Nusipirko tris elektromobilius, kurie ir vežioja gyventojus iš kaimų į miestą įvairių reikalų tvarkyti. Elektromobilį galima užsisakyti net ir norint apsipirkti nuvažiuoti. Tačiau tie, kurie norės važiuoti degtinės nusipirkti vakarėliui pratęsti – vežami nebus.
Lazdijų rajono, Šeštokų miestelio, gyventojas Juozas kviečiasi savotišką taksi – savivaldybės autobusiuką. Tokia paslauga Lazdijų rajono gyventojams visiškai nemokama ir veža visus, kas neturi kaip atvažiuoti į rajono centrą.
Kas į vaistinę, kas valdiškose įstaigose reikalų turi, kam apsipirkti reikia. Nevežame tik degtinės nusipirkti, sako vairuotojas Vladimiras, išskubėjęs paimti keleivių į Šeštokus.
„Taip juokais pasako: o, čia reikės išsikviesti. Sakau, į tokius iškvietimus tikrai nevažiuosime, o maisto, tai pagyvenę žmonės perkasi krepšiais. Ypač, kai gauna pašalpas, tai pilną bagažinę sukrauna tų krepšių“, – pasakoja vairuotojas Vladimiras.
Be Juozo į Lazdijus su reikalai važiuoja dar trys senjorės iš Šeštokų. Atvažiuoti į miestą ypač sudėtinga atokesnių gyvenviečių žmonėms: maršrutiniai autobusai važiuoja retai, o nuosavas mašinas ne visi turi arba ne visi gali vairuoti.
Jau kelis mėnesius Lazdijų rajono gyventojus vežioja trys nauji elektromobiliai. Ir tai žmonėms nekainuoja nė cento. Jie gali išsikviesti autobusiuką, o paskui, kai susitvarko reikalus mieste, parvežami atgal namo.
Tiek mašinos, tiek atlyginimai vairuotojams ir kitos išlaidos yra dengiamos iš Europos Sąjungos lėšų. Dar metus ir Lazdijų savivaldybės biudžetui tokia paslauga nieko nekainuos.
„Projektas finansuojamas iki metų pabaigos, bet jau matome, kad projektas yra sėkmingas, labai reikalingas mūsų žmonėms, sėkmingai sprendžia susisiekimo problemą rajone“, – tvirtina Lazdijų merė Ausma Miškinienė.
Skambučių centro darbuotoja Greta sako, kad norinčių naudotis savivaldybės teikiama pavėžėjimo paslauga tiek daug, kad autobusiukai vos spėja kursuoti po rajoną. Pagrindiniai klientai – vyresnio amžiaus žmonės.
„Ar dažnai vis dar klausia kiek tai kainuos? – Taip, dar yra tokių, pasitaiko, kurie klausia, kiek kainuos. Sakome, tai nemokamai. Kaip nemokamai, sako, ar čia Lietuva? Sakom, čia – Lazdijai“, – kalba skambučių centro darbuotoja Greta Paulauskienė.
Žmonės pinigų už pavėžėjimą pasiūlo ir vairuotojams. Savivaldybės elektromobilį vairuojantis Vladimiras sako, kad keleiviai vis dar nustemba išgirdę, jog naujutėlaičiu, patogiu autobusu gali važiuoti už dyką. Vienas toks „Toyota“ markės automobilis kainuoja beveik 60 tūkstančių eurų.
„Kaip tai už ačiū? Taigi, sakau, aš gaunu atlyginimą. Jokių čia neduokite pinigų, net nesiūlykite. Keista kažkaip. Bet daug tų pačių važiuoja, tai apsipratę, jau žino“, – sako vairuotojas Vladimiras.
Lazdijų rajono gyventojai sako, kad nuvažiuotį į centrą iš kaimo – itin sudėtinga. Kai kur maršrutinis autobusas važiuoja kartą per dieną arba visai nevažiuoja:
„Aštuntą valandą išvažiuoji, o trečią grįžti. Ilgai laukti reikdavo, pusę dienos autobuso. Labai negerai būdavo.“
„Džiaugiamės šita paslauga. Jau važiuojame ne pirmą kartą ir labai esame patenkinti, „nepririšti“ prie autobuso. Kada nori – parveža.“
Iš Europos Sąjungos fondo Lazdijai gavo apie pusę milijono eurų šiam projektui. Nusipirko tris elektromobilius, įrengė elektros įkrovimo aikšteles, įsteigė skambučių centrą. Tokia paslauga – vienintelė Lietuvoje, o ir kitose šalyse dar naujovė.
„Panašaus pobūdžio projektas yra sukurtas Vokietijoje, iš ten ir sėmėmės pavyzdžio. Ir, kiek žinau, dabar Estija, pagal mūsų pavyzdį, bando šiek tiek kurtis tą patį“, – tvirtina projekto vadovė Ieva Stalevičiūtė.
Anot Lazdijų merės, ir pasibaigus finansavimui nemokama pavėžėjimo paslauga greičiausiai bus pratęsta iš rajono biudžeto. Lėšų reikės elektrai sumokėti ir darbuotojų algoms.