Jiedu su sūnumi keliavo į stotį pasitikti atvykstančių giminaičių, o sūnui panorus pasisveikinti išgirstas klausimas pribloškė.
Klausimas pribloškė
Moteris teigė iš pradžių pagalvojusi, kad jai pasigirdo, dar perklausė vairuotojo, tačiau šis nieko blogo savo žodžiuose nematė.
„Šiauliai. Stotis. Vėlyvas birželio vakaras. Saldžiai kvepia liepomis, o mudu laukiam iš Vilniaus atvykstančios sesės ir pusbrolio. Mo stipriai nudžiunga, pagaliau išvydęs baltą „Busturo“ autobusą: „Autobusas – šeši ratai!“ – ir pasišokinėdamas lekia pavymui.
Jis linkteli išlipusiems giminaičiams, o tada nuliuoksi pirmyn, prie vairuotojo, moja jam, sako „Hi“, nes visi vairuotojai šitam paaugliui – herojai... Jis tenori pasisveikint, pamatyti žmogų, vairuojantį tokį gražuolį.
Bet šįkart, deja, suklūstu dėl kitokio atsakymo – „pasveikinimo“.
„Ar tau viskas gerai su galva?“ – taip mano autistiško vaiko klausia suaugęs žmogus. Vairuotojas, kasdien savo darbe susitinkantis su įvairiausiais keleiviais – klientais.
Nueinu pasitikslinti, ar man nepasigirdo. Ne, žmogus patikina, kad jis visiškai teisus, šitaip replikuodamas.
Aš patikinu, kad tai tikrai ne ok. Ir kad jis turėtų būt susipažinęs su žmonių neuroįvairove.
Vairuotojas nuskuodžia, apsimeta, kad negirdi mano siūlymo atsiprašyti.
Motei kas – jis nesuprato replikos. Bet aš supratau. Suprato Mo sesė. Jo pusbrolis.
Man skauda.
Bet kartu žinau, kad yra dalykų, kurie privalo keistis. Ir pasikeis – jei prie to prisidėsim. Nenutylėdami, paaiškindami. Rašysiu „Busturui“ siūlymą.
ŽvelkGiliau yra tas judėjimas, kuris gali prisidėti. Ir džiaugiuosi, kad esu to dalis“, – socialiniuose tinkluose dalinosi moteris.
Sulaukė didžiulio palaikymo
Po pasidalinimo ji sulaukė didžiulio palaikymo, o tai tik patvirtino, kad šia tema kalbėti be galo svarbu – dar neišmokta daug pamokų:
„Viena tų pamokų – suprasti ir priimti, kad žmonės gali būti įvairūs ne tik savo išvaizda, išore, atvirai matoma negalia – įprasta išvaizda gali neatskleisti nematomų dalykų, taip vadinamos nematomos negalios, neuroįvairovės, kurią turintys taip pat neretai susiduria su aplinkinių nejautrumu ar stigmatizuojančiu elgesiu.
Kai pripažįstame, kad tokie įvykiai, replikos nebėra „nieko tokio“ – prasideda ne tik problemos viešinimas, bet ir atsiranda galimi jos sprendimai. Vienas jų – Psichikos ambasadorių inciatyva „Žvelk giliau.“
Kristina sakė kalbėjusi su „Busturo“ darbuotoja, pokalbio metu pasidalino nuomonėmis apie tai, kas įvyko, ir sutarė artimiausiu metu suplanuoti renginį įmonės darbuotojams, kurio metu Psichikos sveikatos ambasadoriai, neuroįvairovei save priskiriantys asmenys arba jų artimieji pasidalins savo išgyventomis patirtimis.
„Nes teorija yra teorija – ji gerai, tačiau reikia kažko kito, va to tikro, gyvo pavyzdžio“, – taip sakė žmogus, pirmąsyk išgirdęs apie šią iniciatyvą. Patvirtino faktą, kurį ir girdėjau per iniciatyvos mokymus – kad ne informuotumo didinimas, o būtent pokalbiai su išgyventą patirtį turinčiu žmogumi mažina psichikos sveikatos stigmą visuomenėje.
Kviečiu netylėti tada, kai skauda. Nesitaikstyti, kai mus užgauna. Kalbėkim ir kalbėkimės. Išdrįskim griauti mitus, kad psichikos sveikatos sunkumų ar sutrikimų gali turėti „kažkas, tik ne mes“, – kalbėjo ji.
Įmonė atsiprašo, imasi priemonių
Susiekus su įmone „Busturas“, jos Plėtros ir marketingo skyriaus vadovė Raimonda Pelutienė teigė, kad įmonė žino apie šį įvyki ir apgailestauja, o vairuotojas savo poelgiu nenorėjo įžeisti:
„Ši situacija įmonei yra žinoma. Labai apgailestaujame dėl įvykio ir suvokiame, kad tokie įvykiai negali likti nepastebėti ir neturi būti toleruojami.
Norėdami viską išsiaiškinti susisiekėme su vairuotoju. Pasak jo, kadangi jau buvo vėlyvas vakaras ir žmonių aplinkui beveik nebebuvo, vairuotojas nesitikėjo, kad prie jo kažkas prieis. Netikėtai pribėgus vaikui buvo tokia automatinė reakcija, nes jis nesuprato, ką pribėgęs vaikas pasakė.
Vairuotojas savo poelgiu nenorėjo nieko įžeisti ar įskaudinti ir nuoširdžiai atsiprašo, jei kažką savo ištartais žodžiais įskaudino. Pasak vairuotojo, nenorėdamas aštrinti situacijos, su vaiko mama į tolimesnę diskusiją nesileido ir toliau dirbo savo darbą.
Norime pabrėžti, kad minėtas vairuotojas neturi jokių drausminių nuobaudų ir yra gavęs ne vieną pagyrimą iš keleivių. Įmonėje dirbantys vairuotojai yra mokomi ir įpareigoti elgtis profesionaliai su visais keleiviais, įskaitant asmenis su specialiais poreikiais arba negalia.“
Atstovė patikino, kad šiandien Kristina su jais susisiekė, įmonė atsiprašė ir imasi bendros iniciatyvos su „Žvelk Giliau“, kad tokios situacijos nesikartotų.
„Pokalbio metu dar kartą nuoširdžiai atsiprašėme dėl susiklosčiusios situacijos, kuri, tikime, nepasikartos. Taip pat sutarėme dėl bendro UAB „Busturas“ darbuotojų bei Psichikos sveikatos ambasadorių iniciatyvos „Žvelk giliau“ atstovų susitikimo, kurio metu visi pasidalinsime savo patirtimi, padiskutuosime.
Esame tikri, kad tai bus abipusiai naudinga ir padės geriau suprasti bei įžvelgti tai, kas kartais nėra akivaizdžiai matoma“, – komentavo R. Pelutienė.