Elektrifikacija, sukuriant skirtingą pridėtinę vertę, vienokiu ar kitokiu būdu, „Porsche“ automobiliuose yra naudojama jau kurį laiką. Štai, jeigu hibridinis „918“ superautomobilis papildomą elektros energijos pliūpsnį išnaudodavo akceleracijai ir įspūdingai dinamikai, gerokai nuosaikesnis hibridinis „Cayenne“ elektrifikaciją išnaudojo klojant tiesesnį kelią link mažesnių degalų sąnaudų ir didesnio efektyvumo.
Netgi taurusis „911“ buvo aprūpintas hibridine pavara, kuri šią „ekologišką“ idėją išnaudoja ne tik siekiant patenkinti paniurusius Briuselio biurokratus, bet ir šį prekės ženklą įsimylėjusius gerbėjus: daugiau galios, daugiau dinamikos, daugiau gerų emocijų.
Progresas, ypač automobilių industrijoje, yra kertinė savybė, kuri leidžia būti priešakyje pagrindinių konkurentų, todėl šiame procese retkarčiais reikia pasirinkti ką paaukoti vardan užsibrėžto tikslo. Ir šiuo atveju, ar pasiryžtumėte populiariausią savo markės modelį paaukoti vardan to, kad gerokai mažesnę paklausą turintis „911“ galėtų turėti pagrindinę šio modelio esybę – benzininį variklį? Ko gero, būdami „Porsche“ vadovo vietoje, tokį sprendimą priimtumėte net nedvejodami, todėl norėdami geriau sužinoti kuo gali pradžiuginti sekantis „Porsche Macan“ – pakėlėme sparnus į Juodkalniją.
Nenušlifuotas deimantas
Šiandien Kroatija yra viena populiariausių Pietryčių Europos krypčių, tačiau jos kaimynystėje esanti Juodkalnija dažnai lieka jos šešėlyje.
Iš pradžių buvo galima pamanyti kodėl „Porsche“ nusprendė elektrinio „Macan“ pristatymą surengti būtent čia, o ne turistų pamėgtoje Kroatijoje, tačiau kalnų apsuptyje įsikūrusi šalis netrukus sugeba akimirksniu savo privalumus pateikti ant delno.
Vienas iš tokių perlų – Kotoro įlanka, kurią supa Austriją ir Šveicariją primenantys kraštovaizdžiai, tačiau čia verta apsilankyti ir dėl dar vienos priežasties. Kotoro įlanka slepia, unikalų, automanišką deimantą – Kotoro serpantiną.
Vietiniams, tai tik dar vienas kelias, sujungiantis Kotorą su nacionaliniu parku ir jį juosiančias gyvenvietes, tačiau mums, atvykėliams, Kotoro serpantinas turi gerokai svarbesnę reikšmę.
Matote, tai – 25 posūkius turintis, siauras ir vaizdingas kelias į Juodkalnijos kalnų glūdumas, kuris ne tik leidžia pažvelgti į Kotoro įlanką iš aukščiau, bet ir tuo pačiu tinkamai išbandyti pagrindinį šios kelionės kaltininką – antros kartos „Porsche Macan“.
Šeimyninis automobilis, kurį galėtum vadinti raketa
Greito automobilio sąvoka sulig elektromobilių pasirodymu, švelniai tariant, pasikeitė. Šiandien dažnas elektra varomas automobilis, tam tikrais parametrais, gali lygiuotis su gerokai aukštesnio kalibro technika.
Apskritai, galima pasakyti, kad elektromobiliai įspūdingą akceleraciją nuleido iš dangaus į žemesnius sluoksnius. Puikus to pavyzdys – Juodkalnijos saulės spinduliais besimėgavęs „Porsche Macan“.
Anksčiau gaminto modelio išvystomos galios spektras svyravo nuo 265 iki 440 arklio galių, ir visuotiniais SUV automobilių standartais – tai buvo daugiau negu pakankamai.
Tuo tarpu antroji „Macan“ iteracija elektrifikuotų ristūnų kaimenės kiekį padidino ne čiut-čiut, o daugiau nei pakankamai. Štai, pradinė, pati kukliausia, mažiausiai raumeninga versija generuoja 360 arklio galių ir iki 100 km/val. spurtuoja per 5,7 sekundės. Palyginimui su senuoju modeliu – +95 AG, iki 100 km/val. spurtuojam 0,7 sek. greičiau.
Sekantis laiptelis – „Macan 4“ su 408 arklio galiomis, „Macan 4S“ su 516 arklio galių ir modelių gamos olimpe – 639 arklio galias išvystanti „Turbo“ versija, prie kurios vairo kaskart reikėtų persižegnoti.
Ši versija iki 100 km/val. įsibėgėja per 3,3 sekundes, o momentali akceleracija nuo 80 iki 120 km/val. trunka vos dvi sekundės. Trumpai tariant – sumirksite ir kiti eismo dalyviai jus mato kažkur horizonte.
Elektrifikuojanti dinamika, be abejonės, taps ta savybe, kuria norėsis mėgautis kiekvieną mielą dieną, tačiau „Porsche“ elektromobilis turi būti ne tik labai greitas tiesiojoje. Jis privalo demonstruoti geriausią klasėje sukibimą, stabdymo pajėgumą, o posūkiuose – tikslumą.
Keliaujant link numatytosios susitikimo vietos, Kotoro serpantino, stebint koks „Macan“ yra civilizuotas, paklusnus ir tylus, net nepagalvoji, kad „Porsche“ inžinieriai dešimtis „Macan“ prototipų nenuilstančiai „drožė“ Niurburgringo bandymų poligone ir kad jis gali tai, ką vėliau pademonstravo serpantinuose.
Žaismingas, kaip ir bet kuris kitas „Porsche“
Kiek teko savo kailiu išbandyti skirtingų versijų „Cayman“ (dabar „718), „911“, „Panamera“, „Cayenne“ ir to paties „Macan“, visus šiuos modelius vienijo bendras bruožas – užtikrintas pasitikėjimas, kad automobilis niekada nenuvils ir darys tai ką reikia, kada to reikia.
Turiu pripažinti, jog judėdami link Kotoro serpantino buvau nusiteikęs skeptiškai. Galima liaupsinti „Porsche“ inžinierinius pasiekimus iki pažaliavimo, tačiau sunku ignoruoti vieną „Macan“ charakteristiką – didžiulį svorį.
Pavyzdžiui, link serpantinų vairuota „Macan 4“ versija svėrė 2 330 kilogramų, arba 245 kilogramus daugiau už įprastą benzininį variklį turintį „Cayenne“. Tad sutikite, priežasčių dvejoti „Macan“ galimybėmis atkarpoje, kurioje mieliau vairuočiau „Golf GTI“ buvo ganėtinai pagrįstos. Vis dėlto, niekas manęs negalėjo paruošti netikėtai maloniam siurprizui.
Laikydamiesi tam tikrų saugumo sumetimų, mūsų automobilių konvojų priekyje lydėjo profesionalus lenktynininkas, puikiai žinojęs su kokiais pavojais galime susidurti ir atsižvelgdamas į mūsų pačių galimybes, diktavo ir važiavimo tempą.
Nenoriu sudaryti įspūdžio, jog specialiai mums uždarytame kelyje „Porsche“ lenktynininkas stengėsi iš mūsų išspausti bent porą prakaito lašelių, tačiau vietų, kur reikėjo padirbėti su vairu tikrai netrūko. Ir ties šiuo momentu „Macan“ pasirodė kaip grynakraujis „Porsche“ atstovas.
Posūkis po posūkio, tiesioji po tiesiosios, o „Macan“ niekada neprivertė jaustis, kad esu pasiekęs automobilio galimybių ribas. Vietoje to, tai jam buvo it neįpareigojantis pasivažinėjimas, leidęs tik dar kartą įsitikinti, kad net ir priklausydamas sunkiasvorių lygai, „Porsche“ sugebėjo atrasti būdų kaip į kitą svarstyklių pusę sukrauti pakankamai daug sumanių sprendimų, leidusių atsverti didelį „Macan“ svorį.
Iš tiesų, didžiausi komplimentai turėtų skrieti elektromobiliams būdingai konstrukcijai, kuri leidžia inžinieriams sumontuoti baterijas automobilio dugne. Tokiu būdu gravitacijos centras tampa žemesnis, o svorio paskirstymas tarp ašių – geresnis negu daugelyje grynakraujų sportiškų automobilių.
Todėl bet koks įvažiavimas į staigų posūkį leidžia išvengti sunkesnės priekinės dalies daromo efekto, kuomet priekiniai ratai ištempiami į posūkio išorę. Išprovokuoti jį nėra sunku, tačiau 9 iš 10 kartų automobilis keliu važiuoja it traukinio bėgiais.
Vairavimo malonumas – ne vienintelis prioritetas
Kotoro serpantino ruožas buvo tik dalis mūsų kelionės. Likęs numatytas maršrutas, skirtas išbandyti automobilį įvairiomis sąlygomis, driekėsi įprastais Juodkalnijos keliais, kurių kokybė – dviprasmiška.
Dauguma kelio ruožų pasižymi itin lygiu asfaltu, o štai kitur, kur tikėtina, vyriausybės numatytų investicijų programa ką tik pasiekė konkretų regioną – šiek tiek primena lietuvišką mišrainę.
Lygiu keliu, kaip ir bet kuris „Porsche“, važiuoja puikiai. Pakaba skrupulingai išlaiko aukštą komforto lygį, orinė pakaba sugeba užmaskuoti nežymius nelygumus, tačiau kai automobilio ratai pradedami kratyti skirtingų asfalto paviršių ar net kai jam reikia važiuoti žvyrkeliu, čia „Porsche Macan“ ramybę sutrikdo bandomiesiems automobiliams sumontuoti didžiulio skersmens ratlankiai.
Gali pasirodyti, kad komforto suteikiamas pojūtis naudojant 21 arba 22 colių ratus yra nežymus, bet patikėkite – mažesnio skersmens batai šiame automobilyje turi ganėtinai pastebimą įtaką.
Kita vertus, esu įsitikinęs, kad didesnį susidomėjimą skatins „Macan“ įdiegtos technologijos, mat šis elektromobilis priklauso „Programine įranga paremtų transporto priemonių“ klubui. Už ganėtinai komplikuotai skambančio apibrėžimo slypi vienas sudėtingiausių galvosūkių, kurį privalo išspręsti kiekvienas gamintojas.
Galite pamanyti, jog programinės įrangos svarba yra tik maža kruopelytė bendrame automobilių pasaulio kontekste, tačiau būtent programinė įranga ir su ja susijęs funkcionalumas suteikia gamintojams pranašumą. Visur, kad ir kur pagalvotumėte: elektrinės pavaros efektyvumas, įdomių, netgi lėkštų funkcijų įdiegimas.
Vėlgi, dažnas gali pasakyti, kad su tokiais sprendimais yra perlenkiama lazda, mat sėdint už „Porsche“ vairo norisi tiesiog jį vairuoti, tačiau visuotinės automobilių rinkos tendencijos rodo, kad išmaniųjų telefonų išlepinti pirkėjai nori, kad automobilis, iš esmės, taptų jų važiuojančiu išmaniu telefonu.
Malonių priedų netrūksta
Pagrindinis ir vienas svarbiausių pokyčių naujame „Macan“ – multimedijos sistemoje naudojama programinė įranga. Tai – plačiai pritaikomos „Android Automotive“ operacinės sistemos pagrindas, pritaikytas pagal specifinius „Porsche“ poreikius.
Vizualiai, ji labai primena anksčiau naudotas sistemas, tačiau jos funkcionalumas buvo išplėstas. Štai, užsisakius papildomą, tik priekyje sėdinčiam keleiviui skirtą ekraną, jame jis gali naršyti internete, žiūrėti „Youtube“ vaizdo įrašus ir netgi filmus.
„Porsche“ turi netgi atskirą programėlių parduotuvę, iš kurios galima atsiųsti „Porsche“ multimediją palaikančias programėles. Nors jų šiandien nėra labai daug, tačiau kuomet į šią balą savo koją įdeda „Volkswagen Group“ koncernas, tikėtina, jog programėlių skaičius per ateinančius metus išaugs kelis kartus.
Kartu atkeliavo dar keletas naudingų priedų: papildytos realybės projekcinis ekranas, navigacijos sistema, kuri tiksliai sugeba suplanuoti kelionės maršrutą, į jį įtraukiant įkrovimo stoteles ir jį koreguojant atsižvelgiant į važiavimo greitį, baterijos įkrovą, įkrovimo stotelių užimtumą ir pan.
Vis dėlto, tai gali pasirodyti neįprasta, tačiau analizuojant kiekvieną komforto įrangos elementą, netikėtu atradimu tapo ventiliuojamų sėdynių funkcija. Iki šiol retai tekdavo susidurti su automobiliu, kuriame ši funkcija būtų iš tikrųjų naudinga – karštą vasaros dieną jai paprastai trūkdavo efektyvumo. Tačiau „Porsche“ pagaliau išsprendė šią problemą.
Elektrinis ir taškas
„Porsche“ markės bibliją mintinai žinantys entuziastai šiandien ir ateityje galės džiaugtis, jog patys autentiškiausi bendrovės modeliai leis mėgautis triukšmingu ir intriguojančiu alyvos ir benzino kokteiliu, tačiau antrosios kartos „Macan“ normalizuos automobilių rūšį, kuriai yra nubrėžta ganėtinai aiški ir konkreti ateitis.
Automobilių gamintojams aiškiai sakant, kad netolimoje ateityje nulinės taršos transporto priemonės bus vienas iš pagrindinių pasirinkimų, sėdint už „Macan“ vairo supranti, kad technologinis progresas elektromobilių srityje vyksta gerokai sparčiau negu galima pagalvoti.
Vos per vieną elektromobilių kartą „Macan“ sugebėjo išspręsti keletą akivaizdžių elektromobilių trūkumų – įkrovimo spartą, nuvažiuojamą atstumą ir svarbiausią – nuobodulį už vairo.
Puikiai suprantu tuos, kuriems trūks benzininio variklio keliamų vibracijų ir išmetimo sistemos melodijų, tačiau retas šios klasės automobilis šiandien sugeba pasiūlyti tokį paklusnumą, dinamikos, įtraukiančio vairavimo kokteilį kaip šis „Macan“.
Pamirškite, kad jis elektrinis ir visus su jais susijusius mitus. Svarbiausia yra tai, kad „Macan“ sugeba perkelti tikrąją „Porsche“ dvasią į skaitmenizuotą automobilizmo erą. Ir tai, šiuo atveju, yra svarbiausia.