Vairuojanti žmonijos dalis dar niekaip nesugeba rasti atsakymo į klausimą, kurios lyties atstovai geriau vairuoja automobilius. Kas vairuoja geriau – vyrai ar moterys? Atsakyti į šį klausimą, tai tas pats, kaip išspręsti galvosūkį, kas buvo anksčiau – višta ar kiaušinis.
Laikai, kai vairuojančios moterys buvo nekasdienis reiškinys, jau seniausiai tapo istorija. Štai vien 2008 metais „B“ kategorijos vairuotojo pažymėjimą gavo 39955 moterys ir 29980 vyrų. Veiklioms moterims automobilis ir vairavimas dabar yra tokia pati kasdienės veiklos dalis, kaip ir vyrams. Tačiau požiūris į vairuojančias moteris kaip į nepatikimus eismo dalyvius vis dar gajus. Gal tai tik seni stereotipai?
Statistika liudija moterų naudai
Visagalė statistika teigia, kad moterys yra drausmingesnės vairuotojos, be to jos daug rečiau minimos avarijų suvestinėse. Štai, Lietuvos policijos duomenimis, beveik 82 proc. KET pažeidimų padaro vyrai, o moterys – tik 18 proc.
Dar mažiau moterys figūruoja eismo nelaimių statistikoje. Remiantis Lietuvos policijos duomenimis, užpernai iš 155 žuvusių eismo įvykiuose vairuotojų tik 16 buvo moteriškos lyties. Iš 1707 tais metais sužeistų vairuotojų moterų buvo tik 452. Nejau miesto „eismo srauto“ taip keiksnojamos moterys yra geresnės vairuotojos?
Nėra žmonių be nuodėmių
Vairavimo mokyklos instruktorius Olegas Matvejenka teigia, kad moterys yra gabios ir atsakingos mokinės, bet jas išmokyti važiuoti nėra paprasta. „Joms sunkiau suprasti pačią automobilio valdymo fiziką, logiškai pagrįsti automobilio valdymo principus. Pvz., kiek vargo būna mokantis važiuoti atbulomis. Aš vairuoti žmones mokau jau dvidešimt metų, bet tokiais atvejais, kai niekaip nepavyksta išaiškinti, kaip atbulam įvažiuoti į menamą garažą, pradedu galvoti, kad jau praradau pedagogo gebėjimus“, – patirtimi dalijosi instruktorius.
Tačiau dėl vienos stipriosios vairuojančių moterų savybės vairavimo instruktorius dailiosios lyties atstoves linkęs pagirti – vairuojančioms moterims būdingas itin stiprus atsakomybės jausmas.
„Moterys vairuoja nepalyginamai atsargiau. Jos nėra linkusios neapgalvotai rizikuoti, jos išvis nėra linkusios rizikuoti. Pernelyg apsidrausdamos ir važiuodamos pernelyg lėtai ar uždelstai manevruodamos, jos neretai užsitraukia ir aplinkinių pyktį. Tačiau dėl šių savybių moterų vairuojami automobiliai į rimtesnes avarijas patenka rečiau“, – aiškino vairavimo instruktorius.
Pagrindinė moterų bėda, neleidžianti joms būti tikrai saugiausių vairuotojų kategorijoje, yra išsiblaškymas. Būtent dėl išsiblaškymo moterys itin dažnai patenka į mažas, nepavojingas avarijas.
Kalbėdamas apie vyrus, Olegas Matvejenka pastebėjo pastarųjų greitesnę reakciją į išorinius veiksnius. Vyrai prie vairo daug greičiau priima sprendimus, tad iš kritinių situacijų jie neretai „išlipa sausi“. Bet, pasak jo, vyriškai vairuotojų bendruomenės daliai koją pakiša nepamatuotas pasitikėjimas savimi ir polinkis rizikuoti. Tai itin dažnai tampa skaudžių nelaimių priežastimi.
Svarbu ne lytis, o įgimti sugebėjimai ir profesionalumas
Teigimus, kad moterys yra prastos vairuotojos, paneigia profesionalių skaičius. Štai didžiųjų šalies miestų troleibusų parkuose yra daugiau vairuotojų moterų. Kažkodėl niekam neužkliūna, kad moterys sėkmingai vairuoja šimtus žmonių vežančias transporto priemones. Puikiausiai moterys dirba ir taksistėmis.
Geras vairavimas nepriklauso nuo lyties, tai daugiau atskiro individo savybės. Jei moteris sugeba pažaboti išsiblaškymą, o vyras prisiverčia nerizikuoti, vairuoti jie gali vienodai puikiai.
„Gero vairuotojo savybių visumą galima išlavinti, bet tam reikalinga ir šiokia tokia gyslelė. Ši gyslelė nėra būdinga vienai ar kitai lyčiai. Tiesiog, ji arba yra, arba jos nėra. O šiaip vairavimas yra menas, kurio mes mokomės visą gyvenimą. Nepriklausomai nuo lyties“, – teigė O. Matvejenka.