Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas Eugenijus Gentvilas naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ akcentavo, kad ne visos partijos apie tai buvo informuotos, liberalai kaip koalicijos partneriai taip pat. Pasak jo, jei tikrai keliams skirta labai mažai pinigų, tai tokį sprendimą vertina kritiškai.
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionys demokratai priėmę sprendimą dėl keliams skiriamo biudžeto apie tai neinformavo kitų koalicijos partnerių. Finansų ministerija projektą buvo parengusi ir priėmusi pati.
Gentvilas apie finansavimo keliam mažinimą: „Labai kritiškai žiūriu“
Naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ Liberalų sąjūdžio atstovas Eugenijus Gentvilas trečiadienį užsiminė apie keliams mažinamą finansavimą ir kad į tai žiūri kritiškai.
„Sako, kad keliams mažinamas finansavimas, jeigu iš tiesų taip yra, iš tiesų, labai kritiškai žiūriu. Keliai tai kartu ir regioninė politika ir daug kitų dalykų, bet turiu susilaikyt nuo kokios nors kritikos, nes fiziškai nespėjau.
Antras dalykas, su mumis nebuvo derinama ir nebuvo aptarta. Na jau taip yra susiklosčiusi tradicija, kad Finansų ministerija ar mokesčių reforma biudžeto projektą parengia pati ir paskui atiduoda koalicijoms partneriams visuomenei ir visam Seimui.
Ne visada tai yra geriausias ir rezultatyvus veikimo būdas, tai linkėčiau kitų tradicijų, bet yra kaip yra, apsieisiu be kritikos.
Trečias ir pagrindinis dalykas – šitą biudžeto projektą galutinai svarstys, tvirtins, už jį balsuos jau ne šitas Seimas. Pagal įstatymą šitas Seimas pradeda analizę ir biudžeto projekto svarstymą, o priiminėjimas biudžetas bus gruodžio mėnesį, geriausiu atveju – lapkričio antroje pusėje, bet tai jau bus naujasis Seimas“, – kalbėjo E. Gentvilas.
Keliams skirti Vyriausybės pinigai – labai maži
Lietuvos kelių tiesimui ir priežiūrai 2025-aisiais numatyta skirti 784 mln. eurų, iš jų 563,2 mln. eurų – Kelių priežiūros ir plėtros programai. Dar 59,1 mln. eurų keliams numatyta skirti iš kariniam mobilumui skirtų gynybos fondo lėšų, 161,2 mln. eurų – Europos Sąjungos paramos.
Asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas Šarūnas Frolenko dalinosi savo įžvalgomis, sakydamas, kad biudžeto projektas buvo sudaromas, atkreipiant dėmesį į Kelių priežiūros ir plėtros programą. Skiriami pinigai kelių taisymui, infrastruktūros tvarkymui ir puoselėjimui yra itin nedideli.
„Tas biudžeto projektas, kuris yra pateiktas, tiek vertinant Kelių plėtros ir priežiūros programos lėšas, tiek vertinant ir tas lėšas, kurias Vyriausybė, teigdama biudžetą, komunikuoja kaip papildomas, tai yra, grubiai, 60 milijonų eurų gynybos fondo lėšų ir 161 milijoną eurų (Europos Sąjungos) lėšų, jis yra istoriškai mažiausias, lyginant biudžeto pajamas ir išlaidas.
Jeigu žiūrėsime, kiek kelių infrastruktūrai buvo skiriama kiekvienais metais ir paimsime 10 ar 15 metų, nesvarbu, mes pamatysime, kad santykis su biudžeto išlaidomis yra pats mažiausias“, – komentavo Š. Frolenko.
Naujojo biudžeto pinigai padengs tik 2024 metų kelių darbus
Pasak specialisto, Vyriausybė keliams skirs 48 procentus pajamų, įvertinus 2025 metų šalies pajamų augimą. Viską paskaičiavus, su tokia suma pinigų bus galima tik sutvarkyti, kas iki šiol buvo nesutvarkyta.
„Jeigu vertinsime, žiūrėsime sąžiningai ir, visų pirma, į Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšas, tai jie siūlo didinti nuo 543 iki 463 milijonų eurų.
Vertinant, kiek valstybės pajamos 2025 metais augs iš mokesčių, susijusių su keliais: tai reiškia automobilių kuro akcizo, sunkiasvorio transporto kasmetinio mokesčio ir panašiai, tai Vyriausybė suplanavo keliams skirti apie 48 proc. pajamų, kuriuos generuoja keliai.
Iš tikro, tai yra pats mažiausias istoriškai biudžetas, kurį siūlo Vyriausybė. Kas blogiausia – šito biudžeto 2025 metais užteks tik pabaigti tai, kas buvo pradėta 2024 metais“, – įvardijo Š. Frolenko.