Tačiau taip mąsto ne visi lietuviai: penktadalis respondentų (20,6 proc.), atsakydami į apklausos klausimus, teigė, kad per vestuves gavę tik „vokelį“, slapta nusiviltų, nes nori labiau asmeninės dovanos, o 38,3 proc. respondentų teigė, kad dovanos pobūdis nesvarbu, svarbiausia – rodomas dėmesys.
Paprašyti įvardinti tris vestuvines dovanas, kurias laiko geriausiomis, pinigus kaip vieną jų nurodė 69,3 proc. apklaustųjų. 44,7 proc. trejetuke paminėjo įspūdžius teikiančias dovanas, 39,7 proc. – namų apyvokos daiktus, 37,5 proc. – keliones.
„Dovanojimo tradicijos per vestuves atspindi to meto žmonių gyvenimą. Tarkime, sovietmečiu dažnai didesnę vertę turėjo ne pinigai, o deficitinės prekės, nes už pinigus daug ko tiesiog nebuvo galima gauti. O dabar pasirinkimas didelis, kiekvienas žmogus gali pats spręsti, ką jis nori turėti. Todėl jaunuosius džiugina ne patys pinigai, o pasirinkimo laisvė, kurią jie suteikia. Kuriant šeimą, pradinis finansinis kapitalas gali palengvinti gyvenimą, vestuvių šventė taip pat ištuština piniginę. Todėl tendencija dovanoti pinigus tiesiog atspindi šių laikų jaunavedžių poreikius“ , – pinigų kaip dovanos populiarumą aiškina psichologė Dovilė Grigienė.
Visada dovanojantys tik pinigus nurodė 29,6 proc. respondentų. Dar beveik ketvirtadalis (23,5 proc.) respondentų pinigus teigia dovanojantys, kai nesugalvoja geresnės dovanos. 39,4 proc. respondentų pinigus tvirtino dovanojantys, jei to prašo jaunieji. Tik 6,5 proc. pinigų nurodė nedovanojantys niekada.
„Pinigai yra lengviausiai išrenkama dovana, matyt, todėl šią dovaną pasirenka daugelis. Tačiau mes tikime, kad lietuviai yra kūrybingi žmonės, ir prognozuojame, kad kylant ekonomikai, tendencija dovanoti pinigus ilgainiui nunyks. Skatiname žmones dažniau dovanoti dovanas, kurios įspūdį palieka ilgam.“ – sako apklausą užsakiusios bendrovės „Gera dovana“ generalinis direktorius Ernestas Vasiliauskas.
Apskritai tuo, kad per vestuves dovanos būtinos, lietuviai neabejoja: absoliuti dauguma, net 94,6 proc. respondentų nurodė ką nors jauniesiems dovanojantys visada ir tik 5,4 proc. jų teigė apsieinantys su gėlėmis. Paskutinei dienai prieš vestuves lietuviai dovanos sugalvojimo ir pirkimo nepasilieka: taip elgiasi vos 11,6 proc. apklaustųjų, tačiau per daug anksti dovanos irgi neieško: net 68,3 proc. lietuvių dovana rūpintis ima iki vestuvių likus ne daugiau negu mėnesiui.
43,7 proc. respondentų vestuvines dovanas galvoja patys, su niekuo nesitardami. Ketvirtadalis respondentų dėl dovanos klausia pačių jaunavedžių, 17 proc. – jų artimųjų ar draugų. 36,5 proc. apklaustųjų dovanos sako ieškantys didžiuosiuose prekybos centruose, 23,5 proc. – specializuotose parduotuvėse, penktadalis jas užsako internetu. Dovanoms lietuviai netaupo: mažiau negu 100 Lt žmogui vestuvinei dovanai išleidžia vos dešimtadalis respondentų.
Liepos 28 – rugpjūčio 3 dienomis dovanų platinimo bendrovės „Gera dovana“ užsakymu įvykdytos internetinės apklausos apie vestuvių dovanų įpročius metu apklausti 574 respondentai, kurių amžius – 18–65 metai.