Didžioji mūsų šalies automobilininkų dalis teigia, kad automobilio taupumas jiems yra viena didžiausių vertybių. Bent jau taip atrodo užmetus akį į apklausų rezultatus, tačiau vaizdas gatvėse šiek tiek kitoks. Kita vertus, net ir tarp gana nebrangių naudotų automobilių galima rasti tikrų „taupukų“.
Būkime realistais – dauguma lietuvių tegali leisti sau važinėti 12–21 metų amžiaus automobiliais, todėl nebarstysime druskos ant žaizdų, aptardami naujausius ir tikrai rekordiškai taupius automobilius. Išvis, taupiausia būtų važinėti elektromobiliu, bet net ir labiausiai nuo realaus gyvenimo atitolę analitikai sutinka, kad įsigyti elektromobilį sau gali leisti tik tie, kurie be vargo gali nusipirkti naują ir ne patį pigiausią automobilį. Tačiau net ir tarp dešimties ar daugiau metų senumo automobilių yra savotiškų taupumo rekordininkų, kurie tikrai tiktų lietuviams.
Norai gražūs – realybė kitokia
Sunkmetis šiek tiek koregavo ir lietuvių įpročius. Tiesa, automobiliai mums vis dar yra toks kasdienis džiaugsmas, kad net ir į netoliese esančią parduotuvę daug kas važiuoja savo automobiliu. Vartojimo ir automobilinės kultūros įpročius analizuojantys specialistai Lietuvą linkę tapatinti ne su Vakarų Europos valstybėmis, o su... JAV. Ne pagal uždirbamus pinigus, bet pagal automobilių naudojimo įpročius. Jei lietuvis naudojasi automobiliu, tai naudojasi juo visur ir visada. Nepritekliaus neslegiamose šeimose nieko nestebina ir 2–3 automobiliai. Tokie automobilinės kultūros įpročiai labiau būdingi JAV, o ne senajam žemynui.
Tą patį galima pasakyti ir apie automobilių taupumą, nors patys lietuviai visuomet stengiasi pabrėžti, kad kuro taupymas yra vienas iš jų prioritetų renkantis automobilį. Tačiau, įvertinus visus tautiečių automobilius, krenta į akis tai, kad automobiliai, nors ir seni, bet yra dideli ir pakankamai pretenzingi. Jie skirti padaryti įspūdį aplinkiniams. Štai kad ir visureigių skaičius: vertinant procentais, Lietuvoje jų yra gerokai daugiau nei uždirbančių, bet taupių vokiečių ar prancūzų kraštuose.
Retas pirkėjas rimčiau domisi galimais pirkiniais
Dar viena bėda – net ir tikrai taupaus automobilio ieškantys potencialūs pirkėjai vadovaujasi tik stereotipais ar nuogirdomis ir dairosi tik kokio vieno, visiems žinomo, taupaus automobilio, arba, tiesiog daro klaidų jį rinkdamiesi.
Visų pirma, reikėtų atrasti atskaitos tašką, pagal kurį vertintume tai, ką galima laikyti taupiu automobiliu. Šiuo metu Lietuvoje kuro kainos didelės, todėl taupiu automobiliu vadinti mašiną, kuri vartoja 6 litrus dyzelino, jau nepavyks. Kalbant apie taupius automobilius, jų kategorijai vertėtų priskirti tik tas mašinas, kurios sunaudoja apie 4 litrus degalų. Patikėkite, tokių automobilių yra ir tarp 10–15 metų amžiaus keturračių. Tiesa, jų reikia paieškoti, nes, jei tikėtume kiekvienu skelbimu, kur teigiama, kad automobilis „ryja“ 4–5 litrus, galima nusivilti.
3 litrai dyzelino su senu automobiliu?
Net 10 metų senumo automobiliu galima važiuoti naudojant niekingus 3 litrus dyzelino. Tikrai taip, tokių automobilių yra. Tinkamai pasirinkus automobilį ir protingai važiuojant, galima pasiekti net ir dar geresnių rezultatų – tai įrodo įvairių ekonominių „žygių“ dalyviai.
Naudotų automobilių rinkoje galima rasti kompaktiškas „VW Lupo“ ir „Audi A2“ automobilių versijas su trijų cilindrų 1,2 litro darbo tūrio 61 a. g. turbodyzeliniais varikliais. Paklausų „VW Lupo“ galima susirasti už 10 tūkst. litų, o brangesnė taupiausia „A2“ versija yra kiek talpesnė ir tiktų net negausios šeimos atostogoms. Tai giminingi automobiliai, o jų vidutinės dyzelino sąnaudos siekia tik 3 litrus 100 kilometrų kelio.
Taip, tai nedideli automobiliai, be viso to jų pirkėjams reikia būti pasiryžusiems tuštinti piniginę ir neplanuotoms, tačiau beveik užprogramuotoms išlaidoms.
„Tai puikūs automobiliai, bet juos rekomenduoti galėčiau tik litrų taupymo ekstremalams. Mes perkame stipriai pavažinėtus automobilius, o 1,2 taupiojo dyzelio resursas yra apie 200 tūkst. kilometrų, aikštinga turbina, kaprizus mėgsta pusiau automatinė pavarų dėžė. Žinoma, galima viską gana brangiai suremontuoti ir po to ilgai ir laimingai važinėti. Juk kuro sąnaudos čia tiesiog juokingos“, – savo pastebėjimais dalijosi automobilių inžinierius ir remonto specialistas Žydrūnas Janušauskas.
4 litrų kategorijoje – didelis pasirinkimas
Jei nesivaikome rekordų, galime dairytis į automobilius, kurie vartoja truputėlį daugiau nei 4 litrus dyzelino. Čia vienvaldis lyderis – „Volkswagen“. Kompaktiški šio gamintojo automobiliai, pvz. „Golf“ su taupesnėmis „1,9 TDI“ tipo dyzelino versijomis gali naudoti apie 4,5 litro kuro. Tą patį galima pasakyti apie giminingus analogiško dydžio „Seat“ ar „Skoda“ automobilius su tokiais pačiais motorais. Vos vos taupesni yra „Volkswagen“ trijų cilindrų „1,4 TDI“ motorai, kuriuos galime pamatyti automobiliuose „VW Polo“ ar „Skoda Fabia“ – jų šeimininkai gali bandyti sutilpti į 4–4,4 litrų sąnaudas.
„Vokiečiai čia tikrai yra lyderiai. „1,9 TDI“ yra taupus ir pakankamai galingas motoras. Tiesa, jei pagrindinis variklio diržas nebus keičiamas laiku, rizikuojate sulaukti brangaus remonto. „1,4 TDI“ trūkumas – ne itin gera darbo kultūra: tik 3 cilindrai tarška ir vibruoja. Bet svarbu tai, kad šie varikliai genda ne ką dažniau nei 1,9 litro darbo tūrio dyzeliniai. Tiesa, jie dažnokai sunaudoja daug alyvos“, – sakė Ž. Janušauskas.
Tačiau automobilių pasaulyje yra ne vien tik „Volkswagen“. Tai pamiršta aklai šiuos vokietukus mylintys lietuviai. Štai kad ir „Opel“. Visi tie, kurie dairosi tikrai taupaus automobilio, nepelnytai pamiršta „Opel Astra Eco4 1,7 DTi“. Šio amžiaus pradžioje tai buvo vos ne sensacija, vidutinės sąnaudos tik 4,2–4,4 litro dyzelino. Tokios ekonomijos pasiekti pavyko sumažinus svorį ir pakeitus pavarų dėžės perdavimų skaičių. Be viso to šis 1,7 dyzelis su tiesioginiu degalų įpurškimu yra tikrai pigus pirkinys. Ir dar pakankamai patikimas.
Taupiai galima važiuoti ir su senu „Mercedes-Benz“. Tiesa, jei tai mažylis „A 160 CDI“. Kuro sąnaudos čia vos vos didokos, apie 4,5–4,8 l. dyzelino 100 kilometrų, bet juk tai „Mercedes“. Be viso to automobilių remonto specialistai tikina, kad tai „įgimtų ligų“ neturintys automobiliai. Į kompaktiškus automobilius su „PSA“ koncerno „1,4HDI“ tipo dyzeliais gali pasidairyti ne tik prancūziškų automobilių gerbėjai. Tiesa, šie varikliai yra gana jautrūs.
„HDI variklis – tai stiprioji „Citroen C3“ ar „Peugeot 206“ pusė. Jis dinamiškas ir taupus, bet jį reikia prižiūrėti ir rinktis geras degalines. Jis naudoja daug alyvos (jos kiekį reikia nuolat tikrinti) ir yra itin jautrus blogos kokybės dyzelinui. Dėl prastų degalų greitai genda purkštukai, aukšto slėgio siurblys ir spaudimo reguliavimo vožtuvai“, – sakė automobilių remonto specialistas Ž. Janušauskas.
Žinoma, automobilių, pasižyminčių kukliu apetitu, yra gerokai daugiau nei mes išvardinome. 4 litrų orientyras yra pasiekiamas ir kitiems automobiliams, tačiau tai jau lindimas į mišką. Čia tiesiog apžvelgėme patikimiausius ir populiariausius mūsų krašte tikrai taupius dyzelinius automobilius. Ir žinoma, toli gražu ne pirmos jaunystės.
Ne vien tik dyzelis
Taupiai važiuoti galima ne tik dyzeliniu automobiliu, bet ir naudojant dujas. Tiesa, daugelis „dujininkų“ perka gana didelius ir neekonomiškus automobilius, o vėliau juos adaptuoja dujoms. Tad nemenkos dalies dujomis varomų automobilių kuro sąnaudos svyruoja tarp 10-13 litrų 100 kilometrų. Tačiau tinkami sudėliojus visas grandis įmanoma išsiversti ir su 5-6 litrais dujų.
„Viskas priklauso nuo automobilio. Labai įdomūs rezultatai gaunasi sumontavus šiuolaikišką dujų įrangą į kompaktiškus automobilius. Štai šį pavasarį montavome dujų įrangą į „Toyota Aygo“. Ten įrengtas litrinis trijų cilindrų motoriukas. Net su benzinu ši mašinytė važiuoja pigiai. Na, o sumontavę įrangą ir ją suderinę, mes patikrinome ir apetitą dujoms. Manau, 5-6 litrai dujų yra tikrai šaunus rezultatas“, – pasakojo automobilių dujų įrangos montavimu užsiimančios įmonės vadovas Linas Karpovas.
Automobilis mums padeda spėriau nudirbti kasdienius darbus, veža mus į darbus, savaitgalio kelionėse sutalpina visą šeimą, automobiliuose mes praleidžiame ženklią savo gyvenimo dalį, tačiau kai paskaičiuojame automobilio išlaikymo kaštus, neretai apninka mintys, kad automobilis asmeniniam biudžetui dažnai tampa pernelyg svariu ir prabangiu punktu. Bet, jei dar sutinkate su legendinės knygos „Aukso veršis“ ekstravagantiško herojaus Ostapo Benderio teiginiu, kad automobilis yra susisiekimo priemonė, o ne prabangos objektas – rinkitės tikrai taupų automobilį. O tokių, pasirodo, galima rasti net ir tarp ganėtinai nebrangių senienų.