose visame pasaulyje, darosi baugu, ar užteks vietos visiems ant kelio? Ar tokie automobiliai geresni už 15-mečius kledarus iš Vakarų Europos?
Pažvelkime į „Tata Nano“ galimybes. Kompanijos vadovas Ratanas N.Tato kartą žiniasklaidininkams pasakojo ne kartą matęs šeimas, susėdusias ant mopedo. Už vairo vyras, priešais jį vaikas, o už jo nugaros žmona su dar vienu mažamečiu ant rankų (tokios scenos Lietuvoje nepamatysi dėl oro sąlygų, tačiau šiltuose kraštuose tai – ne naujiena – aut.past.). „Tata“ kaip socialiai atsakinga kompanija, nusprendė sukurti transporto priemonę, kuri būtų ne tik pigi, bet ir saugi bei patogi.
Benzininis 0,6 litro variklis, 33 arklio jėgos, 100 kilometrų reikės 5 litrų degalų. Stebuklingai mažą kainą patys indai vertina kaip kultūrinį palikimą šalies, kurioje žmonės ant kupros įpratę vos ne baldus tampyti. Kažką panašaus į indų išradimą prisimena šiek tiek vyresnės kartos lietuviai. Prieš bene du dešimtmečius Sovietų Sąjungoje neprigijo automobiliai pavadinimu „Oka“. Pagal savo komplektaciją jie mažai kuo skyrėsi nuo „Tato Nano“ – vairas, variklis ir bagažinė. Dar ir stogą galimą priskirti prie privalumų. Skirtumas tarp „Okos“ ir „Nano“ tas, kad variklis indiškame variante yra automobilio gale, o kaina 3500 litų žemesnė. Indiškas automobilis aititinka Euro 4 ekologinius standartus. Taip pat planuojama “naujoką” eksportuoti.
„Nano“vidus nė kiek ne prastesnis, nei kokio pigesnio biznio klasės automobilio. Salonas – gelsvai rudos spalvos, pritaikytas susėsti penkiems indams (keturiems lietuviams).
Įdomu tai, kad savaitę prieš Delio automobilių parodą, taip pat Indijoje buvo pristatytas dar vienas „mikrobas” - „Lite”. Tai kompanijos „Bajaj“ gaminys. Jo kaina kiek didesnė – 3000 JAV dolerių (apie 7000 litų). Tačiau „Lite“ tėra koncepcinis – serijinė gamyba planuojama 2009 metais. „Renault” kompanija žada padėti gamintojams sukurti pakabą ir dizainą. „Bajaj“ atstovai pasakojo, kad planuojama sukurti ne tik benzininį, tačiau ir dyzelinį iki 35 arklio galių pajėgumo variklius. Šiek tiek didesnę kainą jie aiškina tuo, kad kompanijai kur kas svarbiau sukurti šiek tiek ekonomiškesnį ir ekologiškesnį automobilį, nei tiesiog bet kokiomis priemonėmis sumažinti kainą.
Visgi anot „Moller Auto“ rinkodaros ir komunikacijos vadovo Lino Barščevičiaus ("Volkswagen" atstovų Lietuvoje), „mažyliai“ vargu ar sugebės įsitvirtinti Lietovos rinkoje. Jo nuomone, lietuviams labiau patinka dideli automobiliai. Be to mūsų šalyje vis labiau kreipiamas dėmesys ir į saugumą kelyje bei ekologiškumą. Minimalaus biudžeto transporto priemonės dažniausiai negali tuo pasigirti.
Mažiausias „Volkswagen“ modelis „Fox“ net nėra pardavinėjamas Lietuvoje. Jo kaina siekia 9000 eurų. „Fox“ populiaresnis Lotynų Amerikos šalyse. Vakarų Europoje modelis pardavinėjamas nuo 2005 metų. Priminsime, kad „Volkswagen“ modeliai jau kelis metus iš eilės yra populiariausi Lietuvos rinkoje.