Naujienų portalo tv3.lt skaitytoja Rima (vardas ir pavardė redakcijai žinoma – aut. past.) tikina apie tai, kad ribojimai nuo šiol liečia ir degalines, sužinojo tik pati į vieną iš jų nuvykusi.
„Šeštadienį apie pietus nuvykau į Vilniuje esančią „Circle K“ degalinę pasiimti kavos. Gana stipriai nustebau, kai išgirdau, kad galimybių paso buvo paprašytas vyriškis, kuris norėjo susimokėti už kurą ir kavą taip pat. Žinoma, pasirodo, buvau ne vienintelė – vyras šią žinią pasitiko itin piktai ir tikino, kad ribojimus ir galimybių pasus dirbęs pardavėjas kažkur „susikištų“, – pasakoja ji.
Ar įsiaudrinęs vyriškis susimokėjo, moteris teigia nežinanti, nes konflikto metu ji perėjo į kitą kasą ir apsipirkusi išėjo.
„Pati esu pasiskiepijusi ir turiu galimybių pasą, bet nesuprantu, kam dar šitaip reikia žmones nervuoti. Nejaugi neturinčiam dokumento bus kviečiama policija už tai, kad jis atvažiavo užsipilti kuro? Atsiprašau, bet tikrai jau perspausta lazda“, – teigė Rima.
Prašo peržvelgti ribojimų tikslingumą
Įgyvendindamas nuo penktadienio įsigaliojusius naujus pandemijos suvaldymo reikalavimus mažmeninės prekybos sektoriuje, degalinių tinklas „Circle K“ beveik pusėje savo pilno aptarnavimo degalinių ėmė taikyti mišrų klientų aptarnavimo būdą, naujienų portalą tv3.lt informuoja „Circle K“ Rinkos vystymo direktorius Renatas Alekna.
„Tai reiškia, kad paslaugos teikiamos ir tiems klientams, kurie turi galimybių pasą ir jo neturintiems. Tokių degalinių tinkle yra 38-ios, arba 46 proc. Beveik penktadalyje savo degalinių – 16-oje – taikome pirkėjų srautų reguliavimo priemones ir neprašome galimybių paso“, – nurodo jis.
Tačiau dėl itin didelio pralaidumo ir, atitinkamai, didelių lankytojų srautų pačiose didžiausiose degalinėse „Circle K“ pasirinko galimybių paso taikymą.
„Mūsų vertinimu, įleidimas tik po kelis klientus tokiose degalinėse, dažniausiai dirbančiose šalia ypač judrių transporto arterijų, sukurtų ypač daug nepatogumų, eilių ir laiko gaišaties“, – teigia R. Alekna jis.
Įsigaliojus ribojimams nesusikalbėjimai degalinių tinkle kilo, nes klientai atsisakė rodyti galimybių pasus ar siekė būti aptarnauti be jo, nenorėjo laikytis naujų taisyklių, kėlė klausimą dėl į degalinę galinčių įeiti žmonių skaičiaus ribojimo.
„Blogas emocijas galima išlieti ne viešoje vietoje ir ne ant niekuo dėtų žmonių – mes tiesioginio ryšio su sprendimų priėmėjais vis tiek neturime. Juo labiau, kad agresijos atveju mes linkę kreiptis pagalbos į policiją ir konfliktą perduodame spręsti pareigūnams.
<….> Tikimės, kad laikui bėgant viskas taps aiškiau ir prie pokyčių mums visiems pavyks maksimaliai gerai prisitaikyti. Šiuo metu vystome ir testuojame elektroninę GP kontrolės sistemą, kuri turėtų palengvinti klientų ir mūsų darbuotojų darbą“, – priduria jis.
„Circle K“ atstovas taip pat tikisi, kad „sprendimai dėl naujų ribojimų ar taisyklių būtų aptariami, išdiskutuojami ir priimami suteikiant laiko apie tai informuoti vartotojus ir pasiruošti patiems“, nes neretai prireikia pasamdyti daugiau žmonių, pasirūpinti įvairiais techniniais sprendimais: „Juk užsikrėtimų kreivė į viršų per vieną dieną dar nė karto nepakilo. Galbūt ateityje būtų galima apsvarstyti ir reikalavimo užtikrinti 30 kv. m. plotą vienam klientui tikslingumą, nes degalinėse jie užsibūna tik vidutiniškai 10 minučių ir rizika užsikrėsti čia yra maža.
Degalai yra vienas iš būtinų prekių, be kurios žmonės negali nuvykti į darbą, mokyklą ar pas gydytoją“.
Sulaukė dvejopių atsiliepimų
Įsigaliojus ribojimams visos 127 „VIADA“ degalinių tinklo degalinės aptarnavo tiek turinčius galimybių pasą, tiek jo neturinčius. Tačiau šio tinklo atstovai neslepia, kad įsigalioję ploto ribojimai sukelia nepatogumų, nes neretam tenka lukterti prie degalinės durų.
„Reaguodami į susidariusias eiles, kai kuriose degalinėse aptarnausime klientus tik su galimybių pasu. Neturintiems jo siūlysime susimokėti per langelį, mobilia programėle arba pasirinkti kitą, netoliese esančią, „VIADA“ degalinę, kurioje galimybių pasas nebus tikrinamas, – nurodo degalinių tinklo atstovai.
Apžvelgdami praėjusio savaitgalio rezultatus atstovai džiaugiasi, kad nauji ribojimai degalų pirkimams ženklios įtakos nepadarė: „Tuo tarpu besiformuojanti eilė prie degalinės durų turėjo įtakos kavos ir karšto maisto pardavimų mažėjimui. Klientai stengdavosi įsigyti tik būtiniausias prekes ir kuo greičiau užleisti eilę kitam klientui
Įsigaliojus naujiems nurodymams sulaukėme dvejopų atsiliepimų – vieni džiaugėsi, kad neišskiriamos žmonių grupės ir aptarnaujame visus, kiti priešingai – skundėsi, jog tenka laukti lauke prie degalinės durų“, – nurodo jie.
„VIADA“ palaiko LR Vyriausybės pastangas siekiant stabdyti COVID-19 plitimą. Be abejo, tai sukelia daug nepatogumų tiek klientams, tiek verslui, tačiau tiek darbuotojų, tiek klientų sveikata yra prioritetas“, – priduriama.
Ribojimai nepalietė
Šiandien visose „Neste“ tinklo degalinėse Lietuvoje klientams sudarytos sąlygas saugiai naudotis savitarnos paslauga, todėl tvarka dėl galimybių paso taikymo nepalietė automatinių degalinių.
„Lietuvos klientai vertina galimybę degalų užsipilti sparčiai, patogiai ir su minimaliu kontaktu, o tai ypač aktualu pandemijos sąlygomis. Pastebime, kad pandemijos akivaizdoje vairuotojai rečiau atsiskaito grynaisiais pinigais, kurie yra vienas iš užkrečiamųjų ligų sukėlėjų perdavimo būdų, ir dažniau renkasi atsiskaitymą banko mokėjimo kortelėmis“, – pasakoja „Neste Lietuva“ generalinis direktorius Markus Lindkvist.
Patogiai ir saugiai atsiskaityti už įsipiltus degalus degalinių tinklo atstovas siūlo ne tik grynaisiais pinigais, banko bei „Neste“ mokėjimo kortelėmis, bet ir „Neste“ mobiliąja programėle.
„Degalų atsargomis besirūpinančių klientų prašome laikytis saugumo priemonių: vengti kontakto su kitais klientais, mokant už degalus savitarnos terminaluose rinktis bekontaktį atsiskaitymą, pilant degalus naudoti vienkartines pirštines, kurias galima rasti visose mūsų degalinėse“, – patikina jis.
38 asmenys pateko į prekybos vietas su svetimu galimybių pasu
Spalio 22 d. (penktadienį) nuo 16 iki 21 val. visoje šalyje vyko speciali policijos priemonė, kurios metu buvo tikrinama, ar asmenys, patekę į prekybos ar laisvalaikio praleidimo vietas, pateikia jiems priklausantį galimybių pasą.
„Policija pastaruoju metu gana intensyviai stebėjo socialinę erdvę. Gavome informacijos apie tai, kad dalis asmenų į prekybos centrus ir į kitas vietas, kur reikalingas galimybių pasas, patenka su suklastotais ar su kitiems asmenims priklausančiais galimybių pasais. Tai mus paskatino organizuoti tikslinę akciją“, – pasakojo A. Paulauskas.
Akcijos metu fiksuoti 38 atvejai, kai asmenys pateko į prekybos vietas su svetimu galimybių pasu. „Visais atvejais buvo pradėti tyrimai pagal baudžiamojo kodekso 302 straipsnį ir šiuo metu atliekami tolimesni procesiniai veiksmai“, – pridūrė policijos atstovas.
Taip pat policija nustatė, kad akcijos metu 21 asmuo patalpoje nedėvėjo kaukių – jiems buvo taikyta administracinė atsakomybė.
Už naudojimąsi ne savo galimybių pasu baudžiamojo kodekso 302 straipsnis numato baudą, areštą arba laisvės atėmimą iki 6 metų.
„Jau yra susiformavusi tam tikra teisminė praktika. Yra bylų, patekusių teismą. Nuosprendžiai yra įvairūs. Kartais skiriamas, pavyzdžiui, 20 parų areštas, tokiam asmeniui. Yra skirtos ir piniginės baudos, kurios kai kuriais atvejais siekia 5 tūkst. eurų“, – komentavo A. Paulauskas.
Akcija vyko visoje Lietuvoje – visose 10 apskričių, tačiau orientuotąsi į apskričių centrus, kur prekybos centrai didesni ir gausiau lankomi.
„Lyderiai – Kaunas ir Klaipėda. Ten nustatėme daugiausiai pažeidimų. Trečioje vietoje – Vilnius. Keletas apskričių, kur nenustatyta pažeidimų – tai Šiaulių, Telšių, apskritys“, – dėstė A. Paulauskas.
Penktadienį akcijos metu iš viso dirbo beveik 200 policijos pareigūnų, kurie patikrino beveik 12 tūkst. asmenų.
Pasikeitimai nuo spalio 22 dienos
Operacijų vadovo sveikatos apsaugos ministro Arūno Dulkio sprendimu, įvedamas papildomas reikalavimas prekybos vietoms, kuriose aptarnaujami gyventojai be Galimybių paso, praneša Sveikatos apsaugos ministerija.
Tokiose parduotuvėse, turgavietėse ir vaistinėse turės būti užtikrinamas minimalus 30 kv. m prekybos plotas vienam klientui arba vienu metu aptarnaujamas tik vienas asmuo. Toks reikalavimas įsigalios penktadienį, spalio 22 dieną. Prekybos plotas apima salę, skirtą pirkėjams aptarnauti ir prekėms išdėlioti, įskaitant matavimosi kabinas. Į prekybos plotą neįskaitomas administracinių patalpų, sandėlių ir pagalbinių patalpų, dirbtuvių, laiptinių, koridorių, sanitarinių patalpų plotas.
Reikalavimas užtikrinti 30 kv. m prekybos plotą vienam aptarnaujamam asmeniui bus taikomas toms prekybos vietoms, kurioms Vyriausybės nutarimu yra numatyta išimtis ir leidžiama aptarnauti žmones, neatitinkančius galimybių paso kriterijų. Aptarnauti tokius asmenis gali parduotuvės ir turgavietės, kurių pagrindinė veikla yra maisto, veterinarijos, pašarų gyvūnams, vaistinių, optikos prekių ir ortopedijos techninių priemonių, augalų, sėklų, trąšų pardavimas, jeigu prekybos vieta turi atskirą įėjimą iš lauko ir jos plotas neviršija 1500 kv. m (arba parduotuvė yra įsikūrusi prekybos centre, kurio plotas neviršija 1500 kv. m).
Šiuos kriterijus atitinkanti parduotuvė arba turgavietė gali savarankiškai priimti sprendimą aptarnauti tik pirkėjus su galimybių pasu ir apie tai informuoti Nacionalini visuomenės sveikatos centrą (NVSC). Tokiu atveju minimalaus ploto reikalavimas vienam pirkėjui nebus taikomas, tačiau bus privaloma užtikrinti, kad į prekybos vietą nepatektų galimybių paso arba jam lygiaverčio dokumento neturintys pirkėjai. Prekybos vietų, kurios aptarnauja tik galimybių paso kriterijus atitinkančius asmenis, sąrašas bus skelbiamas NVSC interneto svetainėje.
Atsižvelgdama į sudėtingą situaciją šalies ligoninėse, ministerija ragina gyventojus elgtis atsakingai, rūpintis savo ir aplinkinių sveikata, ypač artėjant šaltajam metų sezonui, kuomet itin palankios sąlygos įvairioms virusinėms ligoms plisti.
Itin svarbu pajutus net lengvus viršutinių kvėpavimo takų ligų simptomus likti namuose, nesilankyti parduotuvėse ar kitose žmonių susibūrimo vietose ir užsiregistruoti tyrimui dėl COVID-19 ligos internetu www.1808.lt arba trumpuoju numeriu 1808.