Elektra varomas motoroleris, prilygstantis sportiniam ir varomam benzinu. Savotiškai ekstremalu. Negana to, sukurtas ir pagamintas Lietuvoje. Manote, kad tai utopija? Nė velnio! Būtent tokia transporto priemonė išvydo dienos šviesą Kaune.
„ELINTA E-FORCE" - toks vardas suteiktas neseniai pradėtam eksploatuoti motoroleriui su elektriniu varikliu. Jį sukūrė ir pagamino Kauno technologijos universiteto (KTU) studentas Laurynas Jokužis.
Tai išties labai įdomi transporto priemonė. Keletas pastebėjimų apie šį elektrinį motorolerį, palyginant su benzininiu:
- dinamiškesnis už varžyboms ruoštą sportinį motorolerį, naudojantį 12 litrų benzino šimtui kilometrų;
- nors tik 2 kg, bet vis tiek lengvesnis už benzininį analogišką motorolerį;
- vienu pakrovimu nuvažiuojamas atstumas - 80 km. To pilnai pakanka mieste (su sportiniu benzininiu motoroleriu vienu bako užpylimu tiek nuvažiuoti nepavyksta);
- nepaprastai tyli transporto priemonė;
- baterijų tarnavimo laikas, kraunant kiekvieną dieną (ir žiemą) - 30 metų;
- nuvažiuoti šimtą kilometrų juo tekainuoja 2 litus.
Jūsų dėmesiui, trumpas interviu su šio motorolerio kūrėju Laurynu Jokužiu.
- Kaip gimė idėja imtis tokio projekto?
- Nuo 11 metų važinėjau motoroleriais. Turėjau jų (iki dabar) bent 6 ar 7. Tiksliai nepamenu. Buvau motoroleris.lt puslapio administratorius, organizuodavau susitikimus ir panašiai. Prieš porą metų turėjau pasigaminęs sportinį motoroleri „Runner GT". Jį žino bene kiekvienas rimtas Lietuvos motoroleristas.
Tuo tarpu mūsų kolegos iš skubių siuntų („UPS" atstovai Lietuvoje) nusipirko tris elektrinius motorolerius, ir, žinoma, davė man, kaip patyrusiam motoroleristui, išbandyti. Išmėginęs, labai nusivyliau, nes buvo mažai traukos, o ir atrodė jie visai nesportiškai.
Pagalvojau, kodėl niekas nepadaro elektrinio motorolerio, kuris važiuotų taip, kaip manasis „Runner GT"? Kadangi nuo prigimties buvau elektronikas, pradėjau pats domėtis, ką galima padaryti. Po kelis mėnesius trukusių „studijų" gimė pradinis planas, kurį pristačiau 2008 metų Nacionaliniame jaunųjų mokslininkų konkurse ir užėmiau pirmąją vietą savo sektoriuje. Vėliau pateikęs projektą bendrovei „Elinta", gavau dinansinį palaikymą projektui įgyvendinti.
- Ar numatoma „Elinta E-force" motorolerio serijinė gamyba? Kokia jo kaina?
- Šis motoroleris į gamybą išleistas nebus. Rinkoje pasirodys kaip tik dabar kuriamas motociklas „Voltra". Jeigu gamintume „E-force", jo kaina viršytų 30 tūkst. litų.
- Kiek laiko truko motorolerio kūrimo projektas?
- Nuo idėjos iki pirmojo išvažiavimo praėjo metai, bet dar metus laiko laukiau, kada baterijos taps įperkamos, nes su buvusiais švininiais akumuliatoriais motoroleris nuvažiuodavo vos 20 km. Taigi teko laukti dar metus. Tad galima sakyti, kad visas kūrybinis procesas truko dvejus metus.
- Kiek skiriasi elektra varomo motorolerio ir benzininio analogo kaina?
- Kol kas kainų skirtumas gan žymus - pusantro ar net du kartus brangiau kainuoja elektriniai, kadangi geros baterijos (LiFePo4) kainuoja tiek pat, kiek benzininis motoroleris. Rinkoje yra įvairių Elektra varomų motorolerių. Aišku, jų galia mažesnė nei „E-force". Palyginimui: eilinio elektrinio motorolerio variklio galia 3-11 kW, o mūsiškio - 32 kW. Tačiau baterijos labai greitai pinga (per paskutinius dvejus metus atpigo 3 kartus), todėl, manau, kainų skirtumas po kelerių metų bus nežymus.
- Motoroleris - susisiekimo priemonė ar tiesiog pramoga?
- Motoroleriai man niekada nebuvo transporto priemonė. Jie man - pramoga. Vaikystėje per dienas sėdėdavau garaže visaip tiuninguodamas motorolerius. Techniką gerai pažinojau, nes nuo 8 metų važinėjau kartingais. Taigi man šiuo atveju pramoga yra ne tik važiuoti, bet ir taisyti ar tobulinti.