Vienas įdomesnių „Automuziejaus“ eksponatų, ekskursijų dalyvius pasitinkantis kone prie pat įėjimo į ratuotų stebuklų šalį, turi ne keturis, o du ratus – „Wanderer“ motociklas. Pasirodo, pastarasis Lietuvą pasiekė su nedraugiškai nusiteikusiais bermontininkų pulkais, puldinėjusiais jaunos valstybės karius. Laimei, priešai buvo nugalėti, o jų naudota technika atiduota Lietuvos kariams.
Į muziejų šis, šiandien visas blizgantis ir akį traukiantis, motociklas pateko kaip varžtelių ir detalių dėžė, ne viena dalis buvo pamesta ar apskritai supuvusi. Talentingiems restauratoriams teko kaip reikiant padirbėti, kad šiandien savomis akimis būtų galima pamatyti, kuo važinėjosi Lietuvos kariuomenė.
Kitas istorinis motociklas,1938 metų „Harley Davidson“, pasakos Džeko Keruako romano vertą Lietuvos motociklizmo kultūros vėliavnešio, lenktynininko, tremtinio ir Lietuvos baikerių tėvo Antano Ilgausko istoriją. Gimęs 1913 metų vasario 16 dieną, Antanas Ilgauskas visą savo gyvenimą skyrė motociklų sportui ir laisvės vertybėms.
Tarp eksponatų, į kuriuos lankytojų dėmesį atkreips muziejaus gidai, laukia ir ypatingo grožio prezidentinis „Delaunay-Belleville P4B“ automobilis. XX amžiaus pradžioje ši Prancūzijos bendrovė buvo laikoma bene prabangiausių pasaulyje automobilių gamintoja – važinėti „Delaunay-Belleville“ norėjo ne vienas pasaulio lyderis. Matyt, nieko nuostabaus, kad tokį įsigijo ir prezidentas Aleksandras Stulginskis.
Tiesa, tokia prabanga patiko ne visiems, todėl dar vienas šalies vadovas, užuot naudojęsis prezidentiniu automobiliu, mieliau keliaudavo pakeleivingomis mašinomis. O štai kitam prezidentui prancūziška prabanga neįtiko, tad šis išlaidavo jam mielesniam automobiliui. Kokiam – papasakos 1918–1940 metų Lietuvą pro automobilio langą parodysiantys „Automuziejaus“ gidai.
Ne tik automobiliai
Ekskursijų dalyvių laukia galimybė pamatyti ne tik transporto priemones, bet ir susipažinti su to meto gyvenimo peripetijomis. Pavyzdžiui, išvysti, kaip atrodė pirmoji Lietuvoje degalinė ir išgirsti, kodėl ji buvo įkurta ne kokiame nors didmiestyje, o Joniškyje.
Tarp eksponatų – ir žemėlapis, primenantis ir didžiausią džiaugsmą, ir skausmą. Svarbus dokumentas buvo išleistas tada, kai 1940-aisiais Lietuva pagaliau atgavo Vilnių. Visgi galiojo jis vos mėnesį, mat netrukus buvo prarasta visa šalis.
Pasižvalgyti bus galima ir į senovinius vairuotojų pažymėjimus, arba dar kitaip – „šoferių teises“. Nors šie pažymėjimai neprimena dabartinių modernių kortelių, visgi juose – gausybė informacijos apie specialius mokymus išėjusius žmones, kartais – netgi akių spalva arba kiti duomenys, apibūdinantys vairuotoją.
Vilniaus „Automuziejaus“ lankytojai užsukti į nemokamas ekskursijas kviečiami vasario 16–18 dienomis. Kasdien laukia po keturis turus su išskirtinėmis istorijomis apie 1918–1940 m. Lietuvą.
Muziejaus darbo laikas – nuo 10.00 iki 19.00 val. Įėjimas su bilietais. Nemokamos ekskursijos vyks kas valandą nuo 12.00 iki 17.30 val.