Skaitytojai praneša pirmąsias kalėdines prekes pastebėję parduotuvėse IKEA ir „Pepco“. Čia siūloma įsigyti eglutės žaisliukų, girliandų, šventinio dizaino indų ir kitų daiktų namams.
„Linksmų šv. Kalėdų iš IKEA“, – spalio 2 d. feisbuke rašė Ignas, pasidalijęs nuotrauka su papuoštomis eglutėmis.
„2023.09.27, Vilnius - IKEA. Kaip supratau greit bus Kalėdos... Be komentarų...“ – rašė Alfredas.
Į nuotraukas sureagavę komentatoriai juokavo, kad nebus nė Helovyno – iškart Kalėdos, o kiti rėžė atvirai – ruoštis šventėms dar per anksti.
Prekybos tinklų atstovai naujienų portalui tv3.lt pakomentavo, kada skirtingose parduotuvėse oficialiai prasidės šventinė prekyba ir ko dažniausiai ieško pirkėjai.
Vieni pirmųjų – IKEA
Apie šventinį sezoną parduotuvėje IKEA skaitytojai praneša ne be reikalo. Pirmosios prekės čia pasirodė vos prasidėjus rudeniui.
„Dalis lentynas pasiekė jau rugsėjo antroje pusėje, tai – dovanų pakavimo priemonės. Spalio pradžioje į lentynas atkeliavo ir dekoracijos bei kalėdinės eglutės, apšvietimo sprendimai. Spalio viduryje parduotuvė bus visiškai pasiruošusi švenčių laukimui: pirkėjai galės pamatyti visą šių metų kalėdinių prekių asortimentą“, – komentuoja IKEA Korporatyvinių paslaugų vadovė Baltijos šalims Renata Dantė.
Jos teigimu, Lietuvoje IKEA kalėdinę prekybą pradeda kartu su kitomis šio tinklo parduotuvėmis visame pasaulyje.
„Pagrindinė tokio sprendimo priežastis yra noras suteikti žmonėms daugiau laiko planuoti ir pasirengti šventėms, išskaidyti išlaidas per kelis mėnesius iki jų“, – tikina R. Dantė.
Nors IKEA pirmąsias kalėdinės kolekcijos prekes siūlo anksti, pirkėjai pasinaudoja proga. Anot R. Dantės, patys pirmieji įsigijo dovanų pakavimo popieriaus, žvakių, kalėdinių dekoracijų.
R. Dantės teigimu, spalį ir lapkritį aktualiausi yra aksesuarai, skirti namų jaukumui: žvakės, apšvietimo sprendimai, pagalvėlės, pledai ir sezoninė patalynė.
Gruodį, pasak IKEA atstovės, prasideda intensyvesnis pasiruošimas šventėms: imama domėtis dekoracijomis, eglutėmis ir, žinoma, dovanomis. Pasiruošimo šventėms pikas įprastai fiksuojamas apie gruodžio vidurį.
R. Dantės teigimu, dekoracijų kainos šiemet panašios į praėjusių metų, o dalis prekių kainuos mažiau nei praėjusiais metais.
Pavyzdžiui, dovanų pakavimo popieriaus kaina, prasideda nuo 0,99 Eur; maža dekoratyvi dirbtinė eglutė kainuoja 1,49 Eur, dekoratyvi 6 metrų girlianda kainuoja 2,99 eur, 25 vnt. stiklinių kalėdinės eglutės papuošimų rinkinį įsigyti galima už 4,99 Eur, o žvaigždės formos šviestuvo gaubtų kainos šiemet prasidės nuo 4,99 Eur.
Kalėdinėmis prekėmis pasirūpina dar pavasarį
Dauguma prekybos tinklų prekybą kalėdiniais atributais pradeda po Vėlinių, nors kai kurie pirmųjų šventinių prekių siūlo jau spalį.
„Šiuo metu pradėjome prekybą žvakėmis. Tradiciškai Kalėdinę prekybą pradedame po Vėlinių. Tokį kalendorių turime metai iš metų. Matome, kad mūsų klientai spalio pabaigoje pirmiausia galvoja apie Vėlines, artimųjų kapų lankymą, o po jų jau laukia didžiųjų metų švenčių“, – teigia IKI Komunikacijos vadovė Vaida Budrienė.
Ji priduria, kad kalėdinėmis prekėmis IKI pasirūpina iš anksto, bent kelis mėnesius iki švenčių.
„Pačias kalėdines prekes jau esame atsivežę, jas dažniausiai užsakome dar pavasarį, o į sandėlius atkeliauja liepos–rugpjūčio mėnesiais“, – pažymi V. Budrienė.
„Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento direktorė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė sako, kad prekybos tinklas „nesivaiko lenktynių starto“ ir prekybos kalėdiniais atributais rugsėjo mėnesį nepradeda. Anot „Maxima“ atstovės, didžioji dalis prekių yra sandėliuose ir dar tik ruošiasi kelionei į parduotuves.
„Pirmieji Kalėdų šaukliai – mūsų pirkėjų šventiniu periodu itin mėgstami mandarinai – parduotuvėse pasirodys jau visai netrukus. Visos kitos šventinę aplinką kuriančios prekės bei maistas didžiausio šalies prekybos tinklo parduotuvėse rikiuosis lapkritį“, – komentuoja I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Po Vėlinių prekybą šventinėmis prekėmis pradės ir „Lidl“.
„Tai pirkėjams leidžia dovanas ir kalėdinę atributiką nusipirkti planuojant bei nepatiriant finansinės įtampos, tad kalėdinę prekybą dažniausiai pradedame lapkričio mėnesį“, – teigia „Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė.
„Asortimentas artėjant šventėms būna vis papildomas palaipsniui“, – priduria ji.
Didžiausi pirkėjų srautai – gruodį
Parduotuvių tinklų atstovai pastebi, kad dabar žmonės kalėdines prekės renkasi ilgiau, nors dauguma pirkėjų lentynas šluoja prieš pat didžiąsias šventes – gruodžio mėnesį.
„Šventinės prekybos periodas išsitęsė – žmonės prekes renkasi atidžiai, teikia pirmenybę kokybiškesniems produktams. Per piką (paskutinę savaitę iki Kalėdų) pardavimai išauga bemaž dvigubai, palyginti su įprastomis dienomis“, – komentuoja „Norfos“ atstovas spaudai Darius Ryliškis.
Anot „Maxima“ atstovės I. Trakimaitės-Šeškuvienės, po Vėlinių pirkėjai ima galvoti apie dovanas, namų puošimą. Lapkritį jie dar žvalgosi idėjų, ieško, ką patiekti ant šventinio stalo, o gruodžio pradžioje „jau šluote šluoja mūsų lentynas“.
„Kalėdinio apsipirkimo pikas jau daug metų vyksta likus kelioms savaitėms iki Kalėdų. Pasiruošimas Kalėdoms prasideda jau lapkričio pabaigoje ir kiekvieną savaitę pardavimai įgauna vis didesnį pagreitį“, – komentuoja I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Tendenciją kalėdinių prekių ieškoti vis anksčiau taip pat pastebi „Rimi“ ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė.
„Žinoma, aktyviausiai pirkėjai ieško visko prieš pat šventes, bet pastebime tendenciją, kad vis dažniau žmonės ruošiasi ir iš anksto“, – sako ji.
E. Krasauskienė pabrėžia, kad ankstyvas pasiruošimas šventėms nėra neigiamas dalykas – tai gali padėti išvengti streso švenčių metu.
„Raginame Didžiosioms metų šventėms ruoštis kiek anksčiau ir planuoti pirkinius, sekti akcijas, įvairius pasiūlymus bei mūsų kaininius leidinius. Tokiu būdu pavyks ne tik nepatirti didelio streso, neišleisti pinigų vienu kartu, bet ir sutaupyti“, – pažymi „Rimi“ atstovė.
Pirmiausia perka advento kalendorius, kūčiukus ir mandarinus
Parduotuvių tinklų atstovai pastebi, kad gyventojų apsipirkimo įpročiai keičiasi ne tik bėgant metams: skiriasi ir tai, kokias prekes žmonės perka vos prasidėjus švenčių sezonui ir jam įsibėgėjus.
„Pirmiausia iš kalėdinių prekių pradedami pirkti advento kalendoriai, išsiilgti kūčiukai, o paskui pamažu klientai pradeda puošti savo namus, pirkti ilgesnio galiojimo gurmaniškus produktus. Prieš pat šventes sudarinėjamas švenčių meniu, tada nuo lentynų šluojami švieži produktai – žuvis, silkė, ančiukai, jūrų gėrybės ir panašiai“, – komentuoja IKI Komunikacijos vadovė V. Budrienė.
Pasak „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento direktorės, pirmiausia pirkėjai žvalgosi namų dekoro, papildo savo papuošimų eglei kolekcijas, renkasi girliandas, atnaujina indus, derina staltieses ir servetėles. Dovanoms, „Maxima“ duomenimis, pirkėjai mėgsta pirkti knygas, žvakides ir žvakes, žaislus, indus, kosmetiką.
Maistą, anot I.Trakimaitės-Šeškuvienės, skubama pirkti likus kelioms savaitėms iki Kalėdų. Pirmiausia perkami kūčiukai, kisieliui ir želė reikalingi ingridientai, konservuota bakalėja, aguonos, mielės, vanilinis cukrus ir kiti prieskoniai kepiniams, saldi bakalėja.
Šviežia žuvis, paukštiena, silkės paprastai perkami paskutinę savaitę, kaip ir maisto technologų paruoštus gaminius.
Prekybininkai pažymi, kad asortimento kaitą lemia ne tik sezoniškumas ar mados, bet ir paklausa. Vis dėlto pirmenybė teikiama naujoms arba atnaujintoms prekės.
„Kalėdinės prekės kiekvienais metais išlieka panašios, tad prekybininkai kasmet stengiasi atrasti tos pačios rūšies prekių naujovių, lentynose išlieka tik ankstesniais metais didelės paklausos sulaukusios prekės“, – komentuoja „Norfa“ atstovas D. Ryliškis.
Tiesa, įvykiai Lietuvoje ir pasaulyje gali pakoreguoti pasiruošimą šventėms. Prieš 1–2 metus šventinę nuotaiką, taigi ir pirkėjų įpročius, neplanuotai pakeitė koronaviruso pandemija.
„Pernai pirkėjai gal kiek mažiau domėjosi namų dekoravimo aksesuarais, nes juos labai pirko pandemijos metais, kai negalėjo išvykti ir stengėsi susikurti kuo šventiškesnę aplinką savo namuose, tad pernai ypač šlavė dovanas artimiesiems, žaislus, <...> ir rūpinosi kuo gražesnėmis kalėdinėmis dovanų įpakavimo priemonėmis, atvirutėmis bei kalendoriais“, – pasakoja „Maxima“ atstovė I.Trakimaitė-Šeškuvienė.
Psichologas: šventė negali tęstis tris mėnesius
Psichologas dr. Marius Daugelavičius sako, kad kurdami ankstyvą šventinę nuotaiką prekybininkai gali paskatinti žmones galvoti apie Kalėdas, tačiau tai bus materialinis, o ne dvasinis pasiruošimas šventėms.
„Prekybininkai, aišku, pasistengia sukelti tas mintis. Tai yra verslas. Suprantama, kad prekybininkai nori iš to uždirbti. Iš pradžių Helovyną reklamuoja, jam pasibaigus pradeda sekančias šventes – Kalėdas reklamuoti.
Bet turbūt visi suprantame dėl ko tai daroma. Tai labai mažai bendro turi su pačiomis šventėmis dvasine, emocine prasme“, – teigia psichologas.
Žmonės, jo teigimu, šventėms ruošiasi skirtingai. M. Daugelavičius šypteli, kad jei žmogus galvoja apie materialinę švenčių pusę, kaip nukrauti vaišėmis stalą ir visus apdovanoti, tada šventės jam prasideda jau dabar.
Kita vertus, tie, kuriems Kalėdos yra dvasingumo šventė, pakilią nuotaiką ima jausti vėliau, maždaug Advento laikotarpiu.
„Šventė gi negali tęstis tris mėnesius. Šventė yra tai, kad yra retai. Žmonės, kurie žiūri vidinę prasmę, jiems pirkimo bumas nėra tiek aktualus“, – priduria psichologas.
Vis dėlto ne visi šventėmis džiaugiasi. Yra nemažai žmonių, kuriems Kalėdos nėra smagus periodas, nes primena apie sudėtingus santykius su artimaisiais, dėl ko švenčių metu sustiprėja vienišumo jausmas. Todėl ankstyvas Kalėdų bumas gali dar labiau pagilinti vidines žaizdas.
„Tiems, kuriems sunku su šeima, kurie turi blogus santykius su artimaisiais, nėra gera matyti, kaip kiti džiaugiasi, važiuoja į svečius, sėdi prie bendro stalo. Jiems tai tarsi gyvas priekaištas, kad, žmogau, turi problemą su tuo. Ir jie tikrai nelaukia švenčių“, – pažymi M. Daugelavičius.
Todėl, psichologo teigimu, reikėtų daugiau mąstyti ne apie materialinę, o apie dvasinę Kalėdų prasmę.
„Tai artumo, gerumo, atleidimo vienas kitam šventė, kai mes galime pamiršti visas nuoskaudas ir pykčius, susitaikyti, atleisti, suartėti vieni su kitais. <...> Tai yra labai geras apsivalymo periodas“, – sako M. Daugelavičius.
Galėtų visai neišimti iš prekybos.