Kai kurie ekspertai prognozuoja, kad socialinis tinklalapis po kitais metais planuojamo viešo akcijų siūlymo visuomenei (IPO) gali tapti vertas daugiau kaip 100 mlrd. JAV dolerių. Tokiu atveju kompanijos vertė prilygtų tokioms kompanijoms kaip „Amazon“ ar „McDonald's“ ir būtų dvigubai vertingesnė nei „Tesco“ prekybos centrų tinklas, kuris savo veiklą vykdo nuo 1929 metų.
Ar iš tiesų 100 mlrd. JAV dolerių vertės verslas gali būti sukurtas taip greitai? Gali atrodyti neįmanoma, tačiau yra tam tikrų priežasčių, dėl kurių „Facebook“ verslas gali būti vertas būtent tiek.
Kompanija „Google“, kurios vertė dabar siekia apie 200 mlrd. JAV dolerių, 2004 metais įvykdžiusi savo IPO, Silicio slėniui pateikė naują pavyzdį, rašo bbc.com. Tais pačiais metais buvo įkurta kompanija „Facebook“.
Socialinis tinklalapis pritraukė pasaulio auditoriją, vėliau atrado būdą kaupti pelnui ir taip įrodė, kad sugebėjus prisivilioti pakankamai vartotojų visada atsiras būdų gauti pajamų. Iš reklamos gaunamos pajamos vienam vartotojui yra nedidelė suma, tačiau turint milijoninę vartotojų auditoriją ši suma smarkiai išauga. „Facebook“ šiuo metu turi 800 mln. vartotojų ir jie yra vertingiausias kompanijos turimas turtas.
Socialinis tinklas taip pat turi keletą kitų kozirių prieš „Google“. „Facebook“ galima pavadinti itin patraukliu interneto puslapiu, kuriame interneto vartotojai vidutiniškai praleidžia daugiau laiko nei, tarkim, „Google“. Šis interneto svetainėje praleistas laikas reiškia, kad skiriama daugiau laiko pamatyti ir reaguoti į reklamas.
Viskas, ką daro „Facebook“ vadovai plėtodami savo verslą (kuriama nauja „Timeline“ paslauga), yra skirta tam, kad žmonės dar labiau prisirištų prie socialinio tinklalapio. O „Facebook“ vadovas Markas Zuckerbergas sako, kad visų naujovių tikslas yra padėti vartotojams tinklalapyje jaustis kuo patogiau.
„Mes nesiekiame, kad žmonės praleistų daugiau laiko „Facebook“, – tvirtino jis. – Mūsų tikslas – kad praleistas laikas „Facebook“ tinklalapyje būtų toks vertingas, jog tai paskatintų juos ir vėl čia grįžti.“
Neįkainojamas lobis
Kitas svarbus pranašumas yra tas, kad „Facebook“ gali pasigirti turinti išskirtinį lobį – asmeninę vartotojų informaciją. O „Google“ savo vartotojų nepažįsta taip gerai. Skirtingai nei „Google“, jūs negalite naudotis „Facebook“ prieš tai neprisijungę. Prisijungimo esmė yra ta, kad vartotojai skatinami pasakoti apie save ir dalytis savo pomėgiais.
„Facebook“ metraštininkas Davidas Kirkpatrickas teigia, kad tai daro šį tinklalapį „bene vertingiausiu iki šiol kada nors egzistavusiu rinkos tyrimų įrankiu“. Jis suteikia reklamos kompanijoms galimybę pasiekti tuos žmones, kurių jie nori. Taigi jei parduodate produktus moterims, kurios ruošiasi tuoktis, tiesiog pasirenkate „Facebook“ vartotojas, nusistačiusias šeiminį statusą „susižadėjusi“, ir jūsų reklamos bus rodomos tik būsimoms jaunosioms.
M. Zuckerbergas taip pat nemėgsta nepageidaujamų reklamų. Dėl to ankstyvosiomis „Facebook“ egzistavimo dienomis visos reklamos buvo dedamos po įžūlia antrašte: „Mes taip pat jų nemėgstame, tačiau jos apmoka mūsų sąskaitas.“
Šiandien „Facebook“ tikisi, kad siūlydami tik tas reklamas, kurios greičiausiai turėtų sudominti vartotojus, jie šiek tiek sušvelnins vadinamąjį nepageidaujamą įsikišimo efektą. Na, o kai į šį procesą įtraukiami ir draugai per tam tikras „socialines reklamas“, tada reklamos greičiausiai taps ne tik priimtinos, tačiau ir pageidaujamos.
M. Zuckerbergas, atsakydamas į klausimą, ar vartotojams labiau patinka tiesioginės produktų ir paslaugų reklamos, ar jie mieliau norėtų matyti socialines reklamas, teigia, kad „Facebook“ vartotojai tiesiog nori žinoti, ką daro ir ką mėgsta jų draugai.
Anot Sheryl Sandberg, vyriausiosios „Facebook“ operacijų pareigūnės ir antro žmogaus kompanijoje po M. Zuckerbergo, socialinis tinklalapis jau atrado savo nišą ir išvengė tiesioginės konkurencijos dėl reklamos pajamų su buvusia savo darbdave „Google“.
S. Sandberg atskiria du dalykus: visaverčių reklamų poreikis (tai, ką daro „Google“) ir generavimo reklamų poreikis (tai, kas, pasak jos, yra „Facebook“ stiprioji savybė). Kaip pastarųjų reklamų pavyzdį ji pateikia televizijos reklamas. Iš jūsų nėra reikalaujama tuojau pat eiti ir nusipirkti vieną ar kitą daiktą, jums tiesiog pristatomi nauji produktai ir idėjos.
Komercinis pavojus
Ne kiekvieną galima tuo įtikinti. Reklamos milžinės WPP generalinis direktorius seras Martinas Sorrellas perspėja, kad „Facebook“ yra socialinis, o ne komercinis tinklalapis. Dėl šios priežasties kiekvienas naudojame jį komerciškai savo rizika. M. Sorrellas mato „Facebook“ kaip gerą galimybę plėtoti viešuosius ryšius, o ne kaip reklamos priemonę.
„Facebook“ iš reklamos gaunamos pajamos sparčiai auga ir prognozuojama, kad šiais metais jos sieks 3 mlrd. JAV dolerių. Šiuo metu beveik pusė Didžiosios Britanijos gyventojų yra „Facebook“ vartotojai, tad nenuostabu, kad M. Zuckerbergas ateities augimą sieja ne su naujų vartotojų pritraukimu, o stengiasi prie tinklalapio pririšti jau egzistuojančius.
Žurnalo „Fortune“ technologijų skilties rašytoja Jessi Hempel juokauja: „Mums reikia laiko pavalgyti, pamiegoti ir bendrauti su draugais realiame gyvenime, priešingu atveju neturėsime ko fotografuoti ir vėliau kelti į „Facebook“. Taigi M. Zuckerbergo ateities planai turi natūralių apribojimų.
Ar tikrai 100 mlrd. JAV dolerių?
Paskelbus šiuos skaičius, parodančius „Facebook“ kompanijos potencialią vertę, kai kitų metų pavasarį ji taps akcine bendrove, interneto platybėse pasirodė įvairių technologijų ekspertų vertinimų ir komentarų. Nors tikslią kompanijos vertę bus galima nustatyti tik pasibaigus IPO etapui, „The Wall Street Journal“, remdamasis neatskleistais šaltiniais, jau pateikė šią spekuliatyvią sumą ir ji dabar nuolat minima, kai kalba pakrypsta apie „Facebook“.
Internetinio portalo portfolio.com technologijų apžvalgininkas Nicola Keanas pateikia keletą faktų, ką iš tiesų reiškia 100 mlrd. JAV dolerių vertė:
100 mlrd. JAV dolerių yra beveik trečdalis „Apple“ (vertingiausios pasaulio kompanijos) rinkos vertės. Tai yra kiek daugiau nei pusė „Google“ vertės ir kur kas daugiau nei „Microsoft“ vertės, siekiančios 62 mlrd. JAV dolerių.
Jei šie skaičiai pasitvirtintų, tai būtų didžiausias technologijų kompanijos IPO per visą istoriją. Per 2004 metais vykusį IPO „Google“ vertė pakilo iki 23 mlrd. JAV dolerių. Vos 13 technologijų kompanijų, tapusios akcinėmis bendrovėmis, viršijo 10 mlrd. JAV dolerių vertę. 100 mlrd. JAV dolerių reiškia 125 JAV dolerius kiekvienam iš 800 mln. socialinio tinklalapio vartotojų.
Tinklalapio „TechCrunch“ apžvalgininkas Joshas Constine'as nerimauja, kad tokia milžiniška suma gali reikšti, jog ateityje „Facebook“ tinklalapyje reklamų tik daugės ir jos bus didesnės. Anot jo, gali būti dar blogiau – reklamos bus pateikiamos kartu su naujienų pranešimais.
FAKTAI:„Facebook“
Socialinis tinklalapis „Facebook“ įkurtas 2004 metais
Šiuo metu jis turi per 800 mln. vartotojų pasaulyje
Prognozuojama, kad kitais metais tapusi akcine bendrove kompanija bus verta 100 mlrd. JAV dolerių
Analitikų skaičiavimais, šiais metais iš reklamos „Facebook“ turėtų gauti apie 3 mlrd. JAV dolerių
Mindaugas Samkus