Į redakciją kreipėsi ne vienas skaitytojas teigdamas, kad turi sąskaitas skirtinguose bankuose ir nesinaudoja visomis aktyviai. Su šia problema susiduria ir į užsienį išvykę lietuviai, kurie sąskaita Lietuvoje veikiančiuose bankuose vis dar turi. Tad paslaugų krepšelių įvedimas sukėlė sumaištį, ką reikėtų daryti.
Tiek Lietuvos bankas, tiek komerciniai bankai patvirtina – kitos išeities nėra, reikia peržvelgti savo sąskaitas ir atsisakyti nenaudojamų, nes mokestis galios visoms.
Primename, kad Lietuvos bankas yra nustatęs, jog bankinių paslaugų krepšeliai negali kainuoti daugiau nei 1,5 euro per mėnesį. Gaunantiems socialinę paramą, tokių Lietuvoje yra apie 160 tūkst., krepšelis kainuos 75 centus per mėnesį. Paslaugų krepšelių nepasirinkusieji mokės 70–80 centų mokestį.
Naują paslaugą žmogus turi užsisakyti pats, automatiškai ji jam įvedama nebus. Pats Lietuvos bankas gyventojus kvietė įsivertinti ar jiems būtinos visos turimos sąskaitos, už kurias reikės mokėti.
„Pagrindinė mokėjimo sąskaita ir būtiniausių paslaugų krepšelis apima daug paslaugų, todėl klientams reikia įvertinti, ar jiems būtinos kitos sąskaitos, ypač jei už jas reikia mokėti. Todėl nereikalingas sąskaitas siūloma uždaryti ar pasinaudoti sąskaitos perkėlimo paslauga“, – dar praeitą savaitę pranešė Lietuvos bankas.
„Krepšelį“ sudaro sąskaitos atidarymas, elektroninė bankininkystė ir prisijungimo prie jos priemonė (kodų kortelė ar generatorius), neribotas gautų lėšų eurais įskaitymas, grynųjų pinigų įmokėjimas, mokėjimo kortelė, 10 ar daugiau bet kokių pervedimų eurais internetu per mėnesį, 550 eurų išgryninimas bankomate (ar kita banko nustatyta suma).
Naujienų portalas tv3.lt susisiekė su bankų atstovais, kad sužinotų ar nepasirinkusieji paslaugų krepšelio bus apie tai priminti, ar mokestis tiesiog bus nurašomas nuo sąskaitos.
„Swedbank“: pakartotinio informavimo nebus
Daugiau nei 170 tūkst. – tiek klientų jau pasirinko paslaugų krepšelius. Tačiau, kiek dar nepasirinkusiųjų – neatskleidžiama. Pasak atstovo, tai dažnai kintantis rodiklis, nes žmonės gali bet kuriuo metu atsisakyti plano.
Apie naujus įkainius bankas klientus informavo asmeniškai, likus keletui mėnesių iki jų įsigaliojimo. Norint pasiekti atokesnėse Lietuvos vietose klientus, kurie nesinaudoja internetu, buvo pasitelkta regioninė spaudą. Iš viso 53 – uose regioniniuose laikraščiuose išspausdinti skelbimai. Be to banko padaliniusoe buvo iškabinti inofrmaciniai skelimai.
„Tokiu būdu jie turėjo pakankamai laiko įvertinti, kokius įkainius rinktis jiems labiausiai verta“, – sako atstovas spaudai Saulius Abraškevičius.
Pasak jo, klientai, kurie turi nenaudojamų sąskaitų jas turėtų uždaryti savarankiškai interneto banke, telefonu arba atvykę į banko padalinį.
Jų duomenimis, 95 proc. „Swedbank“ klientų šiame banke turi tik po vieną sąskaitą. „Visus paslaugų rinkinius klientai gali patogiai užsisakyti interneto banke. Prireikus pasitarti, klientai tą gali padaryti telefonu arba užsukę į bet kurį padalinį. Norintieji naudotis banko paslaugomis ir mokėti už jas atskirai (tai yra, nesinaudoti jokiu paslaugų rinkiniu) gali tą daryti ir toliau. Tokiu atveju kiekvienai klieno sąskaitai yra taikomas Minimalus kasdienių paslaugų mokestis – 0,70 Eur/mėn“, – informavo S. Abraškevičius.
SEB: asmeniškai perklausiame ar sąskaita yra reikalinga
Tokia pati užsakymo tvarka – interneto banku, skambučiu ar atvykus į banko padalinį – galioja ir SEB banke.
Gintautas Giržadas, SEB banko Produktų plėtros skyriaus vadovas komentuoja, kad šiuo metu SEB bankas turi kelis šimtus tūkstančių paslaugų planų naudotojų.
„Per sausio mėnesį užfiksuota net keliasdešimt tūkstančių naujų paslaugų planų turėtojų, o padidėjusį klientų susidomėjimą stebime nuo pat praeitų metų lapkričio, kai pristatėme atnaujintus ir naujus paslaugų planus, pritaikytus pagal klientų poreikius ir dar labiau individualizuotus“, – sako jis.
Kalbant apie neaktyvias sąskaitas informuojama, kad tokių SEB banke yra tik apie 1 proc. nuo visų. „SEB bankas periodiškai, mažiausiai kartą per metus, prieš tai informavęs klientą asmeniškai ir perklausęs, ar sąskaita jam yra reikalinga, uždaro klientų nenaudojamas ir neaktyvias sąskaitas. Bankas neuždaro tų sąskaitų, kuriuose yra lėšų likutis“, – sako G. Giržadas. DNB: maždaug pusė klientų naudojasi planais
Bankas savo klientus pasiekė ne popieriniais laiškais, o elektronine erdve, nes didžioji dalis aktyvių klientų yra skaitmeninių kanalų naudotojai.
„Mokėjimo už paslaugas krepšelius jau pasirinko apie 120 tūkst., tai yra, maždaug pusė mūsų aktyvių privačių klientų. Krepšelis nėra privalomas, kiekvienas klientas turi teisę rinktis, ar jam patogiau mokėti vien fiksuotą kainą už sukomplektuotas paslaugas, ar mokėti už pavienes paslaugas.
Pastaruoju metu neaktyvias sąskaitas uždarinėjančių klientų srautas yra padidėjęs, bet kartu išaugo ir naujų sąskaitas atidarančių klientų srautas“, – komentuoja DNB kasdieninių paslaugų departamento vadovė Miglė Pletkuvienė. Paslaugų planą DNB banke galima pasirinkti tiek naudojantis interneto bankininkyste, tiek mobiliąją banko programėle. Šiaulių bankas: senjorus pasiekiame per SMS žinutes
Paslaugų planai Šiaulių banke pradėti teikti vėliau nei kituose, tik 2016–ųjų pabaigoje. Tad kol kas Rinkodaros ir komunikacijos departamento direktorė Daiva Grikšienė skaičiais nesidalina, bet patikina, kad kasdien planus renkasi vis daugiau klientų.
D. Grikšienė taip pat pastebi, kad dalis klientų optimizuoja išlaidas ir nusprendžia atsisakyti rečiau naudojamų ar nenaudojamų sąskaitų.
Ne mažas iššūkis bankams – pasiekti senjorus. Štai Šiaulių bankas įsitikinęs, kad dauguma senjorų yra aktyvūs mobiliojo ryšio vartotojai, todėl jiems informaciją apie paslaugų planus siunčia trumposiomis SMS žinutėmis.
„Citadele“: neaktyvioms sąskaitoms be lėšų mokesčio netaiko
Štai „Citadele“ bankas informuoja, kad ne visiems yra taikomas naujas mokestis, jei jie nepasirinko paslaugų planų. Sąskaita turi būti ne tik neaktyvi, bet ir be lėšų. Tuomet „į skolą“ mokestis neskaičiuojamas.
„Todėl dažnesnių sąskaitų uždarymo atvejų nepastebime. Pernai gegužės mėn. „Citadele“ banko pasiūlytas banko paslaugų krepšelis už 1 eur / mėn. reikšmingai paskatino naujų banko klientų augimą. Per praėjusių metų antrąjį pusmetį net 76 proc. naujų banko klientų pasirinko „Citadele” paslaugų krepšelį.
Internetine bankininkyste nesinaudojančius klientus bankas apie paslaugų planus siekia informuoti telefonu”, – sako Gintarė Sakalauskaitė–Radionovienė, Mokėjimo kortelių departamento direktorė.
„Citadele“ banko klientai, kurie naudojasi internetine bankininkyste, prisijungę prie interneto banko sistemos gali užsisakyti banko paslaugų krepšelį bei pagrindinę sąskaitą.
Apačioje pateikiami bankų paslaugų krepšelių įkainiai. Tiesa, reikia pastebėti, kad „krepšeliai“ gali būti ir pigesni, jei tame banke gaunate pajamas. Taip pat siūlomi specialūs planai jaunimui. Išsamesnė informacija yra pateikiama bankų puslapiuose.