Lietuvos oro bendrovė „flyLAL“ teigia, jog dėl iškreiptos oro transporto rinkos patyrė nuostolių, tad žalos atlyginimo siekia per teismą. Vilniaus apygardos teismo nutarimas areštuoti Latvijos kompanijos „airBaltic“ ir Rygos oro uosto turtą vakar sukėlė ant kojų ir abiejų šalių susisiekimo ministrus. Ieškinys gali siekti 500 mln. litų.
Bendrovė „flyLAL“ tvirtina nuo 2004-ųjų patyrusi beveik 200 mln. žalą dėl to, kad „airBaltic“ su Rygos oro uostu turi lengvatinę sutartį, kuri leidžia šiai kompanijai per metus, kaip skaičiuojama, sutaupyti 50-60 mln. litų. Manoma, jog dėl to „airBaltic“ Vilniaus oro uoste galėjo siūlyti mažesnes už konkurentų kainas, ir tai jai suteikė pranašumo rinkoje.
Jau ne kartą galimu kainų dempingavimu įtariamos „airBaltic“ prezidentas ir generalinis direktorius Lietuvoje Tadas Vizgirda LŽ anksčiau yra sakęs: „Konkurentai reiškia nepasitenkinimą todėl, kad esame pigiausia oro bendrovė. Nuolaidos, kurias gauname Rygos oro uoste, neturi nieko bendra su kainodara Vilniaus oro uoste. Nuolaidas priimame, jeigu jas mums suteikia.“
„Žlugdė konkurentus“
„Kompanija „airBaltic“ Latvijoje naudojasi valstybinėmis subsidijomis ir parama. Ji visus keleivių srautus siekia nukreipti būtent per Rygos oro uostą. Ne paslaptis, kad pagrindinis Latvijos oro uostas skrydžių bendrovei suteikia 80 proc. įvairių mokesčių nuolaidą, o tuo metu Valstybinis Vilniaus oro uostas tiek Lietuvos, tiek užsienio kompanijoms taiko vienodus įkainius. Taip iškreipiama rinka, žlugdoma konkurencija“, - LŽ dėstė „flyLAL Group“ valdybos pirmininkas Gediminas Žiemelis. Anksčiau jis ne kartą kalbėjo apie galimą „airBaltic“ kainų dempingavimą ir nevienodas konkurencines sąlygas.
Pasak G.Žiemelio, prašymas areštuoti teismui beveik 200 mln. litų vertės dviejų Latvijos įmonių turtą nebuvo iš piršto laužtas. „flyLAL“ išsamų skundą rengė maždaug 7 mėnesius. Tam tikslui bendrovė į pagalbą pasitelkė nepriklausomus ekspertus, kad jie nuodugniai išnagrinėtų ir ištirtų nesąžiningos konkurencijos atvejus.
G.Žiemelis nesitiki, jog šioje byloje bus greitai padėtas taškas. Vakar pranešta, kad ieškinys „airBaltic“ ir Rygos oro uostui gali siekti 500 mln. litų.
Bendrovės „flyLAL“ atstovo nuomone, teismo procesas gali užtrukti, tačiau kitos išeities susidarius tokiai situacijai jis sakė nematęs. „Nenorėjome veltis į teismų maratoną, bet nebematėme, kaip kitaip galėtume apsaugoti savo interesus. „airBaltic“ taiko mažesnes kainas ir daugiau nei trejus metus žlugdo konkurentus“, - aiškino G.Žiemelis.
Jis tvirtino, kad latvių kompanija smukdė „flyLAL“ ne vien mažesnėmis bilietų kainomis. Gretimos šalies bendrovė kopijavo „flyLAL“ skrydžių maršrutus ir taip iš pagrindinio vežėjo Lietuvoje atėmė daug klientų. Lėktuvai kai kuriais tarptautiniais reisais skraidė pustuščiai.
G.Žiemelio žiniomis, dėl nesąžiningos Rygos oro uosto veiklos į konkurencijos sargus kreipėsi dar viena skrydžių bendrovė - „British Airways“.
Dokumentų dar negavo
Vakar T.Vizgirda LŽ tikino, kad iki šiol „airBaltic“ nėra gavusi jokių oficialių dokumentų iš teismo, o turtas irgi kol kas neareštuotas. „airBaltic“ toliau vykdo įprastinę veiklą. Kai sulauksime oficialių dokumentų iš teisėsaugos institucijų, išdėstysime savo poziciją“, - kalbėjo jis.
Informaciją apie tolesnius veiksmus „airBaltic“ žada pateikti artimiausiu metu. T.Vizgirda išsakė viltį, kad šios bylos iniciatoriai supranta situacijos rimtumą ir yra pasirengę prisiimti atsakomybę už savo veiksmus.
Susisiekimo ministras pagąsdino
Vakar BNS pranešė, kad „Latvijos susisiekimo ministras Ainaras Šleseras pareiškė, jog „airBaltic“, įsivėlusi į teisinius ginčus su „flyLAL-Lithuanian Airlines“, netrukus sustabdys didžiąją dalį skrydžių iš Vilniaus oro uosto“. Latvių ministro teigimu, „airBaltic“ sprendimas sukels Lietuvos oro transporto krizę, o šalies gyventojai, norintys skraidyti į įvairius Europos miestus šios kompanijos lėktuvais, bus priversti naudotis Rygos oro uostu.
A.Šleseris tvirtino, kad tokiais veiksmais Lietuvos oro bendrovė siekia spręsti savo finansines problemas, nes yra atsidūrusi ties bankroto riba. Pasak ministro, Latvija niekada nesiėmė priešiškų veiksmų prieš lietuvių įmones, veikiančias jų šalyje, o nekorektiškas „flyLAL“ elgesys neigiamai atsilieps kaimynams. A.Šleseris taip pat pridūrė, kad „airBaltic“, sustabdžiusi skrydžius iš Vilniaus, perkels savo lėktuvus į Rygą ir plės šio miesto oro uostą - jau kitąmet pasiūlys daug naujų skrydžių.
Lietuvos susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius pabrėžė, jog „airBaltic“ tikrai nesitraukia iš Lietuvos. Vakar T.Vizgirda pristatė A.Butkevičiui savo įmonės plėtros planus ir patikino, kad „airBaltic“ ketina įtraukti Kauno oro uostą į savo skrydžių maršrutus. Latvių kompanijos atstovybė Lietuvoje neigia, jog pasitrauks iš mūsų šalies. Kiek anksčiau T.Vizgirda yra sakęs LŽ, kad žengdama į Kauno oro uostą bendrovė plečia veiklos apimtį, bet ir Vilniaus oro uosto nežada atsisakyti.
Teismas nutarė
„flyLAL-Lithuanian Airlines“ pateikė Vilniaus apygardos teismui ieškinį atsakovams „Air Baltic Corporation“, jos filialui Lietuvoje ir Rygos oro uostui dėl nuostolių atlyginimo. Bendrovė reikalauja pripažinti neteisėtais „Air Baltic Corporation“ A/S ir Rygos oro uosto veiksmus dėl draudžiamo susitarimo ir piktnaudžiavimo dominuojama padėtimi, priteisti iš „Air Baltic Corporation“ A/S ir Rygos oro uosto beveik 200 mln. litų turtinės žalos atlyginimą. „flyLAL“ taip pat prašė taikyti, neinformuojant atsakovų, laikinąsias apsaugos priemones.
Teismas prašymą patenkino iš dalies, nutarė taikyti laikinąsias apsaugos priemones: areštuoti atsakovams - Latvijos įmonės „Air Baltic Corporation“ A/S filialui Lietuvoje, „Air Baltic Corporation“ A/S, esančiam Rygos oro uoste, ir Rygos oro uostui priklausantį, tiek pas atsakovus, tiek pas kitus asmenis esantį nekilnojamąjį ir/ar kilnojamąjį turtą bei turtines teises, neviršijant ieškinio sumos (maždaug 200 mln. litų).
Taip pat nuspręsta uždrausti atsakovams, jų vadovams, bet kuriems darbuotojams vykdyti susitarimą, pagal kurį atsakovei Latvijos įmonei „Air Baltic Corporation“ A/S tarptautiniame Rygos oro uoste yra suteikiamos nuolaidos, bei uždrausti atsakovui tarptautiniam Rygos oro uostui, jo vadovams, bet kuriems darbuotojams tęsti teikimą, leisti naudotis atsakovei Latvijos įmonei „Air Baltic Corporation“ A/S, jos filialams bet kokiomis nuolaidomis tarptautiniame Rygos oro uoste, uždrausti atsakovei Latvijos įmonei „Air Baltic Corporation“ A/S, jos filialams, jų vadovams, bet kuriems darbuotojams naudotis, priimti, gauti bet kokias nuolaidas iš atsakovo tarptautinio Rygos oro uosto.
Nutartis per septynias dienas nuo jos nuorašo įteikimo dienos atskiru skundu gali būti skundžiama Lietuvos apeliaciniam teismui.
Valdonė Savulionytė , Paulius Ugianskis
Plačiau apie tai – LNK žinių videoreportaže.