KT R. Žemaitaičio apkaltos bylą buvo pradėjęs nagrinėti antradienį, tačiau vienos dienos bylos išnagrinėjimui nepakako, tad nagrinėjimas buvo tęsiamas trečiadienį.
Seimo specialiosios tyrimo komisijos išvadose rašoma, kad galimai antisemitiniais pareiškimais R. Žemaitaitis galėjo sulaužyti Seimo nario priesaiką bei šiurkščiai pažeisti Lietuvos Respublikos Konstituciją. Nurodyta, kad Seimo narių grupės teikime pradėti apkaltos procesą R. Žemaitaičiui pateikti kaltinimai yra pagrįsti, todėl yra pagrindas pradėti šiam Seimo nariui apkaltos procesą Seime.
Apkaltos komisija savo išvadoje nurodo, kad R. Žemaitaitis savo 2023 metų gegužės 8, 9 ir birželio 13 ir 14 dienos įrašuose socialiniame tinkle „Facebook“ sąmoningai, pakartotinai ir tikslingai skleidė tiesos neatitinkančią informaciją apie žydų tautą bei žydų tautybės asmenis.
Apkaltą R. Žemaitaičiui Seimo komisija siūlo rengti dėl šių politiko įrašų socialiniame tinkle: „Pasirodo be Putino dar vieni gyvuliai atsirado Pasaulyje – IZRAELIS“; „Mes Lietuvių tauta niekada neturi(me) pamiršti žydų ir rusų, kurie labai aktyviai prisidėjo prie mūsų TAUTOS NAIKINIMO!“, „Gal kitą kartą Izraelis numes bombą ant Palestiniečių ligoninės su prierašu susprogdinome, nes bijojome, kad jie mus puls <...> AŠ JUMS NORIU SUTEIKTI ŠANSO MIELI IZRAELIO ŽYDAI ATSIPRAŠYTI PALESTINOS IR ES, UŽ JŪSŲ ŠLYKŠČIUS VEIKSMELIUS SVETIMOJE ŠALYJE Ir pasikartosiu „Po tokių įvykių, nelieka nuostabos, kodėl gimsta tokie pasakymai: Lipo žydas kopėčiom ir nukrito netyčiom. Imkit, vaikai, pagaliuką ir užmuškit tą žyduką“ ir kiti.
KT posėdžio metu trečiadienį toliau buvo apklausiami ir išklausomi specialistai, kurie vertino R. Žemaitaičio įrašus apie žydus socialiniame tinkle „Facebook“ bei pasisakymus žiniasklaidoje.
Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto docentas Nerijus Šepetys aiškino, kad R. Žemaitaičio įrašus galima vertinti kaip propagandinį kalbėjimą, kuriame tam tikri svarbūs istoriniai faktai yra nutylimi.
„Tai yra propagandinis kalbėjimas, kur selektyviai atrinkti praeitis ar dabarties epizodai, jie keistai sujungti su dabarties aktualijomis“, – dėstė N. Šepetys.
Anot istoriko, R. Žemaitaitis savo įrašuose, aprašydamas tragiškus Lietuvos istorijos įvykius, pavyzdžiui, Kaniūkų žudynes, dalį faktų paryškina, tačiau kitą dalį nutyli.
„Yra sistemingas ir principinis nutylėjimas, tai yra dalykai, kurie nėra svarbus išryškinami, o tie, kurie svarbūs, nutylimi“, – aiškino N. Šepetys.
Pasak specialisto, niekas nesiginčija, kad Kaniūkų žudynėse dalyvavo ir žydų tautybės žmonės, tačiau, anot jo, būtina įvertinti ir šio įvykio kontekstą.
„Jie (žydų tautybės asmenys – ELTA) veikė ne kaip tautinės, etninės, rasinės grupės, o vykdydami savo vadovybės nurodymus. Tai netikslu sakyti, kad žydai ir rusai žudė lietuvius Lietuvoje“, – sakė istorikas.
KT apklausta Lietuvos socialinių mokslų centro Sociologijos instituto Etninių tyrimų skyriaus vadovė M. Frėjutė-Rakauskienė tvirtino, kad išanalizavusi R. Žemaitaičio įrašus, juose įžvelgė antisemitizmo požymių.
„Buitinio antisemitizmo požymių matome man pateiktuose R. Žemaitaičio įrašuose, pavyzdžiui, „Lipo žydas kopėčiom ir nukrito netyčiom; Imkit, vaikai, pagaliuką ir užmuškit tą žyduką“, – pažymėjo mokslininkė.