Modesto Novicko elektromobilis, prabangus 2015 metų gamybos „Tesla Model S70“, į autoįvykį Šilainiuose pateko šių metų kovą – važiuojant pagrindiniu keliu, į „Teslos“ šoną trenkėsi kitas automobilis.
Vyro teigimu, tąkart elektromobilis galiniais ratais trenkėsi į šaligatvį, o nuo smūgio deformavosi galinė ašis, išsiskleidė oro pagalvės, buvo pažeista pagrindinė variklio elektroninė dalis. Dėl šių priežasčių elektromobilio vėliau nebuvo galima eksploatuoti.
Autoservisams pritrūko patirties
M. Novickas, kuris „Tesla“ automobilį buvo apdraudęs „Kasko“ draudimu „Lietuvos draudimo” bendrovėje, nedvejodamas kreipėsi į draudimo atstovus, kad elektromobilis po avarijos būtų sutvarkytas.
Visgi, pasiūlyti autoservisai ištiesti pagalbos rankos negalėjo – visi iš jų po elektromobilio pirminės apžiūros atsisakė tęsti remonto darbus.
„Pasiūlė penkis ar šešis servisus, bet nei vienas niekuo negalėjo padėti. Vieni, kurie buvo daugiau sąžiningi, iš karto pasakė, kad tokio automobilio nei apžiūrėsime, nei tvarkysime, o tie, kurie buvo mažiau sąžiningi, liepė atvežti“, – pasakoja elektromobilio savininkas.
Pastarojo serviso atstovai, kurie sutiko apžiūrėti automobilį, pasak vyriškio, pademonstravo kompetencijos trūkumą, kadangi nežinojo, kaip reikia atidaryti automobilio dureles.
„Atgabenome mes tą mašiną, serviso darbuotojai vaikšto apie ją ir klausia, kur gauti raktelį, kad būtų galima duris atidaryti. Sakau, jei dabar jos neatsidaro, tai jos ir neatsidarys. Tada darbščiarankiai išsilankstė iš vielos kablį, prakišo jį pro stiklą ir tik tokiu būdu atidarė duris. Tai čia parodo tų meistrų kompetencijos stoką. <...> Jie nei galimybių, nei tam skirtos technikos neturėjo, kad galėtų nustatyti elektroninį gedimą“, – pasakoja elektromobilio savininkas.
Žalą įvertino pagal užsienio rinką
Nors „Teslos“ savininkas tikėjosi, kad pakloti 1,8 tūkst. eurų už „Kasko“ draudimą užtikrins ramybę ateityje ir už patirtą žalą bus dosniai atlyginta, pasak M. Novicko, realybė buvo kiek kitokia. 45 tūkst. eurų kainavusi „Tesla“, kuri po autoįvykio draudimo buvo parduota aukcione už beveik 19 tūkst. eurų, pradinės savo kainos atlygintoje sumoje nepasiekė.
M. Novickas taip pat priduria, kad tokios būklės „Tesla“ turėjo būti nurašoma draudimo bendrovės, kadangi pažeistos variklio elektroninės dalies niekas netvarko.
„Atlyginta „Lietuvos draudimo“ žala bendroje sumoje siekė apie 38 tūkst. eurų. Kas liečia žalų skaičiavimą, tai ten iš viso mistinis dalykas prasidėjo. Įsivaizduokime situaciją: yra pažeistas variklio mazgas, kurio neįmanoma nusipirkti. Jeigu tu kreipiesi į „Teslą“ atstovybę dėl šios detalės, jie tavęs paklaus, kam tau jos reikia. <...> Paaiškinus, kad buvo autoįvykis, pagal „Tesla“ standartus, jeigu variklis buvo pažeistas, toks automobilis iškart išmetamas į šiukšlyną. Kitokio sprendimo nėra”, – kalba savininkas.
Pasak M. Novicko, nors iš pradžių draudimo bendrovės atstovai teigė, kad elektromobilio vertė bus vertinama pagal Lietuvos rinką, tačiau galutiniame rezultate nebuvo nė vieno lietuviško automobilio, pagal kurį būtų vertinama patirta žala.
„Kada prasidėjo vertinimas, tai nei vieno lietuviško varianto nebuvo pateikta. Buvo trys ar keturi automobiliai Amerikos rinkos ir vienas, berods, skandinaviškas, o lietuviško nė vieno. Jų motyvas, kodėl taip padaryta, buvo tas, kad „Tesla“ automobilis yra amerikietiškas. <...> Tvarkyti mes jį galime tik lietuviškomis kainomis, o vertinti taip, kaip mums patinka. Ten, kur pigiau rašo“, – kalba M. Novickas.
Tokį sprendimą vadina „vagyste“
„Teslos“ elektromobilio savininkas taip pat pasamdė nepriklausomą vertintoją. Pastarojo išvados gerokai skyrėsi – autoįvykio metu patirtą žalą įvertino 54 tūkst. eurų ir pastebėjo, kad toks automobilis daugiau negali būti eksploatuojamas. Pastarają išvadą pateikė ir oficialūs „Tesla” atstovai iš Vokietijos, į kuriuos kreipėsi elektromobilio savininkas. Tiesa, „Lietuvos draudimas“ nei su užsienio, nei Lietuvos ekspertų atlikta analize nesutinka.
„Nors Lietuvos nepriklausomas ekspertas negalėjo nusakyti elektrinio variklio detalės kainos, tačiau pagal automobilio ridą, stovį iki autoįvykio elektromobilio vertę įvertino 54 tūkst. eurų, remdamasis lietuviškais skelbimais ir kainomis <...> „Lietuvos draudimo“ atstovai pareiškė, kad jo (nepriklausomo eksperto – aut. past.) skaičiais nesivadovausime“, – pasakoja M. Novickas.
Vyriškis neslepia, kad dėl „Lietuvos draudimo” atstovų atlygintos žalos už automobilį jaučiasi apgautas. Pasak jo, jeigu draudimo bendrovė įvertinimui pasirinko Amerikos rinką, jos atstovai taip pat turėtų nepamiršti ir išlaidų, skirtų transportavimui į Europos šalį.
„Labai sudėtinga susitaikyti su situacija, kai tu nieko nedarai, o tau iš kišenės dingsta apie 7-8 tūkst. pinigų. <...> Tebūnie – tegul „Lietuvos draudimas“ vertina pagal surastus automobilius Amerikos skelbimuose, tačiau taip pat turi būti įvertinta, kiek dar papildomai kainuoja to automobilio patekimas į Lietuvą ir pritaikymas europiniams keliams. Transportavimas, muitai, PVM – ten gumbas pinigų“, – sako „Tesla“ savininkas.
„Tesla“ automobilių entuziastas su išvadomis nesutinka
Tauragiškis Rytis Jurkauskas, turintis „Tesla“ servisą, sako, kad draudimo išvados nėra tikslingos ir automobilis turėtų būti pripažintas neeksploatuojamu.
Be to, vyras priduria, kad šioje situacijoje esminė problema yra ta, kad elektromobilis buvo pritaikytas Amerikos rinkai, todėl draudimas, be abejonės, nesutiks sumokėti pradinės automobilio vertės.
„Draudimas neišmokės pilnos sumos dėl to, kad automobilis atkeliavo iš Amerikos. Nesakau, kad dėl to kaltas automobilio savininkas, tačiau Lietuvoje mes perkame automobilius tokius, kokius gauname, o ne tokius, kokius norime“, – pastebi R. Jurkauskas.
Pašnekovas priduria, kad tie, kurie perka tokius elektromobilius kaip „Tesla“, pritaikytus Amerikos keliams, turi atminti, kad yra reikalinga asmeniškai kreiptis į „Tesla“ atstovybę tam, kad automobilis būtų perdaromas Europos rinkai.
„Jeigu automobilis skirtas Amerikos rinkai, jūs jį galite eksploatuoti tik Amerikoje, o jeigu norite parsivežti į Europą, važiuojate į Ameriką, į Body shop (aut. past. – „Tesla“ oficialų servisą) ir paprašote, kad už jūsų pinigus automobilis būtų perdaromas Europos rinkai. Ar aš Lietuvoje tą patį padarysiu, ar kas nors kitas – tai nesiskaito, kad „Tesla“ įrenginiai tai palaikys. Mes nesame įgalioti „Teslos“ ir čia iki įgaliojimo labai toli“, – patirtimi dalinasi R. Jurkauskas.
Susidūrė su panašia situacija
Visgi, elektromobilius taisantis R. Jurkauskas, toliau vertindamas „Teslos“ savininko M. Novicko patirtį, pastebi, kad šioje situacijoje esminė problema yra ne elektromobilis, o draudimo bendrovė.
„Atvirai pasakysiu – čia ne tik problema su „Tesla“. Didžiausia problema yra su „Lietuvos draudimu“. Aš turėjau asmeninę patirtį. <…> Kiekvienas draudimas žiūri iš savo pusės, kad būtų jam pelningiau, o klientui yra surašoma sutartis tarp eilučių, prirašyta to, ko žmogus galbūt neįsiskaito. Žinoma, čia yra normalu, žmogiška, pats kaltas, kas neperskaitai iki galo, tačiau draudimas tuo pasinaudoja.
Kiekvienas draudimas nėra orientuotas į klientą. Klientas yra naudingas tam, kad atneštų kompanijai pinigus, čia yra jų vienintelis ir galutinis tikslas. <…> Draudimo kompanijos tam ir yra, kad jos rizikuotų, tačiau mūsų draudimai nemėgsta rizikuoti“, – pasipiktinimą išreiškė pašnekovas.
R. Jurkauskas pasakoja, kad daugelis draudimų neretai patiriamą žalą nustato netikslingai, neįvertina atskirų specifikacijų.
„Yra ne viena situacija – štai buvo atvejis, kuomet žmonės nusiperka mašiną iš Amerikos, ji būna važiavusi 50 tūkst. kilometrų, o vėliau, pažeidus vieną ar kitą automobilio detalę, draudimas vertina pagal Lietuvos skelbimus, tačiau neatsižvelgia į automobilio kilometražą“, – pastebi pašnekovas.
„Lietuvos draudimas” savo kaltę neigia
Minėtos draudimo bendrovės, kuri apdraudė kliento M. Novicko „Tesla“ automobilį „Kasko“ draudimu, Transporto žalų skyriaus vadovas Marijus Raliūga pabrėžia, kad klientui atlyginta žala siekė vidutinę rinkos kainą, kuri buvo nurodyta draudimo sutartyje, o žalos vertinimas buvo grindžiamas pagal daugelį skirtingų aspektų.
„Draudimo išmoka visuomet yra apskaičiuojama įvertinus automobilio būklę, ridą bei remiantis rinkos kainomis. Šio kliento atveju automobilis „Tesla S70“ buvo pagamintas JAV rinkai ir eksploatuojamas Europoje. Įvertinome ir automobilių rinkos kainas skirtingose rinkose. Suma, kuri bendrai sumokėta klientui, yra vidutinė kaina rinkoje, įvertinus automobilio modelį bei jo būklę. Tai, kad visiško sugadinimo atveju yra išmokama išmoka, atitinkanti vidutinę rinkos kainą, yra apibrėžta draudimo sutartyje“, – pastebi M. Raliūga.
„Lietuvos draudimo“ atstovas taip pat priduria, kad Lietuvoje „Tesla“ automobilis neturi savo atstovų ar autoservisų, todėl jis galėjo būti remontuojamas ir kituose servisuose, be to, buvo surasta remonto įmonė, kuri tikino, jog automobilį gali pataisyti originaliomis detalėmis.
„Yra įprasta praktika, atsižvelgiant į kliento draudimo sąlygas, automobilius remontuoti naujomis originaliomis, originaliomis nenaujomis arba trečiųjų šalių detalėmis, priklausomai nuo to, ką autoservisas gali pasiūlyti ir ką pasirenka klientas. Šiuo atveju klientui taip pat buvo surasta remonto įmonė, kuri patvirtino, kad „Tesla“ automobilius remontuoja originaliomis naudotomis dalimis.<...> Tiek automobilių tiekėjų, tiek kituose servisuose atliekamų remontų kaštus padengia „Lietuvos draudimas“. „Tesla“ automobilis Lietuvoje neturi atstovo ir savo serviso, todėl jis gali būti remontuojamas kituose servisuose, kurie šią paslaugą teikia“, – teigia M. Raliūga.
„Lietuvos draudimo“ atstovai priduria, kad klientas M. Novickas, pagal draudimo sutartį, turėjo galimybę servisus pasirinkti pats ir ten įvertinti automobilio žalą, tačiau „Teslos“ savininkas to nedarė.
Draudėjai įvertina daugybė faktorių
Draudimo bendrovės ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius pastebi, kad išskirtinės sąlygos elektromobilių draudimui nėra taikomos, tačiau atsižvelgiama į galimas rizikas, vairuotojo asmeninę patirtį.
„Vertinama daug faktorių – nuo transporto priemonės techninės charakteristikos iki vairuotojų rizikos. Pastarajai priskiriami tokie faktoriai kaip vairavimo stažas, naudojimosi automobiliu paskirtis ir eismo įvykių istorija. Išskirtinių sąlygų apdrausti elektromobilį nėra. Kiekvienas atvejis yra individualus ir norintiems apsidrausti transporto priemonę pateikiamas asmeninis draudimo pasiūlymas“, – teigia R. Pocius.
Tuo metu „Gjensidige“ Draudimo produktų, kainodaros ir rizikos vertinimo departamento vadovas Baltijos šalims Andrius Dambrauskas pastebi, kad elektriniai automobiliai yra draudžiami, tačiau draudimo metu yra įvertinama kiekviena detalė, susijusi tiek su draudėjo įvykių istorija, tiek automobilio specifikacijomis.
„Draudimo sąlygos ir įmoka, kaip ir draudžiant kitas transporto priemones, priklauso nuo draudėjo įvykių istorijos, automobilio vertės, markės, modelio techninių parametrų“, – kalba A. Dambrauskas.
Be to, draudimo bendrovės atstovas sako, kad dažniausiai problemų iškyla draudžiant hibridinį (elektra ir vidinio degimo varikliu varoma transporto priemonė – aut. past.) automobilį.
„Dažnai pasitaiko atvejų, susijusių su hibridinėmis transporto priemonėmis, kai jų registracijos liudijimuose nėra nurodoma elektrinio variklio galia. Pasitaiko,kad registracijos dokumentuose nurodoma tik vidaus degimo variklio galia, nors automobilio gamintojas ar kiti šaltiniai gali nurodyti visos hibridinės pavaros galią. Atkreiptinas dėmesys, kad draudikai, vertinantys riziką, atsižvelgia į variklio galią. Dėl panašių priežasčių, ne visais atvejais elektrinius ar hibridinius automobilius gali pavykti rasti internetiniuose kataloguose ar apsidrausti internetu“, – pabrėžia pašnekovas.
Taip pat A. Dambrauskas priduria, kad asmenims, norintiems apdrausti elektromobilį, visuomet privalu asmeniškai pasitarti su draudimo įmonės atstovais, kadangi dalis tokių transporto priemonių neturi savo atstovybių Lietuvoje, todėl vėliau, norint ją sutaisyti, gali kilti problemų.
„Kitas svarbus aspektas yra susijęs su elektrinių automobilių servisu ir aptarnavimu. Kai kurie išskirtinai elektrinių automobilių gamintojai neturi atstovybių Lietuvoje, todėl tokiai transporto priemonei sugedus, patekus į eismo įvykį ar kitą nelaimę gali tekti transporto priemonės remonto darbus atlikti užsienyje. Priklausomai nuo draudimo sutarties sąlygų, klientas gali neturėti galimybės rinktis remonto vietos arba ją privalėti pasirinkti už Lietuvos ribų. Rekomenduojame visuomet, įsigyjant draudimą, tai aptarti su draudiku“, – pastebi draudimo atstovas.
„Teslos“ savininkas su „Lietuvos draudimo“ atlyginta žala nesutinka ir žada kreiptis į atskiras institucijas.