Siekia įtikti išrankiems vartotojams
Kaip vartotoją įtikinti, kad tavo gaminamas produktas yra išties ekologiškas? Su tokiu klausimu susiduria visi ekologiškų produktų gamintojai. Specialistai sako, kad vienintelis būdas – gauti teisę produktus žymėti oficialiais ekologinės gamybos logotipais, pavyzdžiui, visoje Europos Sąjungoje pripažįstamu „Europos lapo“ simboliu. Tiesa, kad ant produkto pakuotės atsirastų toks ženklas, tenka nemažai paplušėti, pateikti daugybę dokumentų ir įrodymų, jog produktas yra išties ekologiškas.
Pasak ekologiškus produktus Lietuvoje sertifikuojančios įstaigos „Ekoagros“ specialistų, ekologinis ūkininkavimas ir gamyba griežtai reguliuojami tiek nacionaliniu, tiek Europos Sąjungos lygmeniu. Vis dėl to ekologiškų produktų gamybos ir sertifikavimo mūsų šalyje imamasi vis drąsiau – sertifikuotų ekologiškų produktų gamintojų sąraše šiuo metu yra apie 2700 įmonių pavadinimų ir ūkininkų pavardžių. Bendras sertifikuotų ekologinių ūkių plotas Lietuvoje kasmet didėja jau visą dešimtmetį. Be to, didėja ir patys ekologiniai ūkiai, kurie dabar jau yra vidutiniškai penkis kartus didesni nei vidutinis tradicinis šalies ūkis. „Ekoagros“ specialistų teigimu, ekologiškų produktų rinkos plėtrą pirmiausia lemia patys vartotojai, tarp kurių tokie produktai tampa vis populiaresni ir paklausesni. Formuojasi nauja vartotojų grupė, kuri renkasi tik natūralius produktus. Tokie vartotojai ieško alternatyvų visiems įprastiems gaminiams, todėl jiems įtikti gali tik sertifikuotų produktų gamintojai.
Laikas ir investicijos atsiperka
Gamintojai sako, kad pradėti ekologiškų produktų gamyba nėra paprasta. Šis procesas reikalauja specialių žinių, trunka netrumpai ir reikalauja investicijų. Pavyzdžiui, pirmosios lietuviškos ekologiškos degtinės gamintojams vien pasiruošimas šio gėrimo gamybai truko beveik pusę metų ir kainavo daugiau kaip 100 tūkst. litų.
Vis dėlto šios degtinės gamintojai sako, kad nepaisant to, imtis ekologiškų produktų gamybos apsimoka. „Rinkos tyrimai rodo, kad ekologiški produktai vartotojams yra įdomūs. Čia matome tendenciją, kurią galime išnaudoti. Žinoma, tokių produktų savikaina yra didesnė, nes ekologiškos medžiagos brangesnės, kainuoja pasiruošimo ir sertifikavimo procedūros. Kita vertus, ekologiški produktai ir parduodami brangiau. O vartotojų, galinčių ir norinčių už juos mokėti, atsiranda vis daugiau“, – pabrėžė pirmosios lietuviškos ekologiškos degtinės gamintojai.
Didesnė pasiūla stiprina rinką
Nors dalis gamybinių įmonių vis dar privengia imtis ekologiškų produktų gamybos, nes bijo sertifikavimo ir kontrolės procedūrų, tokius produktus jau pristačiusios įmonės teigia, kad nueiti visą šį kelią verta. Kuo daugiau ekologiškų produktų bus parduotuvių lentynose, tuo stipresnė bus tokių produktų rinka, o juos rinksis vis daugiau vartotojų.
Todėl ekologiškų produktų rinkos plėtra suinteresuoti gamintojai patys prisideda prie informacijos apie tokius produktus sklaidos. Baltijos maisto organizacija su savo narėmis – maisto ir gėrimų pramonės įmonėmis – įgyvendina ES remiamą projektą „Ekologinių produktų informavimo ir skatinimo veiksmai Lietuvoje“. Šiuo projektu siekiama užpildyti vartotojų žinių apie ekologiškus produktus ir ES ekologiškų produktų ženklinimą spragas bei gerinti ekologiškų produktų pasiūlą. Todėl iki 2016-ųjų, kol tęsis šis projektas, Baltijos maisto organizacija kvies į įvairius renginius ir kurs informacinę medžiagą apie ekologinius projektus.