Taksi verslo atstovai nerimauja, kad pranykus galimybei judėti A juostomis, nukentės tiek keleiviai, tiek patys verslininkai. O elektromobilių vairuotojai skundžiasi, kad praranda privilegiją apvažiuoti spūstis miesto centre.
Mato liūdną tendenciją: taksi vairuotojams A juostos „visai užsidarys“?
Taksi verslo asociacijos vadovas Arūnas Kaminskas pasakojo, kad Vilniuje pastebi ilgalaikę tendenciją – esą vis mažėja A juostų, kuriomis leidžiama važiuoti taksi automobiliams.
„Čia jau senas procesas, jų (A juostų, kuriomis leidžiama važiuoti taksi, – aut. past.) visą laiką mažėja. Ten, kur atsiranda naujos A juostos, jose nebeleidžiama važiuoti taksistams. Kai kur buvo sumažinta, kai kur buvo pavykę atsikovoti. Bet tikrai A juostų, kur gali važiuoti taksi, mažėja ir tendencija tokia, kad jos visai užsidarys“, – svarstė A. Kaminskas.
Pasak asociacijos vadovo, svarbiausios Vilniaus „arterijos“, kuriose taksi vairuotojai nebegali važiuoti A juosta yra Konstitucijos prospektas ir Švitrigailos gatvė. Taip pat taksi žymenų nebeliko Kalvarijų ir Ukmergės gatvių atkarpose.
Negalintys važiuoti A juosta taksi vairuotojai nerimauja dėl išaugusių laiko sąnaudų eisme bei kylančių nepatogumų keleiviams, nurodė pašnekovas.
„Vairuotojai skundžiasi, kad yra pažeidžiama keleivio teisė. Kodėl žmogus kviečiasi taksi? Vadinasi, skuba. Vairuotojai, iš kitos pusės, niekur nenuskubės, bet vairuotojas visada pergyvena dėl keleivio patogumo ir poreikių. Kviečia taksi, kai skuba, o pravažiuoti A juosta nebegali“, – apgailestavo A. Kaminskas.
Ir pridūrė, kad už ilgesnę kelionę taksi per spūstis keleiviai susimoka daugiau. „Taksi automobiliuose skaitliukas prastovą skaičiuoja, be abejo. Šiek tiek išauga kaina“, – teigė jis.
Nesupranta, kam riboti taksi judėjimą: tai žlugdo verslą
Apkritai draudimas taksi važinėti A juosta keliuose yra nuostolingas verslui, tikino A. Kaminskas.
„Paskutinis žingsnis – sužlugdyti taksi verslą visai. Priimant Kelių transporto kodekso pakeitimus Susisiekimo ministerijoje, Seime ir pačios savivaldybės šnekose buvo akcentuojama, kad taksi dirbs, nes jie turi teisę važiuoti A juosta. Čia kaip vienas iš žavesio kultų buvo minimas, tai dabar jis yra naikinamas. <...>
Taksi automobilių tikrai nėra tiek daug ir jie nevažiuoja lėčiau nei maršrutinis transportas, kad jie galėtų trukdyti maršrutiniam transportui važiuoti. Daugiau sutrukdys keleiviniam transportui važiuoti dviračiai, paspirtukai, kuriems irgi pradeda leisti važiuoti A juostoje. Nematau argumento, kuris pateisintų taksi automobilių uždraudimą važiuoti A juosta. Kiek girdėjau, kituose miestuose tokių problemų nekyla“, – kalbėjo Taksi verslo asociacijos vadovas.
Paklaustas, kokią išeitį matytų šioje situacijoje, A. Kaminskas siūlė Kelių eismo taisyklėse (KET) nurodyti punktą, kad taksi galėtų judėti A juostomis be apribojimų.
„Čia yra savivaldybės užsimanymas. Vienas iš sprendimo būdų yra toks, kad KET būtų įrašyta, kad A juosta skirta maršrutiniam transportui, kad yra kelios išimtys ir ten įrašyti „taksi“. Kad savivaldybės negalėtų savivaliauti“, – sakė jis.
Sukruto elektromobilių vairuotojai: lenkia pirštus, kuriomis juostomis nebegali važiuoti
Vilniaus keliuose pranykusius A juostų žymėjimus, leisdavusius ten judėti elektromobiliams, pastebi ir elektrinio transporto entuziastai. Vienas po kito jie vardijo gatves, kuriose anksčiau galėjo važinėti aplenkdami spūstis, o dabar to daryti nebegali.
„Nuo rugsėjo sumažėjo A juostų, skirtų elektromobiliams. Nebeliko Ozo, Justiniškių, Lukiškių, J. Tumo Vaižganto gatvėse. Kelionės į darbą ir iš darbo pailgėjo apie 10 min papildomai. Prioritetas Vilniuje – dviračiai, tik ne EV“, – teigė vilnietis Edmundas.
Kito skaitytojo vairuotojo nuomone, sostinės savivaldybė neskatina elektromobilių judėjimo miesto centre, nes mažinamo galimybės elektra varomam transportui aplenkti spūstis.
„Buvo sumažinta galimybių miesto centre, būtent prie Finansų ministerijos, liko tik A juosta. Nėra galvojama ir skatinama elektromobiliais (EV) važiuoti į miesto centrą (nors neva norima didinti atvykimą į centrą elektromobiliais, kažkoks ten grand plėtros planas yra ir apie tai fantazuoja). Pavyzdžiui, galėtų leisti judėti Pylimo gatve link stoties, kas ženkliai palengvintų judėjimą, nes dabar padaryti posūkį į kairę, judant Švitrigailos gatve draudžiama, tenka važiuoti pro Pamėnkalnio gatvę, kilti Tauro gatve ir į Mindaugo gatvę, kad pasiekti objektą esantį tarp Pylimo ir Švitrigailos gatvių (pavyzdžiui, Mindaugo „Maximą“).
Pamėnkalnio ir Tauro gatvėse visada eilės, visada kamščiai. Galėtų EV leisti ir Jogailos gatve link Gedimino prospekto lesiti važiuoti, kas palengvintų maršrutus. Ozo gatvės rekonstrukcija išmetė EV iš juostos…“ – dėstė vairuotojas Marius.
O štai Markas teigė bėdų nematantis – esą su elektromobiliu važiuoja A juostomis ir toliau. „Kai pirkau EV, buvo paskata, kad gali važiuoti A juosta, todėl ir toliau važiuoju ir žinių nežiūriu“, – rašė jis.
Tuo tarpu Martynas piktinosi, kad elektromobilių vairuotojai be skrupulų pažeidžia Kelių eismo taisykles.
„Vairuoju autobusą ir EV ir labai daug pastebiu, kad elektromobilių savininkai važiuoja visomis A juostomis, nors jiems ten negalima. Ir kai nutrynė nuo kelio automobiliuko ženkliuką, daug kas net nepastebėjo ir toliau važinėja, nes juk A juosta yra jų“, – stebėjosi vyras.
Atsirado ir kitaip manančių – Germanas mano, kad elektromobiliams neprošal ir spūstyse pastovėti.
„Anksčiau gal ir buvo tikslinga paskata, kad pirktų EV, bet dabar, kai jų skaičius išaugęs, nelabai suprantama, kodėl jiems turi būti suteikta ši privilegija. Juolab, kad baterijai kaip tik naudingiau, kai automobilis nejuda, mažiau energijos sunaudoja. Gali pastovėti“, – išsakė nuomonę vairuotojas.
Savivaldybė atsakė, kas laukia taksi ir elektromobilių vairuotojų ateityje
Portalas tv3.lt paprašė Vilniaus miesto savivaldybės paaiškinti, kodėl nebelieka galimybės taksi ir elektromobiliams važinėti A juosta kai kuriose kelio atkarpose.
„Susisiekimo ministerijai nuo šių metų birželio 1 d. pakeitus Kelių eismo taisykles, judėti A juosta galimybė taksi automobiliams ir elektromobiliams buvo panaikinta iš karto. Tačiau siekiant sklandaus judumo, dalis Vilniaus miesto gatvių taps A+ juostomis su atskiru horizontaliuoju žymėjimu elektromobiliams ir motociklams.
„Grynosios A juostos“ (skirtos tik viešajam transportui) bus braižomos ten, kur leisti kitų eismo dalyvių srautą trukdytų infrastruktūriniai pokyčiai ir eismo organizavimo ypatumai. Pavyzdžiui, Vilniuje jau pradėti diegti tik viešajam transportui skirti šviesoforai (pirmasis – Kareivių gatvėje), prie kurių A juosta važiuojančiam elektromobiliui tektų sustoti, stabdant ir iš paskos važiuojančio viešojo transporto judėjimą. Siekiame didžiausio galimo pralaidumo ir tuo pačiu saugaus eismo. Didžioji dalis suplanuotų autobusų juostų bus žymimos A+ horizontaliuoju ženklinimu su papildomais ženklais elektromobiliams ir motociklams”, – tv3.lt informavo Vilniaus miesto savivaldybė.
Institucijos atstovai paaiškino, kas laukia taksi vairuotojų. Pasak jų, judėti A juostomis jie išvis nebegalės, nes yra privataus verslo sektoriaus atstovai. Be kita ko, išnyks žymėjimai „4+“, anksčiau leisdavę automobiliams su mažiausiai trimis keleiviais judėti A juosta.
„A+ juostomis taksi automobiliams leisti naudotis neplanuojame, nes tai nėra viešasis transportas: į užsakymus paimti keleivio keliauja tik vairuotojas, o daugiausia keleiviai vežami lengvaisiais automobiliais su 4 vietomis keleiviams. Be to, tai privatus verslas, nesusijęs su savivaldybės veikla, todėl išskirti tam tikras verslo subjektų grupes, suteikiant joms privilegijų, nėra gera praktika.
Žymėti A+ juostų papildomu „4+“ ženklinimu taip pat neplanuojame. Šį sprendimą lemia ribotos galimybės fiksuoti automobilio viduje esančių keleivių skaičių. Ateityje tokiems lengviesiems automobiliams leisti naudotis A+ juostomis taip pat neplanuojame“, – nurodė Vilniaus miesto savivaldybė.
Institucija primenama, kad A+ ženklu pažymėtose juostose gali važiuoti dviračiai, mopedai, lengvieji keturračiai bei „Neįgalusis“ skiriamuoju ženklu pažymėti automobiliai. A+ juosta leidžiamas ir kitokio transporto judėjimas, jei tai pažymėta atskiru ženklu, pavyzdžiui: elektromobilio ar motociklo.