Nuo ateinančių metų sausio 1 d. vairavimo egzaminą laikančius asmenis egzaminuosiantys valstybės įmonės „Regitra“ darbuotojai vairavimo gebėjimus vertins kiek kitaip nei iki šiol. Būsimiems vairuotojams naujovė, aišku, stipriai kirs per kišenę.
Anot „Regitros“, nemažai asmenų yra įsitikinę vairuojantys gerai ir saugiai. Taip esą galvojama dėl to, kad didelė jų dalis nebuvo patekę į eismo įvykius. Tačiau specialistai kone kiekvienam tokiam vairuotojui galėtų nurodyti jo daromas klaidas. Tai vairavimo įpročių susiformavimo pasekmė. Mat tarp egzaminuojamųjų gajus įsitikinimas, kad svarbu tik išlaikyti egzaminą, o vairuoti galima išmokti ir vėliau.
Neva siekdama panaikinti tokią praktiką, VĮ „Regitra“ patvirtino Motorinės transporto priemonės valdymo įgūdžių ir gebėjimų vertinimo kriterijų bei metodų aprašą. Jis turėtų padėti vairavimo instruktoriams susivokti, kaip reikia mokyti būsimus vairuotojus ir ko iš jų bus reikalaujama per praktinį vairavimo egzaminą. Taip pat aprašas padės ir patiems egzaminuojamiesiems užčiuopti savo silpnąsias vietas.
Kodėl prireikė tokio dokumento ir kas nauja bus laikant vairavimo egzaminus ateinančiais metais, „Greitis“ kalbėjosi su VĮ „Regitra“ Egzaminų metodikos skyriaus vyresniuoju specialistu Algimantu Tarabilda.
Paskata neįgudusiems
– Kodėl prireikė minėtojo aprašo? – „Respublika“ klausė A.TARABILDOS.
– Niekas negali tiksliai pasakyti, ką į kelią automobilį išvairuojantis asmuo turi mokėti. Nėra apibrėžta, kokios turi būti jo žinios, įgūdžiai. Aprašas kai kuriuos dalykus sukonkretina.
– Pradėkime nuo klausimo, kas yra geras vairavimas?
– Galiu pasakyti, ką reiškia automobilį valdyti neužtikrintai. Tai reiškia, kad aš moku tiktai šį tą, bet jau nebijau sėstis prie vairaračio. Ir tada sukdamas į kairę vairaratį suku kaire, į dešinę – dešine ranka. O kai prireikia važiuoti atbulomis, nebežinau kuria – kaire ar dešine – valdyti mašiną, neaišku, į kurią pusę automobilis ir važiuoja.
Užtikrintas vairavimas pirmiausia yra susijęs su pakankamais įgūdžiais. Vairuotojai tą dalyką vadina automatizmu. Tačiau užtikrintai vairuojantis žmogus tikrai nėra tas, kuris važiuodamas vieną ranką laiko ant vairaračio, o kitą – ant pavarų perjungimo svirties ar palangės.
Vien tik mokėti sukioti vairaratį nepakanka. Įgudę vairuotojai daugelį veiksmų atlieka nesusimąstydami. Jeigu darant manevrą prie vairo sėdinčiam žmogui dar reikia galvoti, kuria koja spausti sankabos paminą, vadinasi, jam mokslai būtini.
Reikalaus bent minimalių įgūdžių
– Vieniems vairuotojams įgūdžiai susiformuoja greičiau, kitiems – lėčiau. Kaip numatyta apraše, vairavimo valandų skaičius padidintas iki 30, ar jų jau pakaks automatizmui atsirasti?
– Nemanau, kad trisdešimt valandų yra ilgas terminas. Sutinku, galbūt kai kam jo bus per daug. Tačiau, neabejoju, didelei daliai būsimų vairuotojų ir jo neužteks.
Sunku mokytis vairuoti tuomet, kai niekas nesėdi šalia, niekas nepataria ar bent jau nepasako, kada stabdyti, ar tiesiog atsiradus reikalui nepamina stabdžio pedalo. Visa tai būsimas vairuotojas gaus per tas papildomas valandas. Teigiamas dalykas tas, kad nuo šiol padėti būsimam vairuotojui mokytis galės ir šeimos nariai.
Niekas nesitiki iš būsimo vairuotojo, kuris laiko vairavimo egzaminus tik persėdęs iš mokomojo automobilio į egzaminų, labai gerų įgūdžių. Tačiau bent minimalūs įgūdžiai turėtų būti.
Padės išvengti konfliktų?
– Kas dar apraše yra svarbaus būsimiems vairuotojams?
– Detaliau aprašyta, ko egzaminuotojai tikisi iš būsimo vairuotojo per egzaminus. Jeigu būsimas vairuotojas tiksliai atliks tai, kas išdėstyta apraše, egzaminą nesunkiai išlaikys.
Būsimiems vairuotojams siūlyčiau atidžiau pasiskaityti pirmąją aprašo dalį. Joje išvardyta daugybė punktų, ties kuriais egzaminuotojas gali pažymėti klaidą. Tačiau išsigąsti nereikėtų. Būsimas vairuotojas turėtų atkreipti dėmesį į antrame punkte išdėstytus vertinimo kriterijus ir pats savęs paklausti: ar aš jau galiu laikyti egzaminą? Patarčiau jam ryžtis tik tuomet, kai pats sau tvirtai atsakys „taip“.
– Gal „Regitros“ interneto svetainėje susipažinęs su aprašu kai kas išvengtų streso, o konfliktinių situacijų per egzaminus sumažėtų?
– Žmonės dažnai nesusimąsto, kodėl jų veiksmai įvertinami vienaip ar kitaip. Būsimas vairuotojas užpyksta, kyla nedidelis konfliktas su egzaminuotoju. Išsiskiriama kiekvienam turint savo nuomonę.
Tačiau vėliau egzaminuotojai apipilami apeliacijomis. Tikimės, kad atsiradus aprašui jų bus mažiau. Aprašą paskelbėme iš anksto, kad su dokumentu susipažintų kuo daugiau žmonių. Tie reikalavimai pirmiausia yra privalomi egzaminuotojams, tačiau naudingi ir būsimiems vairuotojams bei jų instruktoriams.
Esmė – detalės
– Pakalbėkime apie apraše mažiau net man, patyrusiam vairuotojui, sunkiau suprantamas detales. Pavyzdžiui, kodėl pagal aprašą klaida gali būti pripažįstamas laisvas automobilio riedėjimas?
– Bandymais įrodyta, kad išjungus automobilio pavaras mašina tampa mažiau stabili. O vairuotojai jas mėgsta išjungti, tarkim, lėtindami greitį, prieš sustodami degant raudonam šviesoforo signalui, riedėdami nuo kalno. Tačiau aprašo sudarytojai siūlo važinėti taip, kaip saugiau, o ne taip, kaip šauna į galvą.
– Tačiau gaji nuomonė, kad šitaip taupomi degalai?
– Sutaupysime kelis ar kelis šimtus mililitrų benzino ar dyzelino, bet ne litrų. Palyginkite tų mililitrų kainas su augančiomis maisto ar tų pačių degalų kainomis ir pamatysite, kad sutaupote grašius, bet keliate grėsmę savo gyvybei.
– Į ką dar atsižvelgta sudarant šį aprašą?
– Dabar visas pasaulis kalba apie vadinamąjį ekologišką, palankesnį aplinkai vairavimą, kai pavaros perjunginėjamos variklio apsukoms per minutę esant tarp 2 ir 2,5 tūkstančių.
Nereikia perspausti, siekti, kad variklis riaumotų esant 4 tūkst. apsukų per minutę. Be to, šitaip taupomi ir degalai.
Patariama staigiai negreitėti ir nelėtėti, nedraskyti automobilio, kad kuo mažiau ore liktų kenksmingų medžiagų, mažiau diltų ir padangos.
VĮ „Regitros“ apklausa
Dėl kokių įgūdžių stokos neišlaikėte vairavimo praktikos egzamino? (apklausti 626 asmenys)
Stabdymo – 2 proc.
Greičio pasirinkimo – 7 proc.
Kelio ženklų ir ženklinimo, eismo reguliavimo signalų reikalavimų vykdymo – 9 proc.
Padėties pasirinkimo sukant į dešinę ar į kairę – 9 proc.
Sankabos valdymo – 19 proc.
Padėties manevruojant aikštelėje pasirinkimo – 26 proc.
Kita – 28 proc.
Jaunius POCIUS