Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) parengė įsakymo projektą, kurio tikslas – sumažinti vairuotojų piktnaudžiavimo atvejus, kuomet yra prašoma išduoti laikiną leidimą nuvykti į techninių apžiūrų centro stotį.
Tai gali tapti galvos skausmu daugeliui vairuotojų, nes „Regitra“ skaičiuoja, kad šiuo metu įregistruotų lengvųjų (M1 ir M2 klasės) automobilių, kurių privalomoji techninė apžiūra pasibaigusi, yra 145,7 tūkst.
Pastebi piktybinius veiksmus
Kad nuvyktų į patikros vietą, iki šiol vairuotojai taip daryti vis dar gali nevaržomai, t.y. laikinas leidimas išduodamas neribotą kartų skaičių, o tam reikia tik pateikti prašymą.
Tačiau, pasak įsakymo projekto rengėjų, pribrendo laikas pokyčiams, mat dalis vairuotojų tokiais leidimais naudojasi ne pagal paskirtį.
„Transeksta“ jau kurį laiką stebėjo blogą tendenciją, kai dalis vairuotojų, gavę laikiną leidimą, taip ir nepasirodydavo TAC. Ir tai piktybiškai kartodavo, nes teikti prašymą gauti leidimą dabar galiojantys teisės aktai leidžia neribotą kartų skaičių.
Todėl nusprendėme griežtinti tvarką, nes techniškai tvarkingas automobilis yra vienas iš saugaus eismo garantų“, – kiek anksčiau komentavo LTSA Kelių transporto departamento vyresnysis patarėjas Remigijus Valatkevičius.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus naujienų portalui tv3.lt pasakojo, kad piktnaudžiavimas vienos dienos leidimais vis dar klesti.
„Vien šių metų liepos mėnesį buvo užsakyti beveik 59 tūkst. vienkartinių leidimų, tačiau į techninės apžiūros stotis atvyko tik šiek tiek daugiau nei pusė automobilių.
Yra nemažai asmenų, kurie per kalendorinius metus pasiima po 30–40 leidimų, bet techninių apžiūrų stotyse nepasirodo. T. y. naudojasi egzistuojančia teisės aktų spraga tam, kad galėtų dalyvauti eisme kasdien“, – paaiškino A. Glėbus.
Asociacijos „Transeksta“ specialistams panagrinėjus keletą tokių atvejų, pasak jų, peršasi nemaloni išvada – dauguma vienadienių leidimų užsakovų važinėja ne vieną didelį trūkumą turinčiais automobiliais ir neabejotinai kelia padidintą grėsmę kitiems eismo dalyviams.
„Kas lemia tokį elgesį galima tik spėlioti, bet labiausiai neramina tai, kad dalis žmonių neadekvačiai vertina technikos būklę, yra apsileidę ir linkę į avantiūras“, – svarstė pašnekovas.
Kaip atrodys nauja tvarka?
LTSA Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė naujienų portalui tv3.lt patvirtino, kad toks teisės aktas jau patvirtintas.
Tad jau nuo spalio 1 d. tokius leidimus užsakę ir į techninių apžiūrų stotį neatvykę asmenys trečio leidimo negaus.
„Projektui pastabų nebuvo, o jo teikti Seimui tvirtinti ir nereikėjo, nes tai LTSA direktoriaus pasirašomas teisės aktas“, – kalbėjo E. Kučinskaitė.
Tuo metu „Transeksta“ atstovas A. Glėbus paaiškina, kad tam pačiam automobiliui vienkartinis leidimas būtų išduotas tik tuo atveju, jei pasikeis jo savininkas.
„Beje, Latvijoje vienkartinius leidimus pasiekti techninės apžiūros įmones galima gauti du kartus per metus.
Vienos dienos leidimai išduodami tik Lietuvoje registruotoms transporto priemonėms, kurių paskirtis – pristatyti automobilį į techninę apžiūrą atlikti techninės apžiūros, bet ne rengti kokius nors jo bandymus ar netgi naudoti komerciniais tikslais“, – teigė A. Glėbus.
Pasak jo, toks tvarkos sugriežtinimas papildomų problemų sąžiningai dirbantiems autoverslo atstovams neturėtų sukelti.
Taigi, rudenį įsigaliojus naujai tvarkai, leidimus bus galima gauti fiziškai nuvykus į techninių apžiūrų centą arba nuotoliniu būdu prisijungus prie Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos interneto svetainės.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, 2023 m. išduoti 398 222 laikini leidimai, tačiau laiku atlikti techninės apžiūros atvyko tik 57 procentai vairuotojų. Lyginant su 2022 m., kai šių leidimų buvo išduota du kartus mažiau, išduodamų leidimų skaičius auga.