Be to, pasak Kelių direkcijos vadovo, nė vienas šių kelių neatitinka paties ministro nustatytų kriterijų. Pagal juos 150 mln. eurų papildomų pinigų keliams paketas, Vyriausybės numatytas šalies ekonomikai po krizės atgaivinti, turi būti skirstomas projektams, turintiems jau parengtus techninius projektus, jų rangos sutartys turi būti pasirašytos iki liepos 1-osios, o darbai atlikti iki lapkričio pabaigos.
„Mus ir pačius stebina, kad mes Vyriausybės programoje numatytų pažadų nevykdome, o lėšos nukreipiamos tiems objektams kurių toje programoje nėra“, – BNS sakė Vitalijus Andrejevas.
Susisiekimo ministerijos viceministras Virgaudas Puodžiukas tikina, jog vieno kelio asfaltavimo projektas parengtas, kitiems dviem jų net nereikia, o sutvarkyti „labai svarbius“ kelius pašė pačios savivaldybės.
Vienas kelias yra Trakų rajone, kur yra J. Narkevičiaus rinkimų apygarda, kiti du – Šalčininkų rajone, kurio taryboje daugumą turi ministrą į Vyriausybę delegavusi Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjunga.
Apie 1 kilometro ilgio rajoniniam keliui nuo Šklėrių iki Aluonos kaimo Trakų rajone asfaltuoti birželio 17 dienos J. Narkevičiaus įsakymu skirta 300 tūkst. eurų, 2,4 km ilgio rajoninio kelio ruožo per Dainavos kaimą Šalčininkų rajone remontui – 400 tūkst. eurų, o 1,7 km ilgio kelio per Turgelių miestelį tame pat rajone remontui – 271 tūkst. eurų.
Pasak Automobilių kelių direkcijos vadovo V. Andrejevo, nė vieno šių kelių nebuvo prioritetinių sąraše, be to, jų projektai nėra paruošti, todėl, jo teigimu, direkcija neketina pasirašyti rangos sutarčių bei įgyvendinti projektų.
Pasak V. Andrejevo, šiuo metu vyksta derybos su Trakų rajono savivaldybe dėl Šklėrių–Aluonos kelio perdavimo jai, tačiau tam turi būti tarybos pritarimas ir pasirašyta bendradarbiavimo sutartis – tik tokiu atveju direkcija sutvarkytų kelią ir perduotų jį savivaldybei: „Kol tarybos pritarimo nėra, kelias nepatenka į žvyrkelių asfaltavimo programą ir mes nepasirašysime rangos sutarties“.
V. Andrejevo teigimu, kelias į Aluoną nėra didelio intensyvumo, jis neatitinka valstybinės reikšmės kelio sampratos, todėl direkcija siūlo rajono savivaldybei, kaip ir kitoms, tokius kelius perimti. Direkcija savivaldybės prašymu yra paskelbusi rangos konkursą, tačiau net jei šiemet taryba ir priimtų teigiamą sprendimą, būtų atlikti tik projektavimo darbai.
Kiti du keliai – Turgeliuose ir Dainavoje – pagal dangos būklę nėra prasčiausi Lietuvoje, sakė Kelių direkcijos vadovas. Pirmasis yra prioritetinio sąrašo 155 vietoje, o antrasis – 224-oje.
„Mes teikiame pirmumo tvarka būtent tuos objektus, kurie yra blogiausios būklės, kelia pavojų saugiam eismui. Deja, pinigų gavome tik mažai daliai – mes prašėme 129 mln. eurų dviem paraiškom, o iš gautų 34 mln. eurų beveik 1 mln. eurų skirta tiems objektams, kuriems nei esam pasirengę, nei turim techninių specifikacijų, neturime tyrimų, nežinome, koks turėtų būti remonto būdas“, – BNS teigė V. Andrejevas.
Tuo metu susisiekimo viceministras V. Puodžiukas teigia, jog sutvarkyti šiuos kelius prašė pačios savivaldybės – ministras prašė visų savivaldybių parodyti iniciatyvą, nes jos naudojasi valstybinės reikšmės rajoniniais keliais.
„Kadangi ministras prašė savivaldybių teikti paraiškas ir valstybiniams keliams, kurie toms savivaldybėms yra labai svarbūs, buvo gauta 17 prašymų iš devynių savivaldybių. Mes vertinome parengtumą tų projektų ir tik trims galėjome skirti finansavimą“, – BNS sakė V. Puodžiukas.
Jo teigimu, Šklėrių–Aluonos kelio rangos darbų konkursas vyksta, todėl kelias gali būti išasfaltuotas jau šiemet, o kitiems dviem keliams jokių projektų nereikia, nes paprastojo remonto darbai atliekami pagal aprašą.
Tačiau Kelių direkcija aiškina, kad norint remontuoti kelio dangą, reikia atlikti jos konstrukcijos tyrimus, kitaip neįmanoma nustatyti remonto rūšies ir parinkti techninius sprendinius – šie duomenys reikalingi skelbiant rangovo konkursą.
Kiti 14 savivaldybių prašytų projektų, pasak V. Puodžiuko, buvo neparengti, didžioji jų dalis – žvyrkeliai.
Pasak V. Andrejevo, Lietuvoje yra virš 2 tūkst. kilometrų rajoninių kelių, iš kurių beveik 300 km yra blogesnės būklės nei, tarkime, kelias Turgeliuose.
„Tokios situacijos nesitikėjome, nes aprašas dėl 150 mln. eurų skyrimo labai aiškiai reglamentuoja, kaip komisija turi veikti, tai jie turėjo pirmiausia vertinti objektus, kurie yra paraiškose, antra, visos paraiškos (tiek savivaldybių, tiek Kelių direkcijos – BNS) turėjo būti pateiktos dar iki balandžio 30 dienos, o vėlesnės paraiškos neturėtų būti vertinamos“, – aiškino V. Andrejevas.
Be to, anot jo, susidarė paradoksali situacija, kai pagal gegužės 25 dienos Susisiekimo ministerijos patvirtintą sąmatą valstybinės reikšmės keliams turėjo būti skirta 30 mln. eurų, o realiai skirta 34,2 mln. eurų: „Mums būtų netikėta, jeigu planavimas ir toliau būtų toks padrikas ir atsirastų netikėtai nauji projektai“.
Pasak susisiekimo viceministro, balandžio pabaigoje savivaldybės ministerijai pateikė apie 200 mln. eurų vertės paraiškų, tačiau joms buvo duota tik apie pusė šios sumos.
Trakuose gyvenantis J. Narkevičius trims rajonams – Vilniaus, Trakų ir Šalčininkų – vien praėjusią savaitę paskirstė apie 10,5 mln. eurų, iš jų didžiausia suma – 2,16 mln. eurų – skirta asfaltuoti beveik 6 kilometrų ilgio ruožą nuo Senųjų Trakų per Senąjį Tarpupį iki Guopstų.
Dar anksčiau ministras skyrė daugiau kaip 2,8 mln. eurų Trakų rajono žvyrkeliams asfaltuoti.
Kelias per Aluonos kaimą išasfaltuotas dar pernai rudenį pagal nuostatą, numatančią šešių tautinių mažumų gausiai gyvenamų savivaldybių keliams skirti didesnį finansavimą. Kaimo gyventojai savaitgalį BNS žurnalistei sakė jau žinantys, kad kelias nuo Šklėrių iki jų kaimo rudenį bus asfaltuojamas.
Iš Aluonos neasfaltuoti keliukai toliau veda į prabangias sodybas prie Ilgučio ir Luknos ežerų, o dar toliau jais galima pasiekti Senuosius Trakus ir Senąjį Tarpupį.
Siekdamas išsklaidyti abejones dėl galimo viešųjų ir privačių interesų konflikto, J. Narkevičius po portalo lrt.lt tyrimo neseniai sustabdė finansavimą vietinės reikšmės keliui šalia Varnikų kaime prie Trakų, kur jo žmona kartu su broliu turi sodybą.