Nusprendusi, kad pagaliau atėjo laikas griežčiau kovoti su kelių chuliganais, Vyriausybė patvirtino Saugaus eismo plėtros 2011–2017 m. programą. Joje gana logiškai pagrindžiama, kaip galima kone pusiau sumažinti žuvusiųjų keliuose skaičių. Tik įdomu, kur iki šiol Vyriausybė buvo.
Tempia gumą
Saugaus eismo 2011–2017 metų programą Vyriausybė trečiadienį palaimino, tačiau priėmė protokolinį nutarimą Susisiekimo ministerijai jos įgyvendinimo priemones teikti kartu su 2012 m. valstybės biudžetu. Tad panašu, kad programa dar ir šiemet nestartuos visu smarkumu, nors jai dar prieš metus pritarė Valstybinė saugaus eismo komisija. Beje, lygiai taip pat laikas buvo tempiamas 2008–aisiais, kai buvo paskelbtas karas kelių chuliganams. Vyriausybė ir Seimas beveik metus svarstė, kaip reikia griežtinti bausmes kelių ereliams, o per tą laiką žuvo ne vienas šimtas žmonių.
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis “Vakaro žinioms" paaiškino, kad tai jau nebe pirma saugaus eismo programa. 2005–2010 m. programa ką tik finišavo.
“Tačiau ji buvo daug mažiau ambicinga. Siekiamybė buvo sumažinti žuvusiųjų skaičių 30 proc., palyginti 2005–uosius su 2010–aisiais. Be to, pasibaigusios programos didžiausias minusas buvo tas, kad pinigai buvo metami į vieną katilą ir ne visada būdavo išleidžiami priemonei įgyvendinti: neretai nueidavo pastatams ar kitiems dalykams", – neslėpė V.Pumputis.
Pasak jo, naujoji programa daug konkretesnė, joje gerokai daugiau priemonių.
Ambicinga programa
Pavyzdžiui, numatyta griežčiau rengti saugaus eismo specialistus, stiprinti vaikų sampratą apie saugumą keliuose, šviesti visuomenę socialinėmis reklamomis ir kitais būdais, aprūpinti pareigūnus pažangiausiomis eismo kontrolės priemonėmis, dažniau vykdyti reidus keliuose, rekonstruoti pavojingiausias sankryžas, apšviesti avaringiausias vietas, jose įrengti saleles ir t. t. Vien 2012–2014 metais numatyta išleisti per 128 mln. litų.
Naujosios programos siekiamybė – sumažinti avarijose žuvusių žmonių skaičių nuo 90 milijonui gyventojų iki 72 2014–aisiais ir 60 – 2017–aisiais. Kita siekiamybė – iš 22 vietos ES pagal žuvusiųjų skaičių pakilti į dešimtuką.
Žada nebešvaistyti
Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis “Vakaro žinioms" sakė, kad iškeltus tikslus įgyvendinti įmanoma, tačiau reikia visiems susitelkti. Paklaustas, ar programos lėšos ir vėl nebus švaistomos, pavyzdžiui, saugumo salelėms, kainuojančioms po 800 tūkst. litų, E.Masiulis užtikrino, kad to nebebus.
“Salelės tikrai buvo labai brangios, nes ankstesni projektai buvo išpūsti. Bet jų stabdyti nebegalėjome. Tačiau Automobilių kelių direkcijos pareikalavome, kad ateityje nebebūtų naudojamos raudonos plytelės, nes už tuos pačius pinigus galima dvigubai daugiau padaryti", – tvirtino E.Masiulis.
Reaguoti reikėjo anksčiau
Vytautas GAPŠYS, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto narys:
Bausmių už Kelių eismo taisyklių pažeidimus sugriežtinimas davė rezultatų, bet jie galėtų būti dar geresni. Reikia lavinti vairuotojų kultūrą. Ir ne tik jiems įgyjant pažymėjimus. Reikėjo iš karto ambicingesnę saugaus eismo programą patvirtinti, tačiau susisiekimo ministras žiūri į popierius, o ne į faktinę situaciją. Jei laiku nereagavo į tai, kad saugaus eismo programos pinigai naudojami ne pagal paskirtį, arba saugumo salelės daromos už 800 tūkst. litų, – tai jau ministro atsakomybė. Aišku, reikia džiaugtis, kad bent dabar situacija keičiama, bet juk ministras ne pirmus metus poste sėdi, galėjo anksčiau reaguoti.
Danas NAGELĖ