Žiniasklaidos antikristo Ruperto Murdocho imperija toliau byra: liepą magnatas pardavė Rusijoje veikusią išorės reklamos kompaniją „News Outdoor“, praneša žurnalas „Time“. Jos kaina siekė apie 270 mln. JAV dolerių. Palyginti su 2008 metais, jos vertė sumažėjo daugiau kaip penkis kartus.
Žmogžudysčių serija
Taip baigėsi viena iš laukinių rusiškojo verslo legendų. „Time“ rašo, kad Didžiosios Britanijos geltonosios spaudos bėdos yra niekis, palyginti su skandalais, žmogžudystėmis ir korupcija Rusijos išorės reklamos rinkoje – srityje, kur R. Murdocho bendrovė viešpatavo beveik dešimtmetį.
R. Murdochas pradėjo užkariauti šią rinką 2002-aisiais. Tai nutiko po tuometinio Maskvos reklaminių stendų karaliaus Vladimiro Kanevskio užsakytos žmogžudystės. Leidinio duomenimis, nuo 1996 iki 2004 metų ne mažiau kaip 11 Rusijos reklamos agentūrų aukšto lygio vadybininkų buvo sužeisti ar nužudyti.
Tapo rinkos lydere
R. Murdochas „News Outdoor“ įsigijo 2000-aisiais. Vadovo vairą jis atidavė Maksimui Tkačiovui. Mažiau kaip per porą metų M. Tkačiovas pavertė „News Outdoor“ pagrindiniu rinkos žaidėju beveik visuose didžiuosiuose Rusijos miestuose. Išskyrus Maskvą, kur kelią pastojo V. Kanevskio kompanija.
2002 vasarą buvo pasikėsinta į M. Tkačiovą. Pasipiktinęs R. Murdochas parašė laišką tuometiniam prezidentui Vladimirui Putinui. Jis reikalavo atlikti nuodugnų tyrimą. Rezultato žiniasklaidos magnatas nesulaukė: niekas nebuvo nubaustas už pasikėsinimą.
Pasveikęs po operacijos M. Tkačiovas grįžo į verslą. Netrukus du trečdalius V. Kanevskio kompanijos įsigijo R. Murdocho bendrovė „News Corp“.
Salimo Tarani, tuometinio kompanijos finansų direktoriaus Rusijoje žodžiais, kaina buvo neįtikėtinai gera ir „News Outdoor“ Maskvoje tapo išorės reklamos srities lydere. Nė viena užsienio bendrovė Rusijos žiniasklaidos versle anksčiau nebuvo užėmusi tokios vietos. Kad išsaugotų padėtį, reikėjo ne tik pinigų, bet ir Rusijos Vyriausybės palankumo. Šiuo atžvilgiu iš R. Murdocho buvo mažai naudos – veiklą Rusijoje jis pradėjo padedamas Boriso Berezovskio.
Partnerystė su mero sūnumi
Aukščiausio lygio „News Outdoor“ vadovams Rusijoje teko patiems megzti ryšius su valdžios viršūnėle. Pagrindinis jų tikslas buvo palaikyti gerus santykius su merija. Netrukus, neva palankiai susiklosčius aplinkybėms, buvusio mero Aleksandro Lužkovo sūnus Aleksandras pradėjo užsiimti išorės reklamos verslu. Jis užmezgė glaudžius ryšius su R. Murdocho kompanija. „News Outdoor“ gavo išskirtines teises siūlyti klientams ir prižiūrėti visus Lužkovui jaunesniajam priklausančius reklamos stendus.
M. Tkačiovas neigia, kad šie ryšiai padėjo su Maskvos valdžia užmegzti ypatingus santykius. Kad ir kaip ten būtų, „News Outdoor“ ir A.
Lužkovo firmai atiteko bendros sutartys dėti reklamą svarbiausiose Maskvos gatvėse.
Skundėsi korupcija
Rusiškam verslui būdinga, kad vietos valdininko kaprizas lemia, ar tavo reklamos stendams bus suteikiama nuolaida, ar, priešingai, jie visai bus panaikinti. Daugeliu atvejų sprendimai priimami užkulisiuose.
Nėra liudijimų, kad D. Murdochas žinojo apie nusikaltimus, kurie supurtė rusiškosios reklamos rinką. M. Tkačiovas įrodinėjo, kad „News Outdoor“ neužsiėmė korupcija. Rašoma, kad „News Corp“ tik vieną kartą turėjo korupcinių reikalų. 2006 metais Martinas Pompaduras, tuo metu ėjęs „News Corp“ Europos padalinio direktorių tarybos pirmininko pareigas, viename iš Maskvos viešbučių susitiko su trimis Rusijos reklamos rinkos aukšto lygio vadovais.
Susitikimą organizavo Andrejus Lugovojus. Vadovai M. Pompadurui skundėsi dėl kyšininkavimo, telefonų pokalbių klausymosi ir korupcijos, klestinčios „News Outdoor“ kompanijoje, bei paprašė ištirti šį reikalą. M. Pompaduras susilaikė nuo bet kokių komentarų, o M. Tkačiovas vadybininkų skundus pavadino juodosiomis viešųjų ryšių technologijomis ir neigė juos.
Nuo 2008 metų Rusijos valdžia ėmėsi peržiūrėti išorės reklamos rinkos normas. Naujosios reiškė, kad daugumą reklamos stendų teks pašalinti arba dalyvauti konkurse. Aplinkybės ir toliau klostėsi nepalankiai. Mokesčių inspekcijos bendrovei „News Outdoor“ pareiškė 45 mln. dolerių pretenzijas, o atleidus iš pareigų merą A. Lužkovą nutrūko draugystė su merija.
R. Murdochas dar anksčiau ketino atsisakyti savo turimų 79 proc. „News Outdoor“ akcijų dalies. Praėjus trejiems metams po nesėkmingų derybų su dviem potencialiais pirkėjais sutiko jas parduoti už 270 mln. dolerių. 2008-aisiais „News Outdoor“ buvo vertinama 1,65 mlrd. dolerių.
Manoma, kad R. Murdochas jautėsi laimingas pasitraukęs iš Rusijos išorės reklamos rinkos. „Jis sugebėjo išeiti švarus po 10 metų darbo labai nešvariame versle“, – rašo „Time“.
FAKTAI: Su R. Murdochu susiję skandalai
Itin nevienareikšmiškai verslininkas buvo įvertintas 1980-aisiais, kai atsisakė pripažinti profsąjungas ir lengva ranka atleido apie 5 tūkst. savo korporacijoje dirbančių darbuotojų.
Ne mažiau R. Murdochą išgarsino skandalas su korporacija „Google“. Prieštaraudamas nemokamam žiniasklaidos turiniui internete verslininkas siekė, kad visų jo leidinių turinys būtų pašalintas iš „Google“ paieškos rezultatų.
R. Murdochas kritikuojamas, kad sėkmės sulaukė žiniasklaidos „nubukėjimo“ sąskaita.
Verslininko korporacijai priklausantis laikraštis „The Sun“ buvo pirmas, drąsiai pradėjęs spausdinti nuogų krūtų nuotraukas, į kurias britai galėjo žiūrėti skaitydami laikraštį prie pusryčių stalo.
Paskutis skandalas kilo Didžiojoje Britanijoje, kai paaiškėjo, kad magnato imperijai priklausantis „News of the World“ pasiklausė garsenybių bei Irake ir Afganistane žuvusių britų karių artimųjų pokalbių telefonu.
Netrukus po to, kai kilo šnipinėjimo skandalas, pirmasis, apie tai viešai prabilęs žurnalistas buvo rastas negyvas.
Leonas Grybauskas