ES siekia apsaugoti vietinę automobilių pramonę, tačiau naujieji muitai smogė ne tik Kinijos gamintojams, bet ir Vakarų bendrovėms, kurios turi gamyklas Kinijoje.
Europoje parduodamų kiniškų elektromobilių gamintojų sąraše yra ne tik „BYD“ ar „SAIC“ („MG“), bet ir tokie garsūs vardai kaip „Volkswagen“, BMW, „Mercedes-Benz“, „Volvo“, „Mini“, „Polestar“ ir „Smart“. Visos šios kompanijos gamina elektromobilius Kinijoje ir eksportuoja juos į Europą, todėl papildomi muitai tiesiogiai didina jų modelių kainas.
Tuo tarpu „Tesla“ Kinijoje veikia gerokai palankesnėmis sąlygomis. „Tesla“ yra pirmasis iš Vakarų kilęs gamintojas, kuris Kinijoje atidarė gamyklą be vietinio partnerio. Vis dėlto, papildomų muitų gamintojui išvengti nepavyko.
Muitai gamintojus paveikė skirtingai
Naujieji tarifai papildomai apmokestina Kinijoje gaminamus elektromobilius – tarifų dydis priklauso nuo to, kiek gamintojas gauna valstybės subsidijų ir kiek bendradarbiavo su ES tyrime dėl jų.
Šie muitai pridedami prie jau esamo 10 % muito, taikomo visiems ne ES pagamintiems automobiliams. Dėl to, kai kurie, kiniški elektromobiliai Europoje nebeatrodo patrauklūs, nes jie kainuoja tiek pat kaip ir europietiški, japoniški ar amerikietiški elektromobiliai.
SAIC koncernas valdantis „MG“ ir „Roewe“ prekės ženklą taikomas 35,3 proc. papildomas importo muitas, „Geely“ („Volvo“, „Polestar“) taikomas 19 proc. papildomas importo muitas, BYD – 17 proc, „Tesla“ – 7,8 proc.
Ieškinį pateikė paskutinę minutę
„Tesla“ pateikė ieškinį Europos Sąjungos Všeobecnajam teismui – tai žemesnės instancijos teismas Europos Teisingumo Teisme. Skundą bendrovė pateikė paskutinę galimą dieną – praėjusią savaitę, trečiadienį.
Teisinis procesas gali trukti apie 18 mėnesių, tačiau sprendimą vėliau bus galima apskųsti aukštesniame teisme. Kol kas nėra aišku, kokius argumentus „Tesla“ naudos prieš ES sprendimą, tačiau aišku viena – kova bus ilga.
Tai ne pirmas kartas, kai Elonas Muskas susiduria su ES institucijomis. Sausio pradžioje Europos Komisija pradėjo tyrimą dėl socialinio tinklo „X“ (buvusio „Twitter“), kaltindama jį nepakankama turinio moderacija.
Dabar įtampa tarp Musko ir Briuselio tik dar labiau auga – „Tesla“ byla prieš ES muitus gali tapti dar vienu ilgai trunkančiu ginču tarp prieštaringai vertinamo verslininko ir Europos politikos formuotojų.