Situacija - skirtinga
Ne visi keleivių vežėjai gali patys nuspręsti – mažinti vežimo įkainius ar ne; bilietų tarifus miestų bei priemiesčių maršrutuose nustato miestų ar rajonų savivaldybės. Kai kurių miestų valdžia jau iš anksto pareiškė, jog, sumažėjus PVM tarifui, mažins ir bilietų kainas.
Štai sostinėje nuo kitų metų sausio 1-osios bilietai pigs maždaug 10 proc. Bilietas važiuoti autobusais bei troleibusais pusvalandį nuo 2,50 pigs iki 2,20 Lt, o valandą – nuo 3,50 iki 3,20 Lt. Atitinkamai mažės ir įvairių rūšių lengvatinių bilietų kainos. „Mėnesinių bilietų kainos jau sumažintos nuo rugpjūčio 15-osios, kuomet mėnesio bilietus pakeitė 30 dienų bilietas, suteikiantis teisę važiuoti tiek autobusais, tiek troleibusais. Šio bilieto kaina be nuolaidos – 100 litų. Anksčiau toks bilietas vilniečiams kainavo 110 litų“, - sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.
Kauno miesto valdžia viešojo transporto bilietų piginti nežada, tačiau tikina, jog sumažintas PVM sudarys galimybę artimiausiu metu įkainių nedidinti.
Klaipėdos miesto vadovai pažadėjo bilietus piginti tiek, kiek jie šiais metais brango. Bilietų kainos šiek tiek turėtų mažėti ir Šiauliuose.
Brangsta viskas
Keleivinio transporto įmonės, vežančios keleivius tarpmiesčio maršrutais, bilietų tarifus turi teisę nusistatyti savarankiškai. Tačiau ne visų bendrovių vadovai gali pažadėti, jog bilietai nuo kitų metų atpigs.
„Nuo kitų metų pradžios didėja akcizas dyzelinui, todėl litras dyzelino brangs maždaug 12 centų. Iki tūkstančio litų žadama didinti ir minimalią algą, brangsta elektra, didėja transporto naudotojo mokestis. Tai, ką uždirbsime daugiau dėl sumažinto PVM, „suvalgys“ padidėję mokesčiai“, - sako bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Vilius Laužikas.
„Sumažėjus PV mokesčiui, būtų puiki proga pagerinti paslaugą keleiviams. Jei nemažintume važiavimo įkainių, galėtume įsigyti naujesnių, patogesnių transporto priemonių“, - sako Druskininkų autobusų parko direktorius Valdas Večkys.
Abejones, ar galės mažinti keleivių vežimo įkainius, reiškia ir kiti vežėjai. „Kuomet drastiškai didėjo dyzelino kainos, bilietų nebranginome. Sumažintas PVM padėtų amortizuoti mūsų patiriamas išlaidas“, - sako Jonavos autobusų parko direktorius Edmundas Mulokas.
Jam antrina ir Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė. „Kuomet buvo panaikintas lengvatinis PVM keleiviniam transportui, staiga kainų nedidinome. Dabar, kai kas mėnesį brangsta dyzelinas, padidėjo kelių mokestis, auga draudimo įkainiai, mažinti bilietų kainas būtų populistinis sprendimas. Kyla klausimas – ar dirbdami nuostolingai, galime sau leisti tai daryti? Manau, kad drastiškai didėjant išlaidoms, galėtume pažadėti bent jau nebranginti bilietų“, - sako J. Daugininkienė. Tačiau įmonės vadovė neatmeta, jog nuo kitų metų važiavimas tarpmiestiniais Klaipėdos autobusais gali šiek tiek atpigti.
„Sumažėjus PV mokesčiui, bilietų kainas tarsi ir derėtų sumažinti. Tačiau akivaizdu, kad to daryti tiesiog nėra iš ko – įmonės ir taip dirba nuostolingai“, - teigia Biržų autobusų parko direktorius Egidijus Brazdžiūnas.
„Tarpmiestinių maršrutų autobusų bilietų kainas galėtume mažinti tik savo nuostolių sąskaita“, - jam pritaria ir Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius.
Pasak kitų autobusų parkų vadovų, padidėjusios pajamos dėl sumažėjusio PVM galėtų padengti bent dalį jų patiriamų nuostolių dėl nepelningų maršrutų aptarnavimo.
„Kai kuriais mašrutais vežame keleivius net ir patirdami nuostolių. Tai – socialinė paslauga atokių kaimų ir miestelių gyventojams, kurios teikimą galėtume kompensuoti iš sumažėjusio PV mokesčio“, - kalba Panevėžio autobusų parko direktoriaus pavaduotojas Alvydas Dirsė.
„Vienas iš mūsų aptarnaujamų maršrutų kas mėnesį atneša mums po du tūkstančius litų nuostolių. Tačiau tokiu būdu, dengdami nuostolius savo sąskaita, padedame rajono gyventojams“, - sako Druskininkų autobusų parko vadovas.
Didieji – apsisprendę
Didžiausiųjų šalies keleivinio transporto įmonių vadovai žada: važiavimas tolimojo susisiekimo autobusais nuo kitų metų tikrai atpigs.
„Jau kitų metų pradžioje bilietus piginsime tiek, kiek mažės PV mokestis. Kitos išeities neturime – to iš mūsų laukia visuomenė ir keleiviai“, - kalba bendrovės „Kautra“ rinkodaros vadovas Gintautas Pakusas.
Jam antrina ir TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius. „Apskaičiavę didėsiantį akcizo mokestį degalams, brangsiančią elektrą ir didėsiančius kitus mokesčius numatome, kad galėsime bilietų įkainius mažinti bent 5 proc. Manau, kad sumažėjus PV mokesčiui, tai daryti būtina“, - sako A. Indrašius.
Pasak asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovo Jevgenijaus Stolovickio, lengvatinio PVM panaikinimas buvo itin skausmingas žingsnis šalies keleivių vežėjams.
„Šiuo metu šalies keleivinio transporto įmonės valstybei skolingos net 8 mln. Lt PV mokesčio, dar 40 mln. Lt sudaro mokestinės paskolos, paimtos tam, kad vežėjai galėtų padengti skolas Mokesčių inspekcijai. Akivaizdu, kad skirtingose įmonėse susiklosčiusi skirtinga situacija. Jei kurios nors iš jų ras galimybę mažinti bilietų kainas – puiku. Tačiau tai priklausys nuo to, kokia yra jų finansinė būklė, kokiais maršrutais veža keleivius. Kiekvienu atveju spręs savivaldybės ir keleivinio transporto įmonių vadovai“, - reziumuoja J. Stolovickis.