„Esu pirmos grupės neįgalusis, man priklauso 80 proc. nuolaida važiuoti visais autobusais, troleibusais ir traukiniais. Rugpjūtį buvau Kaune ir važiavau troleibusu į klinikas. Iš vairuotojo bilieto nusipirkti negalėjau, o spaudos kioskuose vienkartiniais bilietais neprekiaujama. Žinau, kad tokios problemos kartosis ir kitą kartą, kai atvažiuosiu į Kauną. Su panašiomis bėdomis susidūriau ir atvažiavęs į sostinę. Kaip žmogui, atvykusiam iš kito miesto, žinoti, kokį bilietą ir kur pirkti, kokios nuolaidos galioja žmogui, turinčiam negalią?“ – ranka rašytame laiške klausia Petras Burneika iš Šiluvos.
Su panašiomis bėdomis šiuo metu susiduria ir kiti negalią turintys žmonės, nes didžiuosiuose miestuose galioja skirtinga apmokėjimo už važiavimą viešuoju transportu sistema, nėra bendros elektroninio bilieto kortelės.
Kaip ir kur įsigyti bilietus?
Elektroninis bilietas įdiegtas visuose didžiuosiuose šalies miestuose. Dabar, kai vairuotojai autobusuose ar troleibusuose nebeparduoda (ir veikiausiai greitai neparduos) vienkartinių popierinių bilietų, atvykus į svetimą miestą derėtų įsigyti kortelę ir papildyti ją reikiamais bilietais. Visuose miestuose kortelės kaina fiksuota, nuolaidos negalią turintiems žmonėms netaikomos: Vilniuje, Šiauliuose ir Kaune kortelė kainuoja 1,50 euro, Klaipėdoje – 2 eurus.
Viešojo transporto specialistų teigimu, kelione į kitus miestus negalią turintys žmonės turėtų pasirūpinti iš anksto. „Miesto svečiams rekomenduojame iš anksto susiplanuoti savo kelionę ir, turint galimybę, pasirūpinti bilietais“, – sako Vilniaus savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė ir priduria, kad informacija apie sostinės viešojo transporto tvarkaraščius, bilietus ir visas galiojančias nuolaidas bei kitus aktualius klausimus skelbiama įmonės interneto svetainėje (visas judumo paslaugas Vilniuje jungia prekės ženklas „Judu“), svetainėje stops.lt. Informaciją galima gauti ir paskambinus tel. (85) 210 7050. Taip pat patogu naudotis mobiliosiomis programomis „m.Ticket“ ir „Trafi“.
Ketinantiems už kelionę mokėti Vilniečio kortele, M. Gusarovienė pataria naudotis įmonės „Susisiekimo paslaugos“ klientų savitarna, kur kortelę galima papildyti bilietais arba pageidaujama pinigų suma. Kortelę įsigyti ir pildyti taip pat galima įmonės „Susisiekimo paslaugos“ klientų aptarnavimo centruose, prekybos centruose „Rimi“, „Maxima“, „Lietuvos pašto“ skyriuose, „Narvesen“, „Lietuvos spaudos“ ir „Spaudos“ kioskuose, „PayPost“ prekybos taškuose. Visų bilietų platinimo vietų žemėlapį galima rasti čia.
„Atvykus į Vilniaus autobusų arba geležinkelio stotį visą informaciją apie viešojo transporto bilietus, priklausančias nuolaidas ir maršrutus galima gauti centriniuose geležinkelio stoties rūmuose įsikūrusiame Klientų aptarnavimo centre. Čia taip pat galima įsigyti ir papildyti Vilniečio kortelę. Ją galima įsigyti ir autobusų stotyje. Perkant kortelę, reikia ją papildyti bilietais arba pageidaujama suma, o autobuse ar troleibuse kortelę būtina priglausti prie komposterio tam, kad bilietas būtų aktyvintas. Kol bilietas galioja, į kitą autobusą ar troleibusą galima persėsti kiek tik reikia kartų. Pasitikrinti bilieto galiojimą galima komposterio ekrane, dar kartą prie jo pridėjus kortelę“, – primena „Susisiekimo paslaugos“ vadovė.
Kaune, be Kauniečio kortelės, galima naudotis ir mobiliąja programa „Žiogas“. Sužinoti detalesnę informaciją apie galimybes važiuoti viešuoju transportu galima paskambinus nemokama telefono linija 8 800 20 000 (iš meniu reikia pasirinkti „Kauno autobusai“) arba įmonės „Kauno autobusai“ interneto svetainėje.
Visa informacija apie bilietus, jų rūšis ir kainas Šiauliuose pateikiama įmonės „Busturas“ interneto svetainėje. Taip pat prireikus galima kreiptis į e. bilietų pardavimo ir pildymo vietas ar skambinti bendruoju įmonės tel. numeriu 8 700 55 066. E. bilietai parduodami ir Šiaulių autobusų stotyje. „Šiauliuose beveik kiekvienoje stotelėje galima rasti žemėlapius su informacija apie maršrutus ir e. bilieto pildymo vietas. Džiugu, kad turim ir mobiliąją programą „Transporto balsas“ regėjimo negalią turintiems žmonėms, kur realiu laiku galima gauti informaciją apie atvažiuojantį viešąjį transportą. Ja gali naudotis visi keleiviai“, – sako bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas. Jis priduria, kad Šiauliuose yra ir koordinacinis centras (trumpasis tel. 1863), kuris reaguoja į visas mieste kylančias problemas.
Klaipėdos autobusų stotyje viešojo transporto bilietais neprekiaujama, jų, pasak „Klaipėdos keleivinio transporto“ l. e. p. direktoriaus Andriaus Samuilovo, galima įsigyti šalia autobusų stoties (tarp stoties ir autobusų stotelės) esančiame spaudos kioske. Klaipėdoje dar parduodami ir popieriniai viešojo transporto bilietai.
Lengvatos turintiems negalią
Lengvatos viešojo transporto bilietams taikomos remiantis Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymu ir yra vienodos tiek vietiniams gyventojams, tiek svečiams, jos priklauso tik nuo žmogui nustatytos negalios. Su savimi keleiviai privalo turėti dokumentą, įrodantį teisę į nuolaidą.
Vilniuje galiojančios lengvatos išvardytos įmonės „Susisiekimo paslaugos“ interneto svetainėje, skyriuje „Bilietų rūšys ir kainos“. Be to, lengvatos gali būti skiriamos ir Vilniaus miesto tarybos sprendimu. Vilniaus miesto savivaldybė yra patvirtinusi 12 mėnesių galiojantį bilietą, kurio kaina metams 2,9 euro ir kuris priklauso 80 metų ir vyresniems asmenims, Nepriklausomybės gynėjams, pripažintiems iš dalies darbingais, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka nustatytas vidutinių specialiųjų poreikių lygis (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažinti II ar III grupės invalidais), dėl 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos žuvusiųjų Nepriklausomybės gynėjų šeimos nariams, nukentėjusiems nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos, taip pat nuo 1939–1990 m. okupacijų nukentėjusiems asmenims – politinių kalinių ir tremtinių, buvusių getų, koncentracijos ar kitokio tipo prievartinių stovyklų kaliniams.
Kauno mieste gyvenantiems ir atvykusiems iš kitų miestų neįgaliems asmenims taikomos vienodos lengvatos. UAB „Kauno autobusai“ interneto svetainėje galima rasti daugiau informacijos apie lengvatas neįgaliesiems ir bilietų kainas. Informaciją apie galiojančias lengvatas galima gauti ir paskambinus ta pačia nemokama telefono linija 8 800 20 000.
Šiauliečiams, kuriems nustatyta sunki negalia, važiuojant miesto autobusais taikoma 100 proc. kompensacija, jų kelionę apmoka savivaldybė. „Jei žmogus turi nustatytą didelių spec. poreikių neįgalumą, bet nėra šiaulietis, jam pagal įstatymus taikoma 80 proc. kompensacija. Taip pat visi autobusu važiuojantys keleiviai kol kas gali nusipirkti ir vienkartinį važiavimo bilietą iš vairuotojo, galima atsiskaityti grynaisiais ir banko kortele. Jį perkant galioja visos asmeniui priklausančios lengvatos“, – pabrėžia V. Seirackas.
Informacija apie Klaipėdos miesto viešajame transporte taikomas lengvatas ir jų kategorijas pateikta Keleivių vežimo autobusais ir maršrutiniais taksi Klaipėdoje tvarkos aprašo išraše, kuris pakabintas kiekvienoje viešojo transporto priemonėje. Detalesnę informaciją galima rasti VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ interneto svetainėje, kreipiantis tel. 8 800 12 344 ar atvykus į Klientų aptarnavimo centrą adresu S. Daukanto g. 13A, Klaipėda.
Pagalba autobusų stotyse
Iš kitų miestų atvykusiems specialiųjų poreikių turintiems žmonėms pagalba teikiama autobusų stotyse. Pasak Vilniuje įsikūrusios bendrovės „Toks“ generalinio direktoriaus Arūno Indrašiaus, Vilniaus autobusų stotyje, greta administratoriaus kabineto, yra specialus mygtukas, kurį paspaudus negalią turinčiam žmogui bus suteikta visa reikalinga pagalba: bus padedama įlipti į autobusą ar išlipti iš jo, įkelti ar iškelti bagažą, palydima į bilietų kasas ar neįgaliesiems pritaikytą tualetą.
Iš anksto apie reikalingą pagalbą derėtų pranešti Vilniaus autobusų stoties budinčiam administratoriui tel. 8 611 13 426 likus ne mažiau kaip 36 val. iki autobuso išvykimo laiko. Sutartu laiku (ne anksčiau negu likus 60 min. ir ne vėliau kaip likus 30 min. iki autobuso išvykimo) atvykti į sutartą vietą autobusų stotyje. Galima kreiptis ir el. paštu info@toks.
Iš anksto pranešę apie atvykimą, Kauno autobusų stotyje negalią turintys žmonės taip pat sulauks visos reikiamos pagalbos. Apie specialius poreikius reikia pranešti Kauno autobusų stoties dispečeriui telefonu (8 37) 409 067, tvarka tokia pat, kaip ir sostinėje. Pagalbos galima sulaukti ir jau atvykus į Kauno autobusų stotį – čia taip pat įrengtas specialus pagalbos mygtukas.
Klaipėdoje dėl pagalbos neįgaliesiems galima kreiptis tel. (8 46) 411 542 arba el. paštu [email protected]. Pagalbos sulauks ir iš anksto nepranešę neįgalieji, jiems pagelbės autobusų stoties budėtojas. „Pažymėta vieta, kur galima prieiti prie stoties budėtojo, kuris palydės iki miesto autobuso, suteiks kitą reikalingą pagalbą“, – sako autobusų stoties direktorė Danutė Kubilienė.
Dėl reikalingos pagalbos Šiaulių autobusų stotyje galima kreiptis telefonu 8 700 55 066 arba rašyti [email protected]. Autobusų stotyje taip pat įrengtas SOS mygtukas, kurį paspaudus prieis atsakingas darbuotojas, galintis suteikti reikiamą informaciją ar pagalbą.