Per praėjusius metus į bendrąjį pagalbos centrą buvo paskambinta 3,6 mln. kartų, o per parą centro operatoriai atsiliepia į maždaug 10 tūkst. skambučių. Tiesa, ne visi jie yra būtinosios pagalbos prašymai, pasitaiko atvejų, kad skambinančiojo prašymas nustebina ir visko girdėjusius centro operatorius.
Iš susijaudinimo pamiršta adresą
Bendrojo pagalbos centro viršininko pavaduotojas Tadas Maročikas, kalbėdamas apie pagalbos centro veiklą, teigė, kad skambinantieji tikrai ne visuomet operatoriams suteikia visą reikalingą informaciją: „Žmonės, kurie skambina nelaimės metu, paprastai būna šoko būsenos ir tada jie sunkiai valdo emocijas, jie šaukia ir tikisi, kad vos operatoriui atsiliepus, ugniagesiais gelbėtojai ar policija jau iš karto turi būti atvažiavusi. Kartais nepasako adreso ar kitos svarbios informacijos, tuomet žmonės pyksta, kad neva per daug klausinėjame, bet juk jie turi suprasti, kad būtent apie nelaimę pranešantis žmogus ir yra operatoriaus pagrindinis informacijos šaltinis.“
Pašnekovo teigimu, operatoriams tenka ne tik aiškintis situaciją ir įvykio vietą, bet ir raminti stresuojančius žmones.
Skambina dėl kaitros išdžiovintų burokų
T. Maročikas pasakojo, kad ne visi žino numerio 112 paskirtį ir kartais skambina dėl situacijų, kurios niekaip nesusijusios su skubios pagalbos suteikimu: „Kaitra išdegino daržoves, dingo vanduo ir pan. Skambinantieji tikisi, kad šias problemas taip pat padės išspręsti pagalbos centro operatoriai. Nors žmogui išdegę burokai gal ir atrodo didelė nelaimė, bet tokie skambučiai užkerta kelią prisiskambinti tiems, kuriems tikrai nutiko nelaimė – autoavarija, gaisras ir pan.“
Pasak pašnekovo, pagalbos centre dirbantys operatoriai turi galimybę pamatyti iš kur buvo skambinta, tačiau itin tiksliai vietą nustatyti ne visuomet įmanoma: „Jei skambinama fiksuoto ryšio telefono, tuomet žinome adresą, o jei skambutis iš mobiliojo telefono, tuomet vietos paklaida gali būti 350–500 metrų, jei skambinta ne iš gyvenvietės, tuomet didesnė.“ T. Maročikas patikslino, kad visuomet užfiksuojamas telefono numeris, iš kurio yra skambinama, tad operatorius gali dar kartą skambinti pats.
Bendrasis pagalbos centras neretai dėl vieno įvykio sulaukia kelių skirtingų žmonių pranešimų: „Jei žmonės mato dūmus ar eismo įvykį, tikrai sureaguoja, taip pat jei pravažiuojantys vairuotojai mato eismo įvykį, kai žmonėms reikia pagalbos, tada taip pat reaguojama aktyviai.“
Skambina išsikeikti
Psichologinę pagalbą teikiančių linijų darbuotojai sulaukia gausybės pokštininkų skambučių, o ar tokių linksmuolių skambučių sulaukia pagalbos centro operatoriai? „Kai kuriems žmonėms keičiantis mėnulio fazei būna tam tikras paūmėjimas ir jie ima įsivaizduoti tam tikras tariamas nelaimes – skambina labai susirūpinę, komentuoja, jie melagingai lyg nieko ir nepraneša, bet ir apie jokias tikras nelaimes neinformuoja. Tokie dažnai turi tam tikrų manijų, baimių“, – kalbėjo Maročikas.
Pasak jo, yra dar viena „etatinių skambintojų“ grupė, kurie renka pagalbos telefoną vien tam, kad išsikeiktų: „Šie žmonės skambina tik dėl to, kad iškeiktų ir įžeidinėtų operatorius. Paskambinęs toks pilietis be jokių įžangų beria keletą riebių keiksmažodžių ar piktybiškai skambinėja nuolat. Tiesa, ne vienas toks jau yra nubaustas.“
Pageidauja picos ir susipažinti
Paprašytas prisiminti keisčiausius skambinusiųjų prašymus, pašnekovas teigė, kad čia atsiveria beribė tautiečių fantazija: „Skambina norėdami užsisakyti picą ar gėlių, buvo skambučių, kai žmonės skambina tiesiog norėdami susipažinti. Įsivaizduokite, skambina žmogus ir sako „nedrįstu jos užkalbinti, ką man daryti?“ Tuomet mūsų operatoriai kantriai paaiškina, kad nei policija, nei ugniagesiai nepadės užmegzti draugystės ir čia nėra ta nelaimė, kai turi į vietą vykti policijos pareigūnai ir bandyti pagelbėti.“ Anot T. Maročiko, po tokio paaiškinimo neretai pasigirsta pasipiktinimas, kodėl mokesčių mokėtojai turi mokėti už pagalbos telefoną, kuris jiems negali padėti.
Nors nuotaiką savo turiniu praskaidrinanantys skambučiai pagalbos centre reti, pasitaiko atvejų, kai žmonės nori asmeniškai padėkoti pagelbėjusiems operatoriams: „Sulaukiame padėkų už greitą reakciją iš žmonių, kurie buvo patekę į sudėtingas situacijas, pavyzdžiui, pasimetė vaikas ar pan.“