• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Antsvoris kamuoja vis didesnę visuomenės dalį. Tokiose valstybėse kaip JAV ar Australija nieko nebestebina žmonės, kurių judėjimas primena ne ėjimą, o varganą krypavimą.

REKLAMA
REKLAMA

Nutukimas sparčiai plinta daugumoje išsivysčiusių valstybių, tačiau tuo pat metu šios epidemijos požymių galima išvysti ir kylančiuose ūkiuose bei vargingai gyvenančiose šalyse.

REKLAMA

Ar žmogaus svoris tėra jo paties reikalas? Ar mes turėtume priprasti prie žmonių kūnų formų įvairovės? Nutukimas yra glaudžiai susijęs su etiniais klausimais, nes vieno žmogaus antsvoris gali tapti našta likusiems visuomenės nariams.

Šias pastabas rašau oro uosto laukiamojoje salėje. Su manimi skristi užsiregistravo liekna azijietė. Moteris keliauja su keliais lagaminais, kurių svoris siekia apytikriai 40 kilogramų, tad jai tenka susimokėti už bagažo svorio dalį, kuri viršija nustatytą ribą. Tuo pat metu skristi užsiregistruoja vyras, sveriantis maždaug keturiasdešimt kilogramų daugiau nei bendrakeleivė iš Azijos. Pastarojo bagažo svoris atitinka nustatytus normatyvus, todėl jam neprireikia papildomai susimokėti už gabenamą turtą. Vis dėlto žvelgiant iš oro linijų degalų sąnaudų perspektyvos nėra skirtumo, kokios rūšies krovinys bus gabenamas – 40 kilogramų riebalų ar įprasto bagažo.

REKLAMA
REKLAMA

Buvęs Australijos oro linijų kompanijos „Quantas“ vyriausiasis ekonomistas Tony Webberis pastebėjo, kad nuo 2000 metų vidutinis suaugusio keleivio svoris išaugo 2 kilogramais. Tai reiškia, kad skrydžio kuro sąnaudos keliaujant iš Sidnėjaus į Londoną lėktuvu „Airbus“ A380 padidėja 472 JAV doleriais. Jeigu oro kompanija šiuo maršrutu į abi puses visus metus skraido tris kartus per parą, išlaidos kurui padidėja 1 mln. JAV dolerių. Vertinant šiandienos sąlygomis tokia suma sudaro 13 proc. minėto maršruto pelno maržos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

T. Webberis siūlo nustatyti standartinį keleivio svorį, kuris galėtų siekti 75 kilogramus. Kiekvienas papildomas keleivio kilogramas būtų apmokestinamas, tokiu būdu oro linijų kompanijos galėtų padengti išaugusias kuro išlaidas. 100 kilogramų sveriančiam keleiviui, kuris skrenda iš Sidnėjaus į Londoną, bilietas pabrangtų 29 JAV doleriais. O 50 kilogramų sveriantis keleivis gautų tokio paties dydžio nuolaidą.

REKLAMA

Padidėjusias kuro išlaidas būtų galima sumažinti naudojant šiek tiek pakoreguotą svorio apmokestinimo metodą. Norint pasiekti šį tikslą reikėtų nustatyti standartinį keleivio ir jo bagažo svorį. Tokiu būdu būtų matuojamas bendras keleivio ir jo daiktų svoris ir klientui tektų susimokėti už tuos kilogramus, kurie viršija patvirtintą normatyvą. Minėtas metodas leistų išvengti nemalonaus jausmo, kurį patiria dalis žmonių atskleisdami savo svorį.

REKLAMA

Šiuo klausimu teko diskutuoti su draugais. Daugelis jų teigia, kad neteisinga kaltinti žmones dėl nutukimo, nes šį sutrikimą lemia sulėtėjusi medžiagų apykaita. Antsvorio apmokestinimas jokiu būdu nėra bausmė, nes tokiu būdu oro kompanijos paprasčiausiai galėtų nustatyti tinkamą skrydžio kainą kiekvieno kliento atžvilgiu atsižvelgdamos į individualias kuro sąnaudas, reikalingas konkrečiam keleiviui transportuoti. Oro linijų paslaugų negalima sulyginti su sveikatos apsaugos sistema, todėl individualus kainos nustatymas nereiškia diskriminacijos. Teisė skraidyti oro linijomis nėra prigimtinė žmogaus teisė, kuria kiekvienas gali naudotis lygiomis sąlygomis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Padidėjusios kuro sąnaudos lemia ne tik finansinių kompanijos išlaidų augimą, tuo pat metu didėja ir gamtos tarša, nes į aplinką patenka gausesnis kiekis šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Visuomenei tunkant tampa vis sudėtingiau tą patį žmonių skaičių sutalpinti į traukinį ar autobusą. Dėl šios priežasties auga viešojo transporto išlaidos. Savo ruožtu ligoninės dėl nutukusių pacientų yra priverstos pirkti brangesnes lovas, kurios gali išlaikyti didesnį svorį, platesnius operacinius stalus, atsparesnius klozetus ir net didesnius morgo šaldytuvus. Antsvoris vienareikšmiškai didina kaštus, kurie yra skirti visuomenės poreikių patenkinimui.

REKLAMA

Žvelgiant platesne prasme tenka pripažinti faktą, kad nutukimas ženkliai padidina išlaidas sveikatos apsaugai. Pernai Aktuarijų asociacija apskaičiavo, kad vien tik JAV ir Kanadoje dėl antsvorio sukeltų ligų išlaidos sveikatos apsaugai išaugo 127 mlrd. JAV dolerių. Tai reiškia, kad už vienų žmonių nesugebėjimą rūpintis savo sveikata privalo sumokėti likusi visuomenės dalis, kuri lygiomis dalimis moka sveikatos draudimo įmokas. To paties tyrimo metu buvo nustatyta, kad dėl nutukimo sumažėjęs darbuotojų produktyvumas JAV ir Kanados ekonomikai atnešė 115 mlrd. JAV dolerių nuostolių.

REKLAMA

Šie skaičiai įrodo, kad vardan viešojo intereso gynimo turi buti imtasi veiksmų, kuriais siekiama užkirsti kelią tolimesnei nutukimo epidemijos plėtrai. Reikia papildomai apmokestinti maisto produktus, kurie lemia nutukimą ir neturi pakankamos maistinės vertės. Iš tokio mokesčio gautomis pajamomis būtų galima padengti papildomas išlaidas, kurias lėmė nutukimas. Tuo pat metu šis mokestis atgrasytų žmones nuo nesveiko maisto produktų vartojimo ir sumažintų gyventojų mirtingumą.

Daugelis žmonių pagrįstai nerimauja svarstydami ar mūsų planeta yra pajėgi išmaitinti visus Žemės gyventojus, kurių skaičius neseniai perkopė 7 mlrd. ribą. Vis dėlto mums derėtų jaudintis ne tik dėl žmonijos skaitlingumo, bet ir dėl jos svorio. Jeigu mes siekiame tvaraus žmonijos vystymosi ir tvaraus Žemės išteklių naudojimo, tuomet mano ir jūsų svoris yra visos visuomenės reikalas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų