Dar visai neseniai korepetitoriaus paslaugos Lietuvoje buvo mažai kam žinomos, o šiandien, retas motyvuotas moksleivis (arba jo motyvuoti tėvai), finansinei padėčiai leidžiant, atsisako tokių paslaugų.
Korepetitoriaus paslaugų kaina svyruoja apytiksliai nuo 15 – 75 Lt už akademinę valandą, priklausomai nuo miesto, paties korepetitoriaus turimos kvalifikacijos bei mokymo pobūdžio − dirbama grupėse ar individualiai. Kad papildomas mokymasis duotų ryškesnių teigiamų rezultatų, rekomenduojama korepetitoriaus pamokas lankyti bent jau metus laiko. Taigi, susidaro nemaža suma, o rizikos yra – juk išleisti pinigai ir sugaištas laikas gali nepateisinti lūkesčių.
Mokykloje gaunamų žinių nepakanka?
Daug pas korepetitorius besilankančių moksleivių, paklausti, kodėl mokosi papildomai, atsako, kad mokykloje gauna nepakankamai žinių, kad mokytojas nepakankamai aiškiai išdėsto dalyką, o lankydamasis pas korepetitorių jaučiasi tvirčiau.
Dabar jau studentas Egidijus sako, kad papildomai matematikos mokėsi pas korepetitorę dėl to, kad iš tiesų nepakako žinių, gaunamų iš mokytojo, pas kurį mokėsi mokykloje. Poreikį taip pat sustiprino ir tai, kad vaikinui matematikos egzaminas buvo vienas iš svarbiausių stojant į pasirinktą specialybę. Egidijus papildomai mokėsi ir lietuvų kalbos: „Mama be mano žinios paskambino, susitarė, tai nebuvo kur dėtis...“
Visgi papildomas lietuvių kalbos pamokas po pusės metų vaikinas nustojo lankęs: nepatiko mokymosi metodika, o ir atsiradusi galimybė studijuoti užsienyje, sumažino poreikį lietuvių kalbos mokytis papildomai.
Paklaustas, ar negaila buvo išleisti nemažą sumą pinigų papildomoms pamokoms, Egidijus atsako: „Matematikai buvo negaila ir verta. Rezultatas atsispindėjo egzamino įvertinime, kuris buvo pakankamai aukštas, nors ir ne pats aukščiausias, bet ne dėl korepetitorės kaltės, o mano paties patingėjimo. O lietuvių kalbos papildomos pamokos... Kažkiek naudos irgi davė: per egzaminą naudojau ten išmoktą rašinio struktūrą.“
Ar korepetitorius gali užpildyti spragas, kurios atsiranda mokykloje, priklauso ne tik nuo paties korepetitoriaus kompetencijos, bet ir nuo mokinio, kuris lanko jo pamokas. Jei mokinys pats nėra suinteresuotas mokytis, o papildomas pamokas lanko tik dėl to, kad tėvai to nori, vargu ar pavyks pasiekti didelių teigiamų rezultatų.
Ar galima pasitikėti vos už mokinį vyresniu korepetitoriumi?
Abiturientė Rūta sako, jog, kai buvo devintokė, mama pasiūlė papildomai lietuvių kalbos gramatikos ir rašybos pasimokyti pas tada buvusią dvyliktokę merginą, kuri pakankamai gerai išmanė šį dalyką. Mokestis buvo minimalus – 5 Lt už akademinę valandą. Paklausta ar nebijojo rizikuoti, mergina atsako, kad devintoje klasėje viskas neatrodė taip rimta ir tuo metu tam, kad gautum geresnį pažymį iš lietuvių kalbos kontrolinio, užteko tų žinių, kurias gaudavo iš vyresnės merginos.
Tačiau jau vienuoliktoje klasėje mergina lietuvių kalbos papildomai ėmė mokytis pas rimtą korepetitorę, dirbančią su licenzija, apie kurią sužinojo iš vyresnių draugių. „Artėjant egzaminams reikalai rimtėja ir korepetitoriaus reikia rimtesnio“, - sako mergina. Skelbimų, kuriuose korepetitoriaus paslaugas siūlo studentai, galima rasti nemažai. Bet ar tai pakankamai patikima?
Vienuoliktokė Margarita sako, kad gyvendama mažame miestelyje neturi galimybės mokytis papildomai pas korepetitorius studentus. Paklausta ar pasitikėtų studento pamokomis, atsako: „Abejoju... Nes gerai išsilaikyti brandos egzaminus pačiam yra paprasčiau, nei tinkamai egzaminams paruošti kitą. Na, nebent būčiau girdėjusi gerų rekomendacijų iš patikimų šaltinių, tada galbūt ir pasitikėčiau, bet apskritai kalbant, tai sunku pasitikėti mokytoju, kuris vos pora metų už tave vyresnis.“
Ko gero, akivaizdu, kad kur kas patikimiau skamba korepetitoriaus, dirbančio su licencija ir turinčio nemažą darbo stažą paslaugos, nei vyresniųjų klasių moksleivio ar studento papildomos pamokos. Tačiau yra pasitikinčių ir tokiomis paslaugomis. Viskas priklauso nuo poreikių, finansinių galimybių, gaunamų rekomendacijų.
Sunku vienareikšmiškai atsakyti į klausimą, ar korepetitoriaus paslaugos pateisina riziką. Tai priklauso nuo daugelio aplinkybių: pas kokį korepetitorių ir kiek laiko lankomasi, kokia korepetitoriaus kompetencija, o bene svarbiausia - paties mokinio motyvacija. Be jos, net geriausias specialistas nesugebės padėti.
Akvilė Žiūkaitė