• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kaip lietuvius susodinti į ekologiškas transporto priemones?

Seimo narys užsiminė apie premijas

Hibridiniai automobiliai, elektromobiliai – transporto priemonės, kurios užsienio šalyse jau nebėra naujiena. Tuo metu lietuviai, kaip rodo statistika, nėra linkę sėsti prie šių ekologiškų automobilių vairo. Seimo nariai šią problemą siūlo spręsti pridėtinės vertės mokesčių lengvatomis (PVM) ir premijomis, tuo metu automobilių rinkos ekspertas perspėja, jog skatinimo priemonę reikia rinktis atsargiai.

Hibridiniai automobiliai, elektromobiliai – transporto priemonės, kurios užsienio šalyse jau nebėra naujiena. Tuo metu lietuviai, kaip rodo statistika, nėra linkę sėsti prie šių ekologiškų automobilių vairo. Seimo nariai šią problemą siūlo spręsti pridėtinės vertės mokesčių lengvatomis (PVM) ir premijomis, tuo metu automobilių rinkos ekspertas perspėja, jog skatinimo priemonę reikia rinktis atsargiai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

20 Seimo narių grupė siūlo numatyti PVM lengvatas hibridiniams automobiliams ir elektromobiliams. Naujiems hibridiniams automobiliams siūloma numatyti 9 proc. PVM tarifą, o elektromobiliams – 0 proc. PVM tarifą.

REKLAMA

Teisės akto pakeitimo aiškinamajame rašte pabrėžiama, kad numačius PVM lengvatas hibridams ir elektromobiliams, ūgteltų šių ekologiškų transporto priemonių įsigijimas.

„Lietuviai dažniausiai vengia pirkti ekologišką automobilį. Tokį elgesį sąlygoja dvi pagrindinės priežastys: finansinės galimybės ir įpročiai. Pirkimo įpročius dažnai sąlygoja finansinės galimybės, todėl net ir perkant naujus automobilius vis dar svarbiausia išlieka kaina, o apie oro užterštumą ir gamtos apsaugą susimąsto tik vienetai. Šiai dienai elektrinis ar hibridinis automobilis asmeniniams poreikiams, vis dar nepigus malonumas, lyginant tokių automobilių kainas su tradicinio ir, tuo labiau, naudoto tradicinio, automobilio įsigijimo kainomis“, – teigiama teisės akto aiškinamajame rašte.

REKLAMA
REKLAMA

„Elektra varomoms transporto priemonėms yra suteiktos kelios lengvatos: galimybė važiuoti autobusų juosta ir nemokamas stovėjimas mieste, tačiau hibridiniams automobiliams jokių lengvatų nėra. Nepaisant elektromobiliams taikomų lengvatų, praktikoje matyti, kad tokių lengvatų taikymas realiai neskatina vartotojų įsigyti elektromobilius“, – komentuoja Seimo nariai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Siūlo taikyti premijų sistemą

Parlamentaras, garsus lenktynininkas ir automobilistas Stasys Brundza portalui tv3.lt teigė pritariantis kolegoms, jog būtina skatinti hibridų ir elektromobilių įsigijimą Lietuvoje, tačiau abejojo, ar PVM lengvatų taikymas yra pats geriausias būdas pasiekti minėtą tikslą.

REKLAMA

S. Brundza savo ruožtu užsiminė teiksiantis Seimui pataisas, kuriomis Lietuvoje siūlys įteisinti Vokietijoje naudą sistemą, pagal kurią, žmogus, parduodamas seną benzinu ar dyzeliniu kuru varomą automobilį ir pirkdamas hibridą ar elektromobilį, gaudavo įvairių dydžių piniginę premiją.

REKLAMA

„5000 litų hibridui ir 6000 litų elektromobiliui. Tada nereikėtų draskyti įprastos PVM sistemos. Kada nemokamas PVM, tai valstybė praranda pajamas. O, jeigu būtų paskatinimas, tai, galima sakyti, nupirkus dviem automobiliais daugiau, jau pasidengia išlaidos, o kadangi suaktyvėtų naujų automobilių pirkimas, tai būtų galima tikėtis net pajamų įplaukų į biudžetą padidėjimo“, – receptą, kaip padidinti hibridų ir elektromobilių perkamumą Lietuvoje, pateikė S. Brundza.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tada nebūtų galima kalbėti biudžeto tiesioginius praradimus, o būtų galima kalbėti apie papildymą per ženklų padidėjimą oficialaus automobilių įsigijimo, [...] būtų sustiprinta kova su šešėliu, per garantinį periodą tie automobiliai būtų aptarnaujami oficialiuose servisuose ir atitinkamai būtų didesni mokesčiai, didesnės įplaukos į biudžetą“, – tęsė Seimo narys.

REKLAMA

Tiesa, politikas pripažino, jog Lietuvoje elektra varomiems automobiliams reikalinga infrastruktūra (įkrovimo stotelės) nėra išvystyta pakankamai, taigi, anot jo, lietuviams pradžioje reikėtų orientuotis į tam tikrus elektromobilius.

„Yra elektromobiliai, kurie turi miniatiūrinę elektrostotelę, tai yra nedidelis varikliukas ir nedidelis generatorius. Pavyzdžiui, elektromobilis nuvažiuoja apie 200 kilometrų, o jei turi miniatiūrinę stotelę, tai jis gali 800-900 kilometrų nuvažiuoti. Toks variantas pereinamajam laikotarpiui būtų geriausia“, – aiškino S. Brundza.

REKLAMA

Keli žodžiai apie statistiką

Transporto priemonių skelbimų portalo Autoplius.lt ir valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis, šiuo metu (2015 m. I ketvirtis) Lietuvoje iš viso yra daugiau negu 1,1 mln. registruotų automobilių. Apie 3200-3300 jų yra hibridiniai automobiliai ir 60 elektromobilių. Pernai tuo pačiu metu hibridų buvo maždaug tiek pat – apie 3100, o elektromobilių – tik 23.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kaip portalui tv3.lt pasakojo transporto priemonių skelbimų portalo Autoplius.lt plėtros vadovas Matas Buzelis, Lietuvoje šiuo metu yra apie 20 elektra varomiems skirtų įkrovimų stotelių (3 greito įkrovimo stotelės, kuriose per pusvalandį galima įkrauti 80 proc. automobilio baterijos).

„Šioje vietoje truputį lenkiame latvius ir stipriai atsiliekame nuo estų, nes estai yra pirmoji valstybė pasaulyje, kuri yra pilnai padengusi visą valstybė plotą įkrovimo stotelėmis – turi 165 stoteles ir atstumai tarp stotelių siekia apie 40-60 kilometrų. Taigi, Estijoje galima su elektromobiliu iš esmės nuvažiuoti iš bet kurio taško į bet kurį“, – atkreipė dėmesį M. Buzelis.

REKLAMA

Patarė nepersistengti

Automobilių rinkos specialistas M. Buzelis pažymėjo, kad PVM lengvatų taikymas hibridams ir elektromobiliams yra tinkama priemonė, siekiant pastūmėti lietuvius labiau rinktis ekologiškas transporto priemones.

„Bet šitie pakeitimai iš karto nepadarys didelio rezultato. Rezultatai pasimatys ilgalaikėje perspektyvoje“, – sakė M. Buzelis.

REKLAMA

Transporto priemonių skelbimų portalo Autoplius.lt atstovas priminė, kad Latvijoje PVM lengvatos hibridams ir elektromobiliams įvestos 2012 m. ir tai pasiteisino.

„Pas juos praeitais metais buvo 17 elektromobilių, o šiemet – 200. Pas juos tas augimas žymiai didesnis negu Lietuvoje ir prie to prisideda PVM lengvata“, – sakė M. Buzelis.

REKLAMA
REKLAMA

„Lietuvoje elektromobilio kaina prasideda maždaug nuo 30 tūkstančių eurų, tai, jei taikysime PVM lengvatą, tai nuolaida susidarys daugiau negu 6 tūkstančių eurų ir jo kaina automatiškai jau konkuruoja su tokiais prestižinių markių, bet kompaktiškais automobiliais. Tai žmonėms atsiranda galimybė pasirinkti ne, tarkime, „Volvo V40“, o kokį „Nissan Leaf“.

Hibridinį automobilį galima nusipirkti ir visiškai kompaktišką miestui, tai būtų, tarkime, „Toyota Yaris“, kurio kainos prasideda nuo 15 tūkstančių eurų, o pritaikius PVM lengvatą, kaina siektų apie 14-13 tūkstančių eurų, bet kitame gale rikiuojasi „premium“ klasės automobiliai, kaip „Lexus“, „BMW“, „Mercedes-Benz“ ir šitie gamintojai taip pat gamina hibridinius automobilius, kurių kaina gali siekti ir 100 tūkstančių eurų“, – apie ekologiškų automobilių kainas Lietuvoje kalbėjo specialistas.

M. Buzelis, vertindamas S. Brundzos siūlymą skirti premijas asmenims, įsigyjantiems ekologiškas transporto priemones, atkreipė dėmesį, kad tokią sistemą šiuo metu praktikuoja Norvegija ir, deja, dėl to šalyje atsirado problemų.

„Jie visai neseniai pateko į tokią situaciją, kai valstybė pati sau ant kaklo užsirišo kilpą. Jiems tie elektromobiliai kainuoja, rodos, apie 650 milijonų eurų. Taip stipriai yra skatinamas elektromobilių pirkimas, tai kone kas antras turi ar planuoja pirkti elektromobilį. Taip pat Norvegijoje atsirado problema kita. Jie leidžia elektromobiliams važiuoti autobusų juostomis, tai tos juostos yra užkimštos elektromobiliais ir dabar svarsto, ką daryti, kad tą problemą išspręsti“, – pasakojo pašnekovas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų