Per gaisrą kelte „Lisco Gloria“ nukentėjusios vežėjų bendrovės piktinasi pernelyg ilgai trunkančiu gaisro priežasčių tyrimu.
Kol nėra ekspertų išvadų, nežinia, kas turės atsakyti už prarastus krovinius, o jų siuntėjai bent dalį nuostolių bando užkrauti ant vežėjų pečių, praneša LTV „Panorama“.
Spalį sudegusio kelto dūmai vis dar nuodija per gaisrą nukentėjusių vežėjų gyvenimą. Kol kas gavę tik kompensacijas už sudegusius vilkikus, vežėjai laukia nesulaukia ekspertų išvadų dėl gaisro priežasčių, kurios padėtų jiems atsikratyti krovinių siuntėjų pretenzijų.
Be šių išvadų neaišku, kas turėtų dengti nuostolius už sugadintus krovinius. Tačiau jau pasirodė pranešimų, neva pirminiai gaisro nuostoliai suskaičiuoti ir kelto savininkė „DFDS Lisco“ dalį jų atgavo.
„Mes esame nežinioje, ypač perskaičius straipsnius spaudoje, kuriuose argumentuojama, kad „DFDS Lisco“ gavo 244 milijonų savo nuostolių padengimui. Perskaičius šituos straipsnius peršasi išvada, kad jie pirmiausia žiūri savo nuostolių padengimo, o nekreipia dėmesio į nukentėjusius“, – teigia įmonės „Gollner spedition“ direktorė Virginija Lazauskienė.
Vežėjų asociacijos „Linava“ duomenimis, per gaisrą kelte sudegė 79 vilkikai ir 144 puspriekabės bei šaldytuvai. Pirminiais skaičiavimais, vežėjų nuostoliai gali siekti apie 50 mln. litų. Asociacijos vadovo teigimu, draudimo bendrovės ilgai nedelsdamos atsiskaitė už KASKO draudimais apdraustus sudegusius vilkikus. Tačiau kelto savininkai neskuba atlyginti nuostolių už prarastus krovinius.
„Yra tokia dvilypė situacija – pagal CMR konvenciją ir draudimo sutartį, vežėjas neatsakingas už prarastą jūroje krovinį. Už tai atsakingas jūrinis vežėjas. Bet jūrinis vežėjas nemoka, kol neįrodyta jo kaltė. Čia tokia pasaka be galo. Ir blogiausia, kad dažniausiai vis tik krovinių savininkai, jeigu turėjo uždirbtų pinigų vežėjai pas juos, tuos pinigus sulaikė, kol baigsis tyrinėjimai ir ginčai“, – aiškino „Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius.
„Dažnai kroviniai patys yra draudžiami nuo pilno sunaikinimo. Šiuo atveju, jeigu krovinys buvo neapdraustas, tai nesąžiningi krovinių savininkai bando perkelti atsakomybę ant vežėjų, nors to neturėtų būti. Vežėjas už tai nėra atsakingas“, – tvirtino Draudikų asociacijos direktorius Andrius Romanovskis.
Sudegusio kelto savininkų teigimu, problemos kyla dėl pernelyg sudėtingų jūra gabenamų krovinių draudimo taisyklių. Ir dėl to, kad nuostolių mastai vis dar tikslinami, o kas ir kaip turės juos atlyginti, nuspręs tik ekspertai.
„Tiek „DFDS Lisco“, tiek krovinių vežėjai privalės sulaukti gaisro priežasčių ir aplinkybių tyrimo išvadų ir tik tuomet bus galima kalbėti apie kompensacijų galimą mokėjimą“, – sako „DFDS Lisco“ Komunikacijos ir reklamos skyriaus vadovas Vaidas Klumbys.
Draudikai primena – jei paaiškės, kad gaisras įvyko dėl nelaimingo atsitikimo, kelto savininkas privalės išmokėti tik tam tikrą pinigų sumą už kiekvieną krovinio kilogramą, bet jei bus nustatyta, kad keltas buvo netinkamai eksploatuotas, visą žalą turės atlyginti jo savininkas.
„DFDS Lisco“ atstovo teigimu, ekspertų išvados dėl gaisro priežasčių gali būti pateiktos maždaug per pusmetį.
Aurelija MALAKAUSKAITĖ, Marija GABRIENĖ