Dar visai neseniai JAV prezidentas žadėjo įvesti griežtus muitus visoms valstybėms be išimties. Vis tik dabar jo retorika pasikeitė, todėl 90 dienų atidedamas visuotinis muitų įsigaliojimas (palikant galioti bazinį 10 proc. tarifą).
„Atsižvelgdamas į nepagarbą, kurią Kinija parodė pasaulio rinkai, aš nedelsdamas iki 125 proc. padidinu muitą, kurį JAV taikys Kinijai“, – „Truth Social“ rašė D. Trumpas.
Tiesa, užsienio žiniasklaida primena, kad balandžio 3 d. nustatytas 25 proc. tarifas Europos automobilių importui į JAV lieka nepakeistas.
O tokio sprendimo efektas JAV matomas jau dabar. Štai automobilių gamintoja „Stellantis“ (gamina „Dodge“, „Fiat“, „Chrysler“, „Ram“, „Alfa Romeo“ ir kt. automobilius) laikinai panaikino 900 darbo vietų gamyklose Mičigano ir Indianos valstijose.
Tai padaryta sustabdžius transporto priemonių gamybą dviejose gamyklose Kanadoje ir Meksikoje dėl D. Trumpo įvestų 25 proc. muitų importuojamiems automobiliams.
Specialistai sako, kad toks muitų poveikis dar ne pabaiga. O pokyčių gali sulaukti ir Europos Sąjungos (ES) valstybių gyventojai, įskaitant ir lietuvių pirkėjus ar verslininkus, kurie iš Amerikos pargabena amerikietiškas transporto priemones į mūsų šalį.
Lietuvių pamilti BMW brangs?
Vilniaus universiteto ekonomistas, mokslininkas Algirdas Bartkus svarstė, kad muitų įtaką tiesiogiai paveiktų ir naudotų transporto priemonių rinką. O būtent į ES rinką iš JAV, pašnekovo teigimu, įvežamas nemenkas kiekis tokių automobilių.
„Jeigu, pavyzdžiui, automobilių gamintojas „Honda“ pakeistų savo gamybos vietą ir persikeltų iš Kanados į JAV, žinoma, kad pagaminti šiuos automobilius taps brangiau.
Tad tikėtina, kad amerikiečiai savo transporto priemones dėl tokios susiklosčiusios situacijos atnaujins rečiau, važinės su senesniais automobiliais. O jei naudotų transporto priemonių rinkoje bus mažiau, kainos tokių automobilių taip pat bus didesnės“, – vertino ekonomistas.
A. Bartkus atkreipia dėmesį, kad muitų įvedimas paliestų ir naujų automobilių rinką. O tai pajustų ir patys europiečiai.
„Štai lietuvių labai vertinami BMW – pradedant X3, X4, X5, X6 ir baigiant X7 ir XM – yra amerikietiškos mašinos, o ne vokiškos, bavariškos. Kitaip tariant, jos yra gaminamos Amerikoje, o ne Europoje.
Bavariškomis, europietiškomis būtų galima laikyti nedideles BMW X1 ir X2 transporto priemones. O šitos monstrinės mašinos“, – kalbėjo pašnekovas.
Tad jei Europa visgi pasirinktų tolimesnės konfrontacijos kelią ir nuspręstų į JAV muitus atsakyti tuo pačiu, bet nesiderėti su D. Trumpu, ekonomisto A. Bartkaus vertinimu, aukštesnės klasės BMW automobiliai pabrangtų:
„Pavyzdžiui, „Audi“ Q7, Q8 yra gaminami Slovakijoje ir jie yra tiesioginiai aukštesnės klasės BMW konkurentai. Tad jeigu JAV pagaminti „iksai“ pabrangs Europoje, bet „Audi“ kaina tuo metu atrodys patrauklesnė, paklausa šis gamintojas tikrai skųstis neturėtų. Kitaip tariant, vienam gamintojui tai laimė, kitam – nelaimė.“
ES rinkoje atsirastų automobilių perteklius?
Kauno technologijų universiteto (KTU) Ekonomikos ir verslo fakulteto profesorius Vaidas Gaidelys skaičiuoja, kad dėl įsigaliojusių muitų Europai aukštesnės klasės transporto priemonių kainos Amerikoje galėtų didėti apie 20 tūkst. JAV dolerių.
Visgi biudžetinės klasės automobilių kainų didėjimo tendencija, tikėtina, būtų kiek švelnesnė ir siektų nuo 2,5 iki 5 tūkst. JAV dolerių.
„Suprantama, kad įvesti muitai labiausiai paliestų Vokietijos automobilių gamintojus. Be to, tikėtina, kad automobilių pardavimas JAV taip pat sumenktų“, – svarstė pašnekovas.
Visgi, prof. V. Gaidelio vertinimu, trumpuoju laikotarpiu nereikėtų atmesti ir tokio scenarijaus, kad ES rinkoje atsirastų automobilių perteklius.
„Gamintojai, tikėtina, bandytų aktyviau parduoti transporto priemones ES rinkoje, tad dėl didelės pasiūlos transporto priemonių kaina galėtų sumenkti.
Tačiau tai būtų tik trumpalaikis efektas, nes turbūt gamintojai ieškotų alternatyvų, kur būtų galima eksportuoti savo produkciją“, – vertino proc. V. Gaidelys.
Be to, pašnekovas neatmeta, kad gamintojai taip pat būtų priversti žvalgytis ir kitų pajamų šaltinių.
„Štai visai neseniai „Volkswagen“ koncernas paskelbė apie galimybę gaminti transporto priemones, kurios būtų pritaikytos ne tik civiliams, t.y. žadama dėmesį sutelkti ir į karinės technikos gamybą“, – svarstė KTU profesorius V. Gaidelys.
„Tuo metu ES viduje Europoje pagaminti automobiliai nepabrangs. Priešingai – sumažėjus europietiškų automobilių paklausai JAV, padidės jų pasiūla pačioje Europoje.
Pirmuoju etapu padidėjusi pasiūla gali reikšti kainų sumažėjimą, bet ilguoju periodu Europos pramonė tiesiog ims gaminti mažiau automobilių, jei neteks pirkėjo – amerikiečio“, – KTU profesoriui antrino dr. A. Jaržemskis.
Pašnekovas taip pat atkreipia dėmesį ir į tai, kad jei dėl Amerikoje pabrangusių vokiškų automobilių galiausiai paklausa sumažės, gamintojai taip pat mažins ir jų gamybos apimtis.
„O tai reiškia kad dalį gamyklų uždarys, o darbuotojus atleis. Bet svarbu ir tai, kad automobilių gamyboje dalyvauja ir įvairūs detalių, komponentų, mazgų gamintojai – nuo padangų iki elektronikos, taigi mažiau užsakymų turės visi automobilių pramonės tiekėjai.
Tai reiškia, kad mažiau liks verslų, mažiau reikės darbuotojų. Lietuvoje turime taip pat nemažai įmonių, kurios yra automobilių pramonės tiekėjos“, – dėmesį atkreipė A. Jaržemskis.
Bendrovės „BRC Autocentras“ vadovas Mindaugas Slovikas taip pat pritaria, kad jei europietiškų parduodamų automobilių dalis Amerikoje sumažės, yra šansų, kad ES valstybėse transporto priemonių kaina sumažės.
„Tai priklauso nuo daugybės veiksnių: ar Europos automobilių gamintojai imsis aktyvių veiksmų, siekdami užkirsti kelią savo produkcijos kainų Jungtinėse Valstijose didėjimui, ar į Ameriką neišsiųstiems automobiliams pavyks greitai rasti alternatyvią eksporto rinką ir pan. Tad pernelyg džiūgauti – bent jau kol kas – irgi nederėtų“, – atkreipia dėmesį ekspertas.
Muitai paliestų ir Lietuvos verslininkus
A. Bartkus neatmeta, kad dėl į ES rinką iš JAV įvežamų transporto priemonių pardavimo planus gali perdėlioti ir Lietuvos verslininkai.
„Veikiausiai užsiimti verslu ir pardavinėti Lietuvoje iš JAV atvežamus automobilius ir toliau apsimokės. Tačiau kainos gali būti didesnės, t.y. nebūtų tokios, kaip dabar“, – svarstė ekonomistas.
Tuo metu prof. V. Gaidelys antrina, kad merikietiškus automobilius parplukdantys iš JAV ir juos Lietuvoje parduodantys verslininkai, pašnekovo vertinimu, irgi griebtųsi veiksmų, kaip būtų galima kompensuoti nuostolius.
„Greičiausiai, dalis dėl muitų išaugusios kainos tikrai bus perkelta ant vartotojų pečių. Skaičiuojama, kad amerikietiškų automobilių brangimas ES rinkoje galėtų siekti vidutiniškai nuo 500 iki 1 tūkst. eurų.
Verslininkai, panašu, taip pat orientuotųsi į klientus, kurie yra mažiau jautrūs kainų pokyčiams ir ieško aukštesnės klasės, išskirtinesnių automobilių iš JAV. Tačiau kainų didėjimas priklausytų ir nuo to, kiek nišinių klientų jiems pavyktų surasti“, – mano prof. V. Gaidelys.
Vilniaus universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto docentas, dr. Andrius Jaržemskis teigia, kad ES automobilių eksportas į JAV iš tiesų sumažės, nes amerikiečiams pirkti JAV pagamintą automobilį taps pigiau nei europietišką.
„BRC Autocentro“ atstovų vertinimu, šiuo metu Europos automobilių gamybos sektoriuje iš viso dirba apie 13,8 mln. žmonių. Tad net ir nedidelis šios pramonės šakos nuosmukis gali turėti reikšmingų socialinių ir ekonominių padarinių, ypač šalyse, labiau priklausančiose nuo automobilių gamybos.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!