Kaip dėstė ji, „Pfizer-BioNTech“ ir „Moderna“ vakcinose aktyvioji dalis yra viruso spyglio baltymo seką koduojanti RNR.
„Abi kompanijos RNR apsaugai sukūrė kiek skirtingas lipidines mikrokapsules. Be to, „Moderna“ naudoja apie 3 kartus didesnį nei „Pfizer“ vakcinos kiekį (100 mikrogramų) ir skiepas iškart atskiestas.
Akivaizdu, kad „Modernos“ vakcinos logistika ir skiepijimas paprastesnis – galima ilgai laikyti (-20 °C), nereikia skiesti ir skaičiuoti dozių. Tačiau patogumas turi kainą – ši vakcina bene du kartus brangesnė už „Pfizer-BioNTech“ vakciną. Jei „Pfizer-BioNTech“ vakcina revakcinacija vykdoma po 3 savaičių, „Modernos“ – po 4 sav.“, – lygino ji socialinio tinklo paskyroje.
Ji pažymėjo, kad gamintojų sprendimu „Pfizer-BioNTech“ vakcina skirtina asmenims nuo 16 metų, o „Modernos“ – nuo 18 m.
„Tačiau kompanija jau pradėjo tyrimus jaunimo nuo 12 iki 17 m. grupėje. Taip pat yra pakuotės bei užsakymo dydžio skirtumai – jei „Pfizer“ vakcinos minimalus užsakymas 975 dozės, o „Modernos“ vakcinos galima užsakyti ir 100 dozių“, – aiškino S. Jarmalaitė.
Kuo skiriasi DNR vakcinos?
Tuo metu „AstraZeneca-Oxford“ sukurtas bendras produktas – DNR vakcina.
„Panašaus tipo vakciną testuoja „Johnson& Johnson“. DNR seka įterpta į adenovirusinį vektorių. DNR molekulė stabilesnė, patogesnė gamyba, o vektorinis DNR nešimo būdas – laiko patikrintas metodas (nedrįstu sakyti, kad tai senstelėjusi technologija, nes ji vis dar tobulinama). Vakcina gali būti laikoma 4 °C. Atitinkamai tai atsispindi kainose. Teko matyti, kad gamintojai šią vakciną žada už 3 USD, bet kituose šaltiniuose minima kiek didesnė kaina.
Panašu, kad DNR vakcina kiek mažiau efektyvi. DNR seka, patekusi į žmogaus ląsteles verčiama į RNR ir tik tada sintezuojamas imunizacijai svarbus spyglio baltymo atitikmuo. Tikėtina, kad ilgesnė įvykių seka, sudėtingesnė molekulinių procesų ir pasitelkiamų ląstelės baltymų grandinė, atsiliepia vakcinos efektyvumui. Tačiau kiek glumina šios vakcinos klinikinių tyrimų rezultatai.
Pradinis klinikinis tyrimas su 2,7 tūkst. savanorių buvo atliktas naudojant pusę dozės ir revakcinaciją pilna doze. Tuomet, pasitelkus 3 kartus daugiau savanorių išbandyta dviejų pilnų dozių schema ir, deja, bet efektyvumas buvo gerokai mažesnis. Kompanija tęsia klinikinį tyrimą didelėje imtyje. Skelbiama, kad imunizacijai reikalingos dvi šios vakcinos dozės iki 3 mėn. periode“, – rašė profesorė.
Šalutiniai reiškiniai dažnesni po antrosios dozės
Ji pridūrė, kad skelbiami RNR vakcinų šalutiniai reiškiniai gan panašūs – skausmas skiepo vietoje, šaltkrėtis, raumenų, sąnarių ar galvos skausmai, galimi karščiavimo atvejai.
Šalutiniai reiškiniai dažnesni po antrosios dozės, jaunimo imuninė sistema į skiepą reaguoja audringiau.
„COVID-19 vakcinos, kaip ir kitos priešvirusinės vakcinos, apsaugo ne nuo infekcijos, o nuo sunkesnės ligos eigos. Susidūręs su virusu paskiepytas žmogus turės parengtą imuninį atsaką ir infekcijos greičiausiai nei nepajus, o imunitetas virusą greitai pašalins.
Ar tuo periodu paskiepytas asmuo gali būti pavojingas kitiems ir platinti virusą nėra žinoma, todėl rekomenduojama net ir vakcinuotiems asmenims dėvėti apsaugos priemones ir laikytis visų higienos reikalavimų. Daugelis karantino reikalavimų, bent jau gydymo įstaigose, liks iki masinio imunizavimosi ir, tikėkimės, visiško viruso atsitraukimo“, – dėstė S. Jarmalaitė.
Gauta pirmoji „Moderna“ vakcinos siunta
Portalas tv3.lt primena, kad antradienį Lietuvą pasiekė pirmoji kompanijos „Moderna“ vakcinų siunta, joje – 2,4 tūkst. dozių, pranešė Sveikatos apsaugos ministerija.
„Nuo šiol kas savaitę sausį ir vasarį numatoma atgabenti vis naujas „Moderna“ vakcinų siuntas“, – rašoma ministerijos pranešime.
Siunta Lietuvą pasiekė furgonu iš Belgijos aštuntą valandą ryto. Prieš vidurdienį ji pristatyta į Ekstremalių sveikatai situacijų centro (ESSC) sandėlius ir bus saugoma −20 °C temperatūroje.
„Iš ESSC saugojimo patalpų vakcinos bus transportuojamos į Kauno miesto polikliniką. Vakcinos siunta bus transportuojama 2–8°C temperatūroje – specialioje įrangoje, užtikrinančioje temperatūros palaikymą ir temperatūrinio režimo atsekamumą viso transportavimo metu“, – informuoja ministerija.