• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kodėl krenta lėktuvai?

Vien tik Lietuvoje per metus keliuose žūsta tiek žmonių, kiek lėktuvų katastrofose visame pasaulyje. Vidutiniškai per metus 50 pakilusių lėktuvų nepasiekia aerodromų. Žūsta apie 1000 žmonių.

REKLAMA
REKLAMA

Pasaulį sukrėtė jau ketvirta šiemet didelė lėktuvo katastrofa. Žuvo 168 žmonės.

Irano bendrovei „Caspian Airlines“ priklausantis lėktuvas Tu 154, skridęs iš Teherano į Jerevaną, nukrito 16-ąją skrydžio minutę. Visi 168 žmonės, skridę šiuo lėktuvu, žuvo.

REKLAMA

Išsigelbėti nė vienam nebuvo galimybės, nes lėktuvas atsitrenkęs į žemę sprogo. Atvykę gelbėtojai tik gesino gaisrą, rankiojo žmonių kūnų gabalėlius ir lėktuvo liekanas, kad nustatytų katastrofos priežastį.

Tai bus padaryta, kai bus iššifruotos juodosios lėktuvų dėžės. Nors jos gerokai pažeistos, tačiau Irano specialistai tikisi, kad jiems pavyks nustatyti tragedijos priežastis. Iraniečiai pasiruošę kreiptis ir į lėktuvo gamintojus rusus.

REKLAMA
REKLAMA

Kol kas tik spėliojama, kad lėktuvas nukrito užsidegus vienam varikliui. Pasak Irano televizijos, lėktuvo kapitonas Širas Akbaris pranešė apie gedimą ir ėmė ieškoti vietos nutūpti avariniu būdu, tačiau nespėjo.

Irano transporto ministerijos atstovai paskelbė, kad žuvusieji – daugiausia armėnų tautybės Irano piliečiai. Tarp katastrofos aukų 8 Irano nacionalinės jaunimo dziudo komandos nariai bei du jų treneriai. Žuvo armėnų mažumos Irane vadovas Levonas Davidjanas. Jis ilgą laiką buvo 150 000 armėnų atstovas šios šalies parlamente.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tarp žuvusiųjų – tik 7 užsieniečiai: du Gruzijos ir 5 Armėnijos piliečiai. Armėnija dėl savo piliečių žūties buvo paskelbusi gedulo dieną. Pats jos prezidentas Seržas Sargsijanas nutraukė savo kelionę po šalį ir skubiai grįžęs į sostinę sudarė laidotuvių komisiją.

REKLAMA

Irane aviakatastrofos yra dažnos. Dėl tarptautinių sankcijų ši šalis negali nusipirkti nei „Boeing‘ų“, nei „Airbus‘ų“, tad iraniečiai, nors ir turėdami pinigų, turi pirkti senus rusų lėktuvus. Dauguma jų jau skraidę daugiau kaip 20 metų. Sudužęs lėktuvas tik prieš mėnesį buvo patikrintas Rusijoje ir turėjo leidimą skraidyti iki 2010 metų. Prieš tai skraidė Afganistane.

REKLAMA

Oru – saugiausia

Į ką turėtų atkreipti dėmesį keleivis, ruošdamasis skrydžiui? Specialistai pataria vengti senų lėktuvų, neskristi neseniai susikūrusių ar finansiškai silpnų oro kompanijų lėktuvais. Siūloma pasirinkti tokius skrydžio maršrutus, kad būtų kuo mažiau tarpinių tūpimų. Kilimas ir tūpimas yra pavojingiausi skrydžio momentai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pagal JAV koncerno „Boeing“ pateiktą katastrofų statistiką kaip tik šios kompanijos lėkutvai „Boeing 737“ yra saugiausi – vienam milijonui skrydžių tenka 0,37 katastrofos. Nors šiemet nukrito jau du „Airbus“ tipo lėktuvai, šie lėktuvai yra pakankamai saugūs. Reikėtų vengti rusiškų, bene dažniausiai dūžtančių TU markės lėktuvų. Nors Rusija ir nepateikia statistikos, kiek lėktuvų sudūžta milijonui skrydžių, bet šiais laikais katastrofų jau nebeslepia. Ne taip, kaip sovietmečiu – sovietų lėktuvai buvo „saugiausi pasaulyje“. Jokių avarijų.

REKLAMA

Dar nė vienos katastrofos nėra patyrusios šios skrydžių kompanijos: „Qantas Airways“ (įkurta 1920 m.), „Finnair“ (1923 m.), „Cathay Pacific“ (1946 m.), „El Al“ (1948 m.), „All Nipon Airways“ (1953 m.), „Air Berlin“ (1978 m.), „Virgin Atlantic Air“ (1984 m.), „Ryanair“ (1985 m.), „Emirates Airlines (1985 m.), „Air Europa“ (1986 m.), „Eva Air“ (1991 m.), „Qatar Airways“ (1993 m.), „Easyjet“ (1995 m.), „Westjet“ (1996 m.), „Virgin Blue“ (2000 m.) ir „Jeblue Airways“ (2000 m.).

REKLAMA

Kalti lakūnai

Tarptautinio aviacijos komiteto duomenimis, dėl katastrofų beveik visada (99, 25 proc.) būna kalti lakūnai.

Technika yra technika – kartais gedimų neišvengsi. Kaip tik tuo metu ir svarbiausia nepanikuoti.

Štai 1996 metais Rusijoje ties Meždurečensku krentant lėktuvui A-310, trys lakūnai profesionalai net pusę minutės ginčijosi ir nesutarė, į kurią pusę pasviręs lėktuvas. Ir nė vienas iš jų nepasižiūrėjo į prieš nosį esantį prietaisą...

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

1989 metų sausio 8 dieną britų ekipažo lakūnai, sugedus vienam varikliui, lengvai galėjo nutūpti, bet kilus panikai išjungė ir normaliai dirbusį variklį...

Dabar technika jau pažengusi tiek, kad nevykdo neprotingų lakūnų komandų, tačiau šie vis tiek sugeba sudaužyti lainerius...

Girti už šturvalo

... Ypač tada, kai skrenda girti (!). JAV nacionalinio transporto saugumo biuro duomenimis, pastaruoju metu dėl girtų pilotų kaltės įvyko 18 stambių aviakatastrofų. Alkoholiu ypač piktnaudžiauja rusų lakūnai.

REKLAMA

Pernai leisdamasis Permės aerouoste sudužo „Boeing 737-500“,  priklausantis „Aeroflot-Nord“ aviakompanijai. Žuvo 88 lėktuvu skridę žmonės.

Jau tuoj po aviakatastrofos vyriausiasis skrydžių vadovas Permėje Irekas Bykovas pasakojo apie keistą lakūnų elgesį. Patvirtinęs, kad suprato skrydžio vadovo komandą, pilotas jos vis tiek nevykdė. Jis pateikė skrydžių kontrolės bokštui keistą klausimą: „O ar nebūtų galima mums leistis iškart?“ Sunerimę skrydžių kontrolieriai paklausė piloto, ar lėktuve viskas gerai. Pilotas atsakė teigiamai, tačiau elgėsi keistai. Netrukus lėktuvo greitis sumažėjo iki pavojingos ribos, pasigirdo paniškas piloto klyksmas ir riebus rusiškas keiksmažodis. Tai buvo paskutiniai lėktuvo piloto žodžiai, mat po kelių akimirkų dangų virš Permės nušvietė krintančio orlaivio sukeltas ugnies blyksnis.

REKLAMA

Komisija, tyrusi šios katastrofos priežastis, nustatė, kad lėktuvo vadas Rodionas Medvedevas buvo neblaivus.

Ir tai ne vienintelis atvejis. Girti rusų lakūnai buvo sulaikyti JAV, Švedijoje, Norvegijoje, Egipte ir kitur. Rusų transporto ministerija parengė įstatymo pataisas, kuriomis draudžiama girtiems pilotams valdyti lėktuvą. Daug kam pasaulyje tai nesuprantama, tačiau patys rusai sugeba gerti ne tik prieš eidami į lakūno kabiną, bet ir joje.

REKLAMA
REKLAMA

Būta net tokio atvejo, kad lėktuvo vadas didžiulį lainerį patikėjo savo vaikams. Šie sugebėjo išjungti autopilotą ir sudaužyti lėktuvą.

Krizė kanda skaudžiai

Nuodėmingi ne tik rusai. Praėjusią savaitę žurnalas „Spiegel“ paskelbė, kad gavo slaptus dokumentus, kuriuose teigiama, jog kompanijos „Air France“ lėktuvai krenta 4 kartus dažniau nei kitų oro linijų: iš milijono skrydžių 1,36 karto įvyksta katastrofa.

Nuo 1988 metų nukrito net trys „Air France“ lėktuvai. Anot žurnalo, šios aviakompanijos darbuotojai dažnai pro pirštus žiūri į saugumo reikalavimus, per daug pasitiki savo jėgomis ir kritinėmis situacijomis nesugeba priimti optimalių sprendimų.

Aviacijos saugumą mažina ir krizė. Ant bankroto ribos balansuojančioms oro bendrovėms tenka mažinti skrydžių bei darbuotojų skaičių. Nereti darbuotojų streikai. Kai lakūnas sėdėdamas už šturvalo galvoja apie tai, kad jis jau kitą dieną gali būti atleistas iš darbo, iki nelaimės – tik vienas žingsnis.

TIK FAKTAI:

Tu-154 – labiausiai paplitęs Rusijoje gaminamas lėktuvas. Jų pagaminta daugiau kaip 1000, o per pastaruosius 30 metų sudužo daugiau nei 50. Pirmą kartą į orą Tu-154 pakilo 1968 metų spalio 9-ąją.

REKLAMA

***

1993 metų vasario 8-ąją virš Teherano Tu-154 susidūrė su naikintuvu. Žuvo 130 žmonių.

***

2002 metų vasarį Irane sudužus lėktuvui Tu-154, žuvo 105 keleiviai ir 12 ekipažo narių. Tada Iranas pareiškė, kad nebepirks rusiškų lėktuvų, bet gyvenimas privertė ir toliau jais skraidyti.

***

2006 metų rugsėjį tame pačiame Irane Tu-154 užsidegė nuriedėjęs nuo tūpimo tako. Žuvo 30 žmonių.

***

Dar kelios Tu-154 katastrofos:

•    2006-ųjų rugpjūčio 22 dieną netoli Donecko sudužus Pulkovo avialinijų lėktuvui Tu-154, žuvo 170 žmonių.

•    2004-ųjų rugpjūčio 24-ąją teroristai susprogdino Tu-154, skridusį į Sočį, ir Tu-134, skridusį į Volgogradą. Žuvo 90 žmonių.

•    2002 metais Baškirijos avialinijų Tu-154 virš Vokietijos susidūrė su „Boeing‘u“. Žuvo 71 žmogus, tarp kurių – 45 baškirų vaikai, skridę atostogauti į Barseloną.

•    2001 metais virš Juodosios jūros ukrainiečiai per klaidą numušė Tu-154, skridusį iš Izraelio. Žuvo 78 žmonės.

•    Tais pačiais metais Tu-154 sudužo netoli Irkutsko. Žuvo 145 žmonės.

FOTO:

(iranas)

Irane nukritus lėktuvui Tu-154, žuvo 168 žmonės (Eltos nuotr.)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų