Prietaisas kitas, bet poveikis toks pat
Valdas Vilūnas, žurnalistas ir saugaus eismo ekspertas, atkreipia dėmesį, kad automobilių gamintojai jutiklinius ekranus pritaikė ne tik nustatymų ar multimedijos funkcijoms valdyti, tačiau ir prietaisų skydelio informacijai gauti. Specialistas sutinka, kad toks sprendimas išties yra patogus, tačiau tik tais atvejais, kai nereikia vairuoti. Prireikus dėmesį sutelkti į eismą ir kartu nustatyti funkcijas tik prisilietimais, gali tapti keblu.
„Vairuotojus raginame nesinaudoti išmaniaisiais telefonais, tačiau kai tenka atitraukti žvilgsnį į automobilio ekraną, jie lygiai taip pat praranda budrumą. Nustatymų beieškantis vairuotojas pagal greitį gali nuvažiuoti net kelis šimtus metrų nė nepastebėdamas, kas vyksta aplink, todėl kyla išties didelis pavojus tiek jam pačiam, tiek kitiems eismo dalyviams“, – aiškina V. Vilūnas.
Specialistas teigia, kad norint išvengti rizikos labai svarbu iš anksto, dar prieš pradedant važiuoti, peržvelgti automobilio nustatymus, išsiaiškinti, kaip greitai galima rasti vieną ar kitą funkciją, o jei įmanoma, visus reikiamus parametrus nustatyti taip, kad kelionės metu jų keisti nebereikėtų.
Išmanieji sprendimai tampa patrauklesni
Automobilių žurnalistas pastebi, kad tokius gamintojų sprendimus daugiausia lemia ir pasikeitę transporto priemonių savininkų prioritetai. Jis teigia, kad vis dažniau rinkdamiesi automobilį patys vairuotojai daugiau dėmesio skiria junglumo su išmaniaisiais telefonais galimybėms nei reikiamų funkcijų valdymui.
„Dabar daugeliui vairuotojų automobilio techniniai duomenys ir važiavimo savybės tampa antriniais dalykais. Svarbus veiksnys – susieti telefoną ir automobilio multimediją. Žinoma, į tai dėmesį atkreipia ir gamintojai, kurie tenkindami vairuotojų poreikius mygtukus ėmė naudoti tik kaip funkcionalius dizaino elementus“, – įžvalgomis dalijasi saugaus eismo ekspertas.
Jis pažymi, kad besikeičiantys vairuotojų įpročiai iš tiesų turi reikšmingos neigiamos įtakos eismo saugumui. Išsiblaškę sėdintys prie vairo pamiršta ne tik rodyti posūkių signalus, tačiau pradeda važiuoti iš atminties ir nebegeba tinkamai reaguoti į ekstremalias situacijas ar išvengti eismo įvykių.
Mygtukai – dar ne praeitis
Be abejonės, automobilių gamintojai dažnai džiaugiasi galėdami pasiūlyti vis didesnius jutiklinius ekranus, tačiau automobilių žurnalistai pastebi, kad ne visi senus sprendimus palieka praeityje. Štai, pavyzdžiui, japoniškų automobilių gamintoja „Mazda“ jau prieš kelerius metus „Lietuvos metų automobilio 2018“ rinkimuose buvo įvertinta ne tik už svarbiausią titulą pelniusio „CX-5“ modelio valdymo savybes, tačiau ir išmaniųjų sprendimų pritaikymą pagal valdymo patogumą ir saugumą.
Nors šis japoniškų automobilių gamintojas siūlo mažesnį multimedijos ekraną nei, pavyzdžiui, „Volkswagen“ ar „Audi“, toks sprendimas „Mazda“ modelių sėkmei visiškai netrukdo, mat jo valdymo savybės tiek anksčiau, tiek dabar sulaukia nemažai pagyrų. Užtikrindami intuityvų valdymą japonai kai daugelyje modelių numatė galimybę nustatyti funkcijas tiek jutikliniu ekranu, tiek po vairuotojo ranka sumontuotu sukamuoju valdikliu bei mygtukais.
Rinkoje ir daugiau gamintojų stengiasi vairuotojams pasiūlyti saugesnių pasirinkimų: nuo funkcijų valdymo balsu iki multimedijos kontrolės gestais. Vis dėlto specialistai atkreipia dėmesį, kad tai yra labai nedidelė nustatymų neatitraukus dėmesio nuo vairavimo dalis, todėl fiziniai mygtukai intuityvumo prasme lieka pranašesni.
Intuityvumas lygus saugumui
Mažinant vairuotojų išsiblaškymą taip pat svarbus funkcijų valdymas tiesiog ant vairo esančiais mygtukais. Nors kruizo kontrolės ir multimedijos valdymas neatitraukiant rankų nuo vairo nėra naujiena, gamintojai juos papildo ir kitų funkcijų valdikliais.
Štai, pavyzdžiui, anksčiau minėti gamintojai ant vairo numatė automatinio automobilio atstumo palaikymo funkcijos mygtuką, tačiau kitaip nei, pavyzdžiui, „Volkswagen“, „Mazda“ vairuotojus aprūpino ir skambučių valdymo mygtukais. Tai reiškia, kad kiekvieną kartą paskambinus vairuotojui nereikia atitraukti rankų ir paleisti ekraną, kad atsilieptų, užtenka paspausti mygtuką ant vairo.
Į intuityvaus valdymo svarbą dėmesį atkreipia ir V. Vilūnas. Saugaus eismo ekspertas tikina, kad gebant funkcijas valdyti taip, kad pagrindiniam darbui (vairavimui) būtų kuo mažiau sutrukdyta, vairuotojai jaus ne tik mažiau streso, tačiau ir gebės išvengti ekstremalių situacijų, kurios kyla dėl pavėluoto stabdymo ar kitų sprendimų.
„Su mygtukais paprasčiau, nes tai fiksuota detalė. Patyręs vairuotojas automatiškai gali naudotis mygtukais ir rankenėlėmis, neatitraukdamas dėmesio nuo kelio. Tai padaryti jutikliniame ekrane beveik neįmanoma“, – pažymi V. Vilūnas.