Daugiau apie tai – TV3 Žinių reportaže.
90 centų. Tiek dabar kainuoja 60 minučių vienkartinis bilietas Vilniaus autobusuose ir troleibusuose. Siūloma, kad po pusmečio keleiviai už tokią kelionę turės sukrapštyti beveik dvigubai didesnę sumą – 1 eurą 75 centus.
Sostinės viešąjį transportą organizuojanti įmonė „Susisiekimo paslaugos“ siūlo jau nuo liepos branginti ir kitų rūšių bilietus. Nė euro nekainavęs 30 minučių bilietas brangtų iki euro ir dvidešimt penkių centų. Vienos dienos bilietui keleiviai turės atrasti papildomus du su puse euro. 3 dienų bilietas taptų beveik 70 procentų brangesnis – keleiviams už jį tektų pakloti 13 su puse euro. O mėnesio bilieto kaina priartėtų prie 50 eurų.
Tokius siūlymus išgirdę keleiviai šiaušiasi.
„Pavyzdžiui, gauni pensiją – tai nepakėlė juk dvigubai bilietų. Ir taip parduotuvėse viskas brangsta“, – sako stotelėje autobuso laukiantis vilnietis.
„Gali pakelt kažkiek, jeigu jie labai nori. Žinau, kad reikia kažkur surinkti, bet kad jau dvigubai, dar daugiau, tai čia jau absurdas“, – piktinasi vilnietė.
Kainų nekėlė 12 metų
Sostinės valdžia dar ką tik skelbusi apie didžiules spūstis Vilniuje ir pabranginusi parkavimą esą tam, kad gyventojai daugiau naudotųsi viešuoju transportu, dabar gi užsimojo didinti ir autobusų bei troleibusų bilietų kainas. Savivaldybė aiškina, kad kainų nekėlė 12 metų. Dar Lietuvoje žmonės litais atsiskaitinėjo, o sostinei vadovavo Artūras Zuokas, kai paskutinįkart buvo padidintos viešojo transporto kainos.
Pasak dabartinio mero, laukti nebegalima – bilietai turi brangti.
„Gal ir pagrįstai nejudinom, bet dabar yra daromos didelės investicijos į viešojo transporto atnaujinimą, į kokybę, į dažnumą. Ir natūralu, kad tie dalykai kainuoja“, – tikina Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas.
O štai „Judu“ direktorė Loreta Levulytė-Staškevičienė tvirtina, kad turime pasivyti infliaciją.
„Tai kainų pakėlimas yra toks techninis pakėlimas, atstatymas į tą būklę pagal infliacijos indeksą, kas vyko per tą laikotarpį nuo 2013 metų“, – teigia „Judu“ direktorė.
Keliaus vandeniu?
Kai kurie keleiviai juokaudami svarsto, kad anksčiau mero išsakyta idėja dėl kelionių Neries upe gal ir visai gera.
„Ir aš galvoju, gal reikia nupirkti kostiumą ir plaukti upe į darbą. Tikrai (juokiasi) labai juokinga iš tikrųjų, tikrai“, – svarsto autobusu keliaujanti Vilniaus gyventoja.
„Reikia argumentų tam, kad brangintum bilietą. Reikia aptarnavimo, vairuotojų kultūra irgi svyruoja“, – priežasčių kainų brangimui ieško vilnietė.
Vilnius prieš pusantrų metų sudarė sutartį dėl 91 naujo troleibuso, du trečdaliai iš jų jau važinėja miesto gatvėmis. Tačiau dar ketvirtadalis iš beveik dviejų šimtų į gatves išriedančių troleibusų yra vis dar tos pačios trisdešimtmetės škodos.
Miesto gyventojai senais troleibusais piktinasi:
„Kai atvažiuoja tas troleibusas drebantis ir net be skanerio, tu važiuoji kaip idiotas. Tikrai.“
„Ir dar šitokių troleibusų yra... Mano nuomone, baisu.“
Tuo tarpu „Judu“ direktorė Loreta Levulytė-Staškevičienė teigia, kad Vilnius įsigis dar naujų autobusų.
„Atnaujinimas toliau tęsis ir mes įsigysime naujų autobusų, troleibusų“, – sako ji.
Sostinės savivaldybė jau paskelbė konkursą, kad nusipirktų dar 73 naujus troleibusus. Tačiau senosios škodos dar važinės bent pusantrų metų.
Kaip atrodome tarp kitų Baltijos šalių?
Šiandien Vilniui reikėtų pasivyti bent Baltijos seses. Rygoje ir Taline tokie trisdešimties metų senumo troleibusai „Škoda“ jau dešimtmetį nebevažinėja.
Latvijos sostinėje Rygoje važinėja tik žemagrindžiai autobusai ir troleibusai. Tik latviams dabar galvos skausmas, ką daryti su dešimtimis senų tramvajų, kurie tebekursuoja gatvėse. Tačiau kol kas apie bilietų branginimą nekalbama. Estijos sostinė Talinas neseniai atnaujino tramvajų parką, taip pat estai laukia naujų troleibusų. Oficialiai registruoti Talino gyventojai transportu naudojasi nemokamai, tačiau juo juk ne vien miesto gyventojai.
Po kainų pakėlimo štai toks – vienu metu aprūdijęs, pasenęs ir modernus – Vilniaus viešasis transportas taptų brangiausias Baltijos šalyse. Pavyzdžiui, dienos bilietas Vilniuje būtų brangesnis bent dviem eurais už bilietus Rygoje ir Taline. O štai už mėnesio bilietą vilniečiai mokėtų 15 eurų daugiau.
Gyventojai klausia: kodėl reiks mokėti brangiau už pasenusį ir dar per retai važinėjantį viešąjį transportą?
„Dvi trys minutės skirtumas, o paskui turi stovėti 20 minučių – į vieną kryptį labiausiai, kai mes važiuojam į darbą“
„Yra masė žmonių, kuriems reikia troleibuso dieną. Dieną jisai važiuoja per pusę valandos. Klausykit...
Spręs ir šią problemą
„Judu“ direktorė Loreta Levulytė-Staškevičienė į šiuos gyventojų skundus jau turi atsakymą – žada dažnesnius transporto kursavimus bei naujus maršrutus.
„Esami maršrutai kursuos dažniau. Atsiras septyni nauji maršrutai“, – sako „Judu“ direktorė.
Tačiau pažadus įgyvendinti „Susisiekimo paslaugos“ ruošiasi iki 2027 metų. Įmonė aiškina, kad kainų nepakėlus išvardytų pokyčių esą bus neįmanoma įgyvendinti.
„Manęs nejaudina, gal aš rytoj nebegyvensiu – man reikia šiandien ir dabar“, – nuogąstauja vilnietė.
Bilietų branginimą dar turės palaiminti Vilniaus miesto taryba. Politikai ir gyventojai ruošiasi mūšiui dėl kainų – diskusijos, kiek turi brangti viešasis transportas truks apie mėnesį.