Šiemet Kaunas nemokamai vežios visus be išimties. Mat praėjusiais metais gavo pylos nuo miestiečių ir miesto svečių. Pernai Kauno miesto savivaldybė viešuoju transportu nemokamai leido važiuoti tik automobilių savininkams, kurie turėjo pateikti automobilio registracijos liudijimą, taip užtikrinant, kad automobilis iš tiesų nėra naudojamas. Siekdama kompensuoti savo klaidą, šiais metais Kauno miesto taryba nemokamai važiuoti viešuoju transportu leido visiems be išimties.
Kaip portalui tv3.lt teigė savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras, pernai akcijos metu galimybe nemokamai naudotis viešuoju transportu papildomai pasinaudojo 1500 – 2000 gyventojų.
“Šios akcijos metu sulaukėme pastabų iš miesto gyventojų, jog dauguma vairuotojų automobilyje važiuoja ne vieni (veža šeimos narius į mokymo bei darbo vietas), todėl negalėjo pasinaudoti akcija, - kalbėjo savivaldybės atstovas. - Šiuo metu tarptautinė ekspertų komanda tiria Kauno miesto gyventojų kelionių įpročius ir per vienerius metus parengs Kauno miesto Darnaus judumo planą. Šiame dokumente bus pasiūlytos efektyviausios priemonės, kurios galėtų paskatinti miesto gyventojus atsisakyti individualaus motorinio transporto. Viena diena nemokamo viešojo transporto taip pat suteiks daug informacijos apie galimus modalinio pasiskirstymo pokyčius priėmus ilgalaikį sprendimą”.
Panašu, kad Vilnius iš Kauno klaidų nepasimokė ir nemokamai viešuoju transportu veš tik tam tikrą grupę žmonių. Kitiems reikės pirkti bilietus kaip ir iki šiol.
“Pažymint Dieną be automobilio kiekvienas vilnietis ar miesto svečias, viešojo transporto vairuotojui pateikęs savo vairuotojo pažymėjimą, galės važiuoti visą dieną nemokamai sostinės autobusais ir troleibusais”, - pasakojo SĮ „Susisiekimo paslaugos“ atstovas Tomas Šiuškus.
Tiek pernai, tiek užpernai senamiestyje vyko įvairūs renginiai. Pasak savivaldybės atstovo, šie metais bus ne išimtis.
“Keliose gatvėse buvo atidaryta pramogų oazė: laisvalaikio erdves čia įkūrė senamiesčio gatvėse veikiančios kavinės, buvo žaidžiamas stalo futbolas, namuose palikusių ir keliaujančių dviračiais, viešuoju transportu ar tiesiog pėsčiomis laukė ir žinomos grupių pasirodymai. Panašius renginius planuojame ir šiemet”. Klaipėda žada daug renginių visą savaitę „Rugsėjo 22-ąją, visi klaipėdiečiai, atsisakę automobilių, miesto autobusais galės keliauti nemokamai. Norėdami išbandyti viešąjį transportą, automobilių savininkai ar naudotojai autobuso vairuotojui turės pateikti transporto priemonės registracijos liudijimą ir iš vairuotojo gavę autobuso bilietą bei jį pažymėję komposteriu, galės keliauti viešuoju transportu“, - apie būsimą akciją portalui tv3.lt pasakojo Klaipėdos miesto mero pavaduotojas Artūras Šulcas.
Galimybę nemokamai išbandyti autobusus turės ne tik automobilių vairuotojai, bet ir jų keleiviai. Jie laukiami VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ klientų aptarnavimo centre, kur gaus specialius, tik Dieną be automobilio galiosiančius autobusų bilietus. Vicemero teigimu, tokia kryptis pasirinkta, nes pagrindinis tikslas nėra suteikti socialinę paslaugą ir vežti nemokamai visus be išimties.
„Mūsų nuomone, minint Dieną be automobilio svarbiausia ir yra paskatinti žmones pabandyti atsisakyti šios transporto priemonės, - sakė A. Šulcas. - Norime, kad autobusus išbandytų tie gyventojai, kurie paprastai naudojasi automobiliais, kad jie, atsisakę automobilio, įsitikintų, jog patogiai bei civilizuotai pasiekti kelionės tikslą galima ir viešuoju transportu“.
Dėmesys dienai be automobilio Klaipėdoje skiriamas ir renginiai organizuojami kasmet.
„Iki šiol pagrindiniu šios dienos akcentu būdavo automobilio, elektromobilio, dviratininko, autobuso ir bėgiko lenktynės, kurios jau tapo tradicija. Dalyviai piko metu turi įveikti maždaug 8 kilometrų ilgio maršrutą mieste. Tai galimybė gyventojams įvertinti, koks keliavimo būdas mieste yra optimaliausias piko metu, kuriam keliavimo būdui miesto infrastruktūra yra palankiausia. Pastaraisiais metais šias lenktynes laimėdavo dviratininkai. Šiemet šios lenktynės taip pat bus organizuojamos“, - pasakojo mero pavaduotojas.
Uostamiestis yra prisijungęs prie rugsėjo 16-22 d. minimos Europos judumo savaitės, įvairius renginius ir akcijas šiais metais planuoja kone 30 Klaipėdos įstaigų bei įmonių, dauguma jų vienu renginiu neapsiriboja, tad renginių mieste tą savaitę bus per 80. Diena be automobilio vainikuos visą Europos judumo savaitę. Rugsėjo 22-ąją, be jau minėtų lenktynių, nemokamo važiavimo viešuoju transportu akcijos, įvairius tvarų judumą skatinančius renginius planuoja ir ugdymo įstaigos, visuomenės sveikatos biuras, privačios įmonės. VGTU docentas: lietuviai per tingūs važiuoti viešuoju transportu Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros docentas dr. Vidas Žuraulis teigia, kad priežasčių, kodėl žmonės gana vangiai važiuoja viešuoju transportu, yra kelios. Tačiau pagrindinės – žmonių tingumas ir patogumo siekis.
„Aišku, automobilis yra žymiai komfortiškesnė ir mobilesnė transporto priemonė. Ja galima pasiekti įvairias vietas tiek mieste, tiek užmiestyje. Nereikia sekti tvarkaraščių, eiti nuo savo vietos iki stotelės“, - svarstė docentas.
Anot pašnekovo, viešojo transporto kokybė gerinama nuolatos ir prikaišioti valdžiai, kad ji nieko nedaro, būtų neteisinga.
„Negalima sakyti, kad situacija yra užmiršta, bet vis dėlto ji dar yra sudėtinga“, - pripažino V. Žuraulis.
Kitas, ne mažiau svarbus veiksnys, skatinantis rinktis automobilį, bet ne viešąjį transportą, pasak pašnekovo, yra kaina. Kartais paskaičiavus gaunasi taip, kad automobiliu važiuoti yra pigiau nei viešuoju transportu.
Dr. V. Žuraulio teigimu, nepaisant valdžios pastangų gerinti viešojo transporto prieinamumą kiekvienam, yra ir šūvių pro šalį.
„Klausimas, ar žmonės labai naudojasi liepos pabaigoje pristatytomis aikštelėmis „Statyk ir važiuok“, nes, mano nuomone, jos nėra labai patogiose miesto vietose. Taip pat viešojo transporto infrastruktūra nėra labai gerai išvystyta“, - kalbėjo VGTU specialistas.
Jo nuomone, žmones labiau į viešąjį transportą persėsti paskatintų ir šiuo metu Taline galiojanti tvarka, kai Estijos sostinėje registruoti gyventojai juo gali važiuoti nemokamai.
Tuo metu Klaipėda Talino pavyzdžiu sekti neketina.
„Mes labai atidžiai stebime Talino patirtį. Šiuo klausimu Klaipėda ir Talinas yra visiškai skirtinguose poliuose. Mūsų nuomone, už viešąjį transportą turi mokėti tie, kas juo naudojasi, o Taline, žvelgiant plačiąja prasme, už viešąjį transportą turi mokėti visi, net ir tie, kurie niekada juo nesinaudoja, vaikšto pėsti ar važiuoja dviračiu. Be to, viešasis transportas Taline nėra nemokamas visiems, o tik miestiečiams, kurie turi įsigiję taliniečio kortelę. Taip Talinas skatino žmones deklaruoti gyvenamąją vietą mieste ir šį tikslą pasiekė, tačiau ekologiniu požiūriu, tikslas nėra pasiektas – į autobusus daugiausiai persėdo ne automobilių vairuotojai, o pėstieji ir dviratininkai“, - nemokamą važiavimą viešuoju transportu įvertino uostamiesčio vicemeras. Ar pasiteisino „Statyk ir važiuok“, dar neaišku SĮ „Susisiekimo paslaugos“ atstovas Tomas Šiuškus teigia, kad vertinti, ar pasiteisino „Statyk ir važiuok“ aikštelės kol kas dar yra anksti. Tačiau tikina pastebėjęs, kad baigusis atostogų laikotarpiui ir prasidėjus mokslo metams, automobilių minėtose aikštelėse padaugėjo.
„Manau, kad ateityje automobilių „Statyk ir važiuok“ aikštelėse dar labiau padaugės, - vylėsi įmonės atstovas. - Pirmosiomis savaitėmis žmonės dar tik ieško sau tinkamų kelionių būdų“. Paklaustas, ar nebijo Klaipėdos likimo, kuomet buvo uždaryta panašias funkcijas turėjusi atlikti aikštelė, T. Šiuškus teigė, kad Vilniuje viskas kol kas eina teigiama linkme ir kitąmet planuojama įrengti dar kelias automobilių aikšteles, skirtas miestiečiams ar svečiams po sostinę ketinantiems keliauti viešuoju transportu.