Tokį sprendimą priėmė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), peržiūrėjusi pastaruosius dvejus metus surinktą nustatytų trūkumų statistiką ir dar kartą įvertinusi priežastis, dėl kurių šie pokyčiai buvo inicijuoti.
Valstybinio numerio ženklo būklė vertinama privalomosios techninės apžiūros metu.
Poreikis griežtinti dabar galiojančią valstybinio numerio ženklų būklės vertinimo tvarką ir reikalavimus kilo dėl netinkamo valstybinio numerio ženklų nuskaitymo – blogai pritvirtinus valstybinio numerio ženklą, simbolių ir skaičių reikšmės gali būti iškraipomos, pvz., 0 gali būti nuskaitomas kaip 8, vietoj skaičiaus 6 – skaičius 8, o vietoj raidės C – raidė O ir pan.
Norint išvengti tokių nesusipratimų, planuota nuo 2025 m. vasario mėn. valstybinio numerio ženklų būklės vertinimą techninės apžiūros centre griežtinti ir galimai klaidinantį numerio tvirtinimą laikyti „dideliu trūkumu“. Tokiu atveju automobilis netektų galimybės dalyvauti viešajame eisme.
„Peržiūrėjome per dvejus metus sukauptą nustatytų valstybinio numerio ženklų trūkumų statistiką, taip pat bendradarbiavome su techninės apžiūros asociacija „Transeksta“, Lietuvos policija ir AB „Regitra“.
Įvertinę tiek automobilių savininkams, tiek šioms institucijoms kylančius iššūkius nusprendėme pokyčio neįgyvendinti – ženklo neatitiktis reikalavimams ir toliau bus vertinama kaip nedidelis trūkumas“, – sako LTSA direktorius Genius Lukošius.
Sugriežtinimas atšaukiamas įvertinus, kad pokytis būtų palietęs didelę dalį automobilių savininkų ir nebūtų pasiektas norimas tikslas, dėl kurio jis ir buvo inicijuotas.
„Transeksta” duomenimis, nuo 2023 m. liepos mėn. iki 2024 m. birželio mėn. beveik 115 tūkst. transporto priemonių techninės apžiūros metu buvo nustatytas nedidelis trūkumas, kai tvirtinimo elementai ir/ar su jais susijusios kiaurymės buvo valstybinio numerio ženklo žymenų zonoje.
Tai sudaro kiek daugiau nei 11 proc. visų techninę apžiūrą perėjusių transporto priemonių.
Praktika rodo, kad ne visi valstybinio numerio ženkle esantys pažeidimai turi įtakos jų atpažinimui automatinėmis pažeidimų kontrolės sistemomis.
„Pasitaiko ir tokių atvejų, kai netinkamai tvirtinant numerį jo simboliai ar skaičiai buvo pažeisti, tačiau automatinės pažeidimų kontrolės sistemos jį nuskaito gerai.
Štai kada laikys dideliu trūkumu
Privalomoji techninė apžiūra tikrai neišspręs piktybiškai siekiančių maskuoti ar iškraipyti valstybinio numerio ženklus vairuotojų problemos, nes tai galima padaryti ir išvažiavus iš techninės apžiūros centro”, – sprendimus komentuoja Genius Lukošius.
Ateityje bus drausminami tik tie vairuotojai, kurių transporto priemonių valstybinio numerio automatinės pažeidimų kontrolės sistemos nefiksuos arba fiksuos klaidingai. Jei per techninę apžiūrą kontrolierius užfiksuos, pavyzdžiui, akivaizdžiai piktybiškai ir siekiant suklaidinti į valstybinio numerio ženklą įsuktą varžtą, tai bus vertinama kaip didelis trūkumas.
LTSA ir toliau stebės situaciją – jei piktnaudžiavimo atvejų daugės, kartu su socialiniais partneriais bus ieškoma sprendimo būdų, kaip tokias transporto priemones eliminuoti iš dalyvavimo viešajame eisme.
Reikalavimai, kaip teisingai tvirtinti transporto priemonių valstybinio numerio ženklus, buvo patvirtinti 2023 m. vasario mėnesį.
Ką reikėtų žinoti, tvirtinant transporto priemonių valstybinio numerio ženklus?
Visų tipų ir formatų valstybinio numerio ženklų užrašams yra nustatyta numerio ženklų saugumo zona (paveikslėlyje pavaizduota raudona punktyrine linija), kuri negali būti pažeista.
Šioje numerio ženklų žymenų zonoje:
- raidės ir skaičiai turėtų būti nepažeisti
- aiškiai nuskaitomi
- negali būti jokių sugadinimo ar įgręžimo žymių, varžtų.
Pasikeisti sugadintus ar pažeistus valstybinio numerio ženklus galima „Regitroje“. Kaip tai padaryti, daugiau informacijos www.regitra.lt