Povilas Eitutis, „Automuziejaus“ vadovas, sako, kad idėją apie tokią vietą gvildeno 7 metus. Norėjosi išnaudoti išskirtinio industrinio paveldo objekto – „Taksi parko“ – ypatybes ir drauge paruošti aukščiausio lygio ekspoziciją, kuri nustebintų net visko mačiusius technikos, istorijos ir dizaino gerbėjus iš viso pasaulio.
Šiandien metus veikiantis „Automuziejus“ yra didžiausias privatus istorinės transporto technikos muziejus Lietuvoje. Jo ekspozicija, kurią sudaro daugiau nei 100 nuolatinių eksponatų, užima du pastato aukštus ir didesnį nei 4500 kv. m. plotą.
Eksponatai surinkti iš 10 svarbiausių pasaulio automobilių pramonei šalių ir leidžia susidaryti detalų, nuoseklų ir išsamų transporto istorijos ir raidos paveikslą.
Palieka įspūdį
Remdamiesi lankytojų atsiliepimais, paliktais „Google Review“ platformoje, mažmeninės prekybos automobiliais svetainės „Auto Trader“ įkūrėjai sostinės „Automuziejų“ pripažino vienu iš 10 geriausių pasaulyje automobilių muziejų.
Savo susižavėjimo išskirtine vieta Lietuvoje neslepia ir visuomenei puikiai žinomi žmonės. Pavyzdžiui, verslininkas ir Dakaro ralio šturmanas Saulius Jurgelėnas pabrėžia, kad muziejuje, kaip keistai beskambėtų, galima pailsėti nuo automobilių.
„Gatvėje jie zuja, triukšmauja, o čia – pasakoja istorijas. Pirmą kartą apsilankiau su standartine nuostata – pamatyti daugiau nei šimtmečio technikos pažangą, tačiau čia susipina žmonių istorijos, menas, prabanga ir praktiškumas. Ekspozicijos jaukumas čia nepakartojamas. Tokioje erdvėje pasakoti savo ar klausytis kitų istorijų – išskirtinis potyris“, – sako jis.
S. Jurgelėnas yra vienas daugelio gerai lietuviams pažįstamų automobilių entuziastų, dalinęsis užburiančiais pasakojimais iš savo nuotykių ir kelionių su šimtais muziejaus lankytojų.
Apie Dakaro ralio patirtis „Automuziejuje“ pasakojo ir Benediktas Vanagas, o ralio pilotas Karolis Raišys čia ne tik parodė į istorinio Monte Karlo ralio aukštumas vežančią techniką, bet iš muziejaus startavo į savo 7-ąjį istorinių automobilių ralį Alpėse.
„Visą laiką norėjau jungti automobilių sportą su kultūra, o muziejus yra toks aukštesnis automobilių kultūros taškas“, – kalba K. Raišys.
Per pusmetį po „Automuziejaus“ stogu įvyko 11 renginių, skirtų pačiai įvairiausiai publikai, pradedant automobilių entuziastais, baigiant literatūros gerbėjais.
„Muziejaus erdvės yra jaukios, netikėtos ir nenuzulintos. Jos gali įkvėpti įvairiems sumanymams, padeda neįprastai pažinti ir praėjusį šimtmetį, ir patį Vilnių“, – pripažįsta savo knygos „Fado. Trumpa neįvykusi Lietuvos istorija“ pristatymą čia surengęs istorikas Norbertas Černiauskas.
Nematytos erdvės ir dovanos
1-erių metų gimtadienio šventę Vilniaus „Automuziejus“ pradės nuo duoklės motociklizmo istorijai. Gegužės 11 d. 15 val. čia laukia ralio „Moto istorijos keliu“ startas.
Šis ralis – kasmet vykstantis renginys, skirtas mototuristų atradimams, bendravimui ir kelionėms po Lietuvą. Jo tikslas – tyrinėti įvairius Lietuvos transporto technikos muziejus, kuriuose slepiasi įdomiausios istorijos.
Renginio svečias – žurnalistas, motociklų istorijos žinovas ir keliautojas Rimas Bružas, pasidalinsiantis asmeninėmis istorijomis iš kelionių ant dviejų ratų „Nuo Baltijos iki Bengalijos“.
Motociklų temai bus skirta ir ekskursija visiems į atidarymą susirinkusiems lankytojams. Kartu su gidais bus apkeliauti visi muziejaus motociklai, pradedant pirmuoju istoriniu „Werner“, baigiant legendiniu Antano Ilgausko „Harley Davidson“ ir kitais.
Visomis muziejaus gimtadienio savaitės dienomis lankytojams bus dovanojama 50% nuolaida bilietams: suaugusiems bilietas į muziejų kainuos 10 eurų, vaikams – 5 eurus.
Vyšnia ant gimtadienio torto taps gegužės 18–19 dienomis rengiamos nemokamos išskirtinės ekskursijos. Muziejaus gidai ne tik papasakos apie eksponatus, bet ir apie „Taksi parką“, kuriame ir įkurtas „Automuziejus“.
Smalsiausių unikalios patirtys laukia gegužės 14–18 dienomis, kai durys bus atidarytos ne tik į muziejaus ekspozicijų sales, bet ir į legendinį „Taksi parko“ serpantiną, kuriuo kadaise kasdien aukštyn–žemyn važiuodavo kone 800 Vilniaus taksi automobilių.
Galiausiai šventinę savaitę vainikuos ypatingas muziejaus eksponatas – vos vienerius metus gamintas „DKW F8 Cabriolet“. DKW buvo vienas iš keturių gamintojų, kurių susijungimas 1932 m. davė pradžią šiandien vienam žinomiausių pasaulyje „Audi“ ženklų.
„Automuziejaus“ lankytojai galės ne tik apžiūrėti kolekcinį automobilį, bet ir į jį įsėsti ir nusifotografuoti.
Žada nenustoti stebinti
P. Eitutis sako, kad vieneri „Automuziejaus“ metai – tik pirmi iš daugelio, laukiančių prieš akis. Muziejaus vadovas įsitikinęs, kad ir ateinančiais metais daugelį įsimintinomis patirtimis pradžiuginęs „Automuziejus“ ras kuo nustebinti ir pakutenti net didžiausių istorijų bei technikos gurmanų skonio receptorius.
Pavyzdžiui, greitai muziejuje atsiras ypatingas „Ferrari Mondial“, apie kurį rašė kone viso pasaulio automobilių temai skirti žiniasklaidos kanalai.
„Neįtikėtinai susiklosčius aplinkybėms, šis automobilis daugiau nei 20 metų praleido po vandeniu, kol buvo visai netyčia atrastas. Turime progą pademonstruoti šį „Ferrari“ su visa autentiška jo patina“, – pasakoja muziejaus vadovas.
Neilgai trukus muziejuje bus ir galimybė pamatyti, kuo skiriasi automobilių, gamintų prieškariu ir pokariu, konstrukcijos. Tai leis su automobiliais susipažinti iš kitos pusės ir pažinti juos detaliau. Tokie planai – tik pradžia.
„Ilgainiui muziejuje norime įrengti kavinę, pasirūpinti lankytojų patogumu pasiūlydami garsinius gidus. Be to, norime sudaryti visas sąlygas inžinerijos, transporto, automobilių mechanikos specialybių studentams muziejuje atlikti kūrybinius ir mokslinius tyrimus. Šiandien, kai norinčių studijuoti inžinerijos ir tiksliuosius mokslus nėra daug, norime tapti įkvėpimo ir motyvacijos vieta“, – dėsto P. Eitutis.