„Pasikliovimas Baltarusijos institucijos rašinėliu, kad kažkokia OOO „Trys paršiukai“ irgi gali gaminti karbamido trąšas, nepuošia tų institucijų, kurios tikrina prekių kilmę ir turi vertinti, ar nebuvo pažeistas sankcijų režimas“, – penktadienį Seimo nariams tvirtino premjerė.
„Bet tuo konkrečiu atveju vyksta ikiteisminis tyrimas ir tikiuosi, kad visi kaltės dalykai bus nustatyti“, – pareiškė I. Šimonytė atsakydama į Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ nario Algirdo Butkevičiaus klausimą, ar buvo įvertinta pareigūnų, atsakingų už sankcionuotų prekių gabenimą per Lietuvą, atsakomybė.
„Reikia pripažinti, kad dokumentai tikriausiai buvo neatsakingai tikrinami“, – teigė A. Butkevičius.
I. Šimonytė pakartojo, kad dauguma bandymų apeiti sankcijas yra užkardoma, tačiau ji neatmetė, kad jų dar bus, nes tai lemia Lietuvos geopolitinė padėtis.
„Užkardo, bet ne 100 proc. Ir Lietuvos geografinė padėtis yra tokia, kad, deja, per mus vis tiek tie bandymai tęsis. Turime tą labai aiškiai suprasti, todėl turime labai aiškiai susiprioritetizuoti, kur mes matome pačias didžiausias rizikas. O pačias didžiausias rizikas matome vis dėlto tiekiant aplinkiniais keliais Rusijai prekes, kurios yra reikalingos karybai, arba kažkokiai pramonei, susijusiai su Rusijos galimybėmis kariauti“, – aiškino I. Šimonytė.
„Kaip jūs žinote, iš eismo stebėjimo kamerų, ir iš skalbimo mašinų, ir iš visko žmonės sugeba išsilupti detales tam, kad kažkaip savo technologijų badą pasidengtų“, – pridūrė premjerė.
A. Butkevičius priekaištavo, kad valstybės institucijų reakcija buvo pavėluota, nes kalbų dėl sankcionuotų prekių gabenimo per Lietuvą buvo jau anksčiau.
I. Šimonytė anksčiau tikino, kad užtikrinti tarptautines sankcijas Lietuvai sekasi neblogai, o baltarusiško karbamido vežimas į Lietuvą galimai apeinant draudimus neįrodo, kad valstybė nesugeba užtikrinti sankcijų kontrolės, nes trąšų kiekis yra kur kas mažesnis, palyginti su ankstesniais krovinių srautais.
Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ su partneriais anksčiau paskelbė, kad tiek vilkikais, tiek traukiniais per Lietuvą gabenamas karbamidas, kurio gamintojui „Grodno Azot“ taikomos ES sankcijos, tačiau trąšoms jos netaikomos, o sankcijų apėjimo schemoje dalyvauja kitos Baltarusijos bei Lietuvos įmonės.
Pasak „Sienos“, karbamidas buvo vežamas iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), o krovinio kelionėje dalyvavo Kauno bendrovė „Rogera“, Klaipėdos „Girera“, Baltarusijos „Technospectrading“, Dubajuje veikiančios krovos kompanijos „DP World“ padalinys.
Klaipėdos prokuratūra ir muitinė sausio 13 dieną pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl galimos karbamido trąšų kontrabandos. Teigiama, kad ji sustabdyta, tačiau bandymų vežti įvairias kitas sankcionuojamas prekes per Lietuvą vis dar esama.