Jau antrąjį kartą Lietuvos kosmoso asociacija rengia mokomųjų palydovų CanSat (CS), raketų ir bepiločių orlaivių (BPO) konkursą. Rugsėjo 20 dieną Molėtų aerodrome įvyko pirmieji, bandomieji kvalifikaciniai skrydžiai.
Nors oro sąlygos ne visada buvo palankios: pūtė vėjas, užslinko lietaus debesys, tačiau visoms komandoms pavyko į orą iškelti bepiločius orlaivius. Bepiločiais orlaiviais į dangų (200–500 m) buvo skraidinami ir CanSat palydovai. Konkurso finalo metu šiuos palydovus į dangų organizatoriai paleis su raketa į 1 km aukštį, pranešė Lietuvos kosmoso asociacijos atstovai.
Vieni pirmųjų savo sukurtą bepilotį orlaivį išbandė Antano Gustaičio aviacijos instituto atstovai (AGAI) Kristijonas Kirijanovas ir Kęstutis Kaupas.
„Tokie bandomieji skrydžiai mums parodo, ką dar reikia tobulinti, keisti. Juk tam ir treniruojamės, bandome, kad finalui paruoštume geresnį orlaivį“ – aiškino K. Kirijanovas.
Patarimai – iš profesionalų
Prieš skrydžius ir po jų konkurso dalyvius konsultavo ir patarimus dalijo Kosmoso mokslo ir technologijų instituto direktorius Domantas Bručas. Vis dėl to ne visoms komandoms po skrydžio pavyko rasti nusileidusius palydovus. Dėl didelio vėjo ir kitų techninių kliūčių vienai komandai neišsikleidė palydovo parašiutas, o kita prarado ryšį su savo palydovu.
Tauragės Žalgirių gimnazijos komandos „SimTom“ CanSat palydovas buvo vienas tų, kurio nusileidimas – sėkmingas. Dvyliktokai Simono Paulikas ir Benediktas Liaudanskas pasakojo, kad toliausiai savo palydovo yra tekę ieškoti 5-6 km spinduliu.
„Praėjusiais metais turėjome nesklandumų su savo palydovu, todėl ir teko taip toli jo ieškoti, šiemet stengiamės visa tai išspręsti. Po bandomojo skrydžio dar darysime keletą pataisymų: įdėsime vaizdo kamerą, bet didelių pokyčių nebebus,“ – aiškino S. Paulikas.
Konkursai tampa tradicija
Daugelis bandomuosiuose skrydžiuose dalyvavusių komandų – praėjusių metų konkursų dalyviai. „Be šio konkurso, Lietuvoje nežinau daugiau jokių renginių, kur būtų galima varžytis su kitais CanSat palydovų kūrėjais. Manau, kad šios, Lietuvos kosmoso asociacijos organizuojamos varžybos taps tradicija“ – sakė „SimTom“ komandos vadovas, Tauragės Žalgirių gimnazijos mokytojas Antanas Kiniulis.
Taip pat ši komanda šių metų konkurse žada dalyvauti ne tik su palydovu CanSat, bet ir su bepiločiu orlaiviu. „Mūsų bepilotis orlaivis dar nebaigtas, dirbame su įrangos valdymu, kitomis detalėmis, tačiau iki finalinių startų, manau, spėsime“ – tikino komandos „SimTom“ narys B. Liaudanskas. Vaikinui labiau patinka valdyti bepilotį lėktuvą, nes viskas paprasčiau, daugiau judančių detalių. „Palydovą turi kas nors iškelti: raketa ar orlaivis. Nors, dabar savo palydovą galėsime iškelti ir su savo bepiločiu lėktuvu“ – juokavo B. Liaudanskas.
Spalį laukia finaliniai skrydžiai
Kvalifikacinius skrydžius taip pat stebėjo ir Lietuvos kosmoso asociacijos direktorius Vidmantas Tomkus.
„Visi konkurso dalyviai atrodo pasiruošę, po skrydžių nepastebėjau, kad reikėtų keisti ką nors iš esmės. Net ir tos komandos, kurių palydovai CanSat nesėkmingai nusileido, dar turi laiko pasiruošti finalui, žinoma, tik su šiek tiek paprastesne įranga,“ – sakė V. Tomkus.
Lietuvos mokomųjų palydovų CanSat (CS), raketų ir bepiločių orlaivių (BPO) konkursas įvyks spalio 18 d. Molėtų aerodrome. Šiais metais konkursas skirtas Lietuvos narystės ES ir NATO dešimtmečiui paminėti. Finalo metu komandos turės ne tik sklandžiai startuoti, bet ir įvykdyti privalomas bei papildomas užduotis: pateikti trumpą konstravimo ataskaitą, minkštai nuleisti CanSat palydovus (kontakto su žeme metu palydovo greitis neturi viršyti 5 m/s). Galutinius projektus komandos pristatys, rezultatus aptars Vilniuje konferencijoje „Space Economy in the Multipolar World, 2014 (SEMWO 2014)“. Taip pat šios konferencijos metu bus apdovanoti konkurso nugalėtojai, sakoma Kosmoso asociacijos pranešime .