Gyventojų pasipriešinimas privertė grįžti prie projektavimo darbų ir ieškoti alternatyvų sprendimų, kad išsaugoti šimtamečius medžius. Tačiau jie teigia, kad jei projekto pakeitimas bus labai brangus ar išvis neįmanomas, ąžuolus kirs. Gyventojai sako nepasiduos ir gins medžius iki galo.
Pakruojo rajono Varonių kaimo gyventojai matuoja kelių šimtų metų ąžuolą, kuris asfaltuojant kelią per šią gyvenvietę turi būti nukirstas.
Kapitaliai remontuojant šį kelią jau buvo iškirsta daug pakelėje buvusių medžių. Apie kirtimo darbus gyventojai sužinojo tik jiems prasidėjus. Kelininkai nukirto 61 eglutę, nupjovė ąžuolo šaką, kitus medžius.
„Be galo gražus buvo čia toks gluosnelis, nu nieko, viską pjovė tiesiog. Kaimynuose gandralizdis. Storesni nei ąžuolas ten buvo topoliai ir tuos topolius nuvarė ir tą gandralizdį nudrėbė žemėn. Niekas nesiderino išvis, niekas net neklausė“, – sako sodybos šeimininkė Palmira Česnauskienė.
„Tai aišku, kad gaila, tokį medį naikint. Tiek metų išstovėjo. Dabar pjaut. Tai kažkokia nesąmonė“, – pasakoja Voronių gyventojas Pranas.
Gyventojai sako, kad jiems svarbu kad kelias būtų asfaltuotas ir nedulkėtų, tačiau nesitikėjo, kad taip drastiškai bus kertami medžiai. Pakruojo rajono meras sako, kad sutvarkyti kelią yra svarbu ir šio ruožo tvarkymo darbų labai laukė, tačiau reikėtų atsižvelgti ir į žmonių prašymus.
„Su žmonėm nebuvo pasitarta, nebuvo prašyta suderinimų, nors remonto darbams nei su savivaldybė, nei su gyventojais kaip ir nereikalaujama. Buvo pažiūrėta, kad greičiau atlikt, suprojektuota, priimti paprasčiausiai gal pigiausi sprendimai“, – teigia Pakruojo r. meras Saulius Margis.
Gyventojams pasipriešinus darbai buvo laikinai sustabdyti ir projektuotojams duota užduotis ieškoti būdų kaip tvarkant šį kelią būtų galima išsaugoti šiuos du ąžuolus. Paskaičiuoti kiek kainuos, jei projektas bus keičiamas. Kelių direkcijos atstovas sako, kad jiems pagrindinis prioritetas yra eismo saugumas.
„Šitie medžiai tikrai yra keliantys pavojų eismo saugumui, nes jie auga kelio šlaite, jų šaknys pilnai išsikišusios virš kelio važiuojamosios dalies, jų šaknys galimai pažeidžia kelio konstrukciją, jeigu visiškai aklai vadovautis teisės aktais tai šitie medžiai turi būti šalinami“, – kalbėjo skyriaus vadovas Marius Čereška.
Kelių direkcijos atstovas sako, kad gyventojų prašymus išgirsta ir stengiasi išsaugoti kiek galima daugiau vertingų medžių.
„Tikrai stengsimės kiek galima įvertinti, vertiname kiekvieną tokį individualų atvejį. Ir jeigu aplinkybės leidžia, sąlygos leidžia, tie medžiai gali būti išsaugomi. Tai kaip ir minėjau, 50 ant 50 taip, tikimybė“, – sako M. Čereška.
Tačiau tokia tikimybė netenkina medžių gynėjų. Jie ragina labiau saugoti sveikus medžius, ypač ilgaamžius ąžuolus. Aktyvistės teigimu jų organizacijai jau ne kartą pavyko sustabdyti kirtimus ir projektuotojai dar kartą labiau įsigilinę į situaciją pakeisdavo planus.
„Dažniausiai projektuotojas net neatvažiuoja į vietą, tokiose, asfaltuojant, kelius tiesiant, net nežino realios situacijos, nežino kokios vertybės čia. Ir projektuoja iš žemėlapio“, – pasakoja asociacijos Gyvo žalio atstovė Austė Juozapaitytė.
Štai tokią krūvą sveikų medžių – ąžuolų, uosių, topolių kelininkai ruošdamiesi kelio remontui Voroniuose jau nupjovė. Tačiau dėl likusių dviejų ąžuolų kaimo gyventojai žada nenusileisti ir ginti juos visais įmanomais būdais