Vilniaus miesto tarybai šiandien Vilniaus mero Artūro Zuoko iniciatyva skubiai pateiktas sprendimas dėl taksi leidimų išdavimo. Kol nėra Vyriausybės patvirtintų konkrečių rinkliavos dydžių, laikini leidimai taksi vairuotojams verstis taksi veikla bus išduodami Vilniaus miesto savivaldybėje nemokamai.
„Susidarius tokiai padėčiai, kai šimtai taksi vairuotojų liko be darbo, siekiame kuo greičiau išspręsti šią problemą. Vilniaus savivaldybė visuomet buvo už skaidrią ir legalią taksi veiklą, todėl šis spendimas leis taksi vairuotojams legaliai dirbti tol, kol Vyriausybė patvirtins Rinkliavos įstatymą. Mes už tai, kad taksi vairuotojai dirbtų, bet mokėtų mokesčius“, - sakė Vilniaus meras A. Zuokas.
Vilniaus miesto savivaldybėje šiandien vykusio pasitarimo metu taip pat nuspręsta savivaldybės įmonėje „Susisiekimo paslaugos“ steigti dispečerinę, kuri suvienys laikinuosius taksi leidimus gavusius vairuotojus. Vilniečiai galės taksi vairuotojus išsikviesti nauju trumpuoju taksi numeriu.
Už tokį pasiūlymą taryba pasisakė bendru sutarimu.
Nerimaujantys dėl darbo ir ateities taksi firmų darbuotojai trečiadienio rytą sostinės gatvėse surengė protesto akciją, Vilniaus savivaldybė svarsto galimybę padėti darbo netekusiems taksi vairuotojams, o aukščiausioji valdžia prabilo apie tai, kad taksi automobiliuose laikas įrengti kasos aparatus. Į pastarųjų dienų įvykius, kai policija, prokuratūra ir Valstybinė mokesčių inspekcija atliko kelias dešimtis kratų taksi įmonėse, kiekvienas reaguoja savaip.
(papildyta 15:19)
Susisiekimo ministerija: taksi vairuotojai gali dirbti individualiai
Vilniaus savivaldybė svarsto, kokiais būdais ji galėtų padėti darbo taksi įmonėse šiomis dienomis netekusiems vairuotojams. Tarp svarstomų idėjų – steigti savo dispečerinę, kuri skirstytų užsakymus (vadinasi, įsteigti dar vieną savivaldybei pavaldžią įmonę? – red. past.) pavieniams taksistams, lengvatinėmis sąlygomis išduoti veiklos licencijas ir dar kelios.
„Klausimas dėl taksi įtrauktas į Tarybos posėdžio darbotvarkę“, – Balsas.lt patvirtino Vilniaus miesto savivaldybės Viešųjų ryšių skyrius, pridūręs, kad visi oficialūs komentarai – po to.
Tačiau anot susisiekimo ministro patarėjo ryšiams su visuomene Martyno Čerkausko, nepavydėtinoje padėtyje atsidūrę vairuotojai jau dabar gali teikti taksi paslaugas, nes norint dirbti taksistu nebūtina priklausyti įmonei – žmogus gali įsigyti licenciją verstis taksi veikla.
„Praėjusiais metais buvo pakeisti įstatymai, ir dabar taksi žmogus gali dirbti savarankiškai, įregistravęs individualią veiklą. Nebūtina dirbti firmoje“, – sakė jis.
M. Čerkausko teigimu, tai išeitis ne tik tiems, kurie liko be darbo po pirmadienį atliktų kratų, kai nustojo veikti „centriukas“.
„Galbūt iki šiol žmogus dirbo visai kitą darbą, bet nusprendei pereiti į taksi verslą. Tačiau jis nenori dirbti savininkui, o nori dirbti sau. Tai registruoji individualią veiklą ir gali dirbti“, – aiškino Susisiekimo ministerijos atstovas.
Tačiau naudotis dispečerinės paslaugomis toks vairuotojas, anot M. Čerkausko, jau negalėtų.
„Galėtų paimti keleivius gatvėje, skelbti internete ar kitur savo telefoną, save reklamuoti. Nebus taip, kad užsideda plafoną ir važiuoja – vis tiek reikės gauti leidimą. Bet jis dirbs sau, o ne įmonei“, – vardijo skirtumus M. Čerkauskas.
- - - - - -
Darbo inspekcija: tai prastova ne dėl darbuotojų kaltės
„Veikiausiai – bedarbystė“. „Teks skubiai ieškotis kito darbo“. „Per šias dienas jau praradome kelis šimtus litų. Kas mums juos kompensuos?“
Maždaug taip – klausimu į klausimą, ką ketina veikti toliau, Balsas.lt žurnalistams atsakė be darbo po to, kai pirmadienį policija, prokuratūra ir Valstybinė mokesčių inspekcija Vilniaus mieste ir jo apylinkėse atliko daugiau nei 60 kratų taksi įmonėse, likę taksi vairuotojai.
Anot jų, darbą sutrikdė tai, kad dėl kratų buvo sustabdyta daugumos tikrinamų įmonių veiklą koordinuojančio skambučių centro – vadinamojo „centriuko“, kurio dispečerės priima klientų užsakymus ir skirsto juos vairuotojams, veikimas.
Nerimaujantys dėl ateities taksi firmų darbuotojai trečiadienio rytą sostinės gatvėse surengė protesto akciją, kurios tikslas esą ir buvo atkreipti dėmesį į jų padėtį.
Tačiau VMI bei kriminalinės policijos biuro pareigūnai antradienį teigė, jog sankcijos taikomos įmonių vadovams, o ne pačioms įmonėms ir juo labiau – ne eiliniams darbuotojams.
Tai gal be reikalo vairuotojai ir dispečerės baiminasi pirmadienio rytą netikėtai tapę bedarbiais? Kas jiems sumokės ir kas jų laukia toliau? – ieškodami atsakymo į šiuos klausimus, Balsas.lt žurnalistai kreipėsi į Valstybinę darbo inspekciją (VDI).
Jos atstovų teigimu, situacija, kai darbdavys nesuteikia darbo sutartimi sulygto darbo, vadinama prastova ne dėl darbuotojo kaltės. O kai dėl susiklosčiusių aplinkybių darbuotojų kaltės nesama, informuoja VDI, „nepriklausomai nuo objektyvių aplinkybių Darbo kodeksas (DK) numato darbuotojams garantijas, kurios nekvestionuojamos“.
„Pagal DK 122 str. dispoziciją, kai darbdavys neduoda darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo dėl tam tikrų objektyvių priežasčių (gamybinių ar kitų), turi būti skelbiama prastova, už prastovos laiką mokant ne mažesnį nei Vyriausybės nustatytą minimalų valandinį atlygį (už kiekvieną prastovos valandą, DK 195 str. 1 d.). Nesutarimai dėl prastovos paskelbimo teisėtumo nagrinėjami darbo ginčo tvarka“, – aiškina VDI.
Netekusiems darbo ir dėl ateities nerimaujantiems taksi firmų darbuotojams VDI primena, kad pirmiausia reikia patiems įsiskaityti į su darbdaviu sudarytas darbo sutartis.
„Darbo funkcijų vykdymas iš esmės priklauso nuo darbo teisinių santykių šalių tarpusavio susitarimų turinio. Pagrindinis dokumentas, kuris tai reglamentuoja, yra darbo sutartis. Joje turi būti surašytos visos darbdavio bei darbuotojo teisės ir pareigos.
Tokios teisės ir pareigos gali būti detalizuotos pareigybės aprašymuose, darbo tvarkos taisyklėse, kituose lokaliniuose teisės aktuose, jei jų nuostatos šalims žinomos – kitaip sakant, jei darbuotojas su tokiomis nuostatomis supažindintas pasirašytinai“, – aiškina VDI.
„Būtent toks yra teisėtų tarpusavio įsipareigojimų pagrindas, kuriuo ir turėtų vadovautis šalys“, – Balsas.lt informavo Valstybinė darbo inspekcija.
R. Bieliauskas: jei tie aparatai bus privalomi – įrengsime
Po kratų Vilniaus taksi įmonėse premjero patarėjas Mykolas Majauskas užsiminė, kad Vyriausybė artimiausiu metu gali svarstyti galimybę įrengti taksi automobiliuose kasos aparatus.
Esą pirmieji žingsniai šia kryptimi jau žengti - nuo gegužės mėnesio automobiliuose atsiras prie taksometrų prijungiami kvitų spausdintuvai. Tiesa, taksi vairuotojai jų įsirengti neprivalės, o patys kvitai – neatstos kasos aparatų čekių ir nebus laikomi fiskaliniais dokumentais, tačiau Susisiekimo ministerija tikisi, kad sąžiningai dirbančios įmonės jų nevengs.
„Yra naujose taksi taisyklėse parašyta, kad gali būti naudojami spausdintuvai. Jie rekomenduotini, bet neprivalomi. Apie tai buvo kalbama, ir kas norės, galės juos naudoti“, – Balsas.lt sakė Sostinės taksi vežėjų asociacijos „Sosveta“ vadovas Romualdas Bieliauskas.
Tačiau apie kasos aparatus jis tvirtino negalįs pasakyti nieko konkretaus.
„Kaip atrodo tie kasos aparatai, aš nemačiau ir nieko nežinau apie juos. Kaip įmonės vadovams mums niekas nepristatė ir mes net nežinome, kokį aparatą siūlytų pirkti“, – aiškino jis.
„Tačiau jeigu įves privalomai – mes įvykdysime“, – teigė R. Bieliauskas. Bet jis neatmetė, kad ne visi taksi vairuotojai sugebės naudotis tokiais aparatais ir dėl to gali kilti problemų.
„Ar sugebės žmonės, dirbantys taksi vairuotojais, naudotis tais kasos aparatais ar dar kuo nors, sunku pasakyti. Jeigu tas žmogus galėtų būti inžinieriumi, jis juo būtų, bet jis dirba taksistu. Tie žmonės truputį kitokie. Ar jie galės? Tada, matyt reikės mums juos mokyti“, – svarstė Sostinės taksi vežėjų asociacijos „Sosveta“ vadovas.
Anot R. Bieliausko, jau seniai laikas profesinėse mokyklose rengti taksi vairuotojus. Tuomet jie būtų tinkamai parengti, ir tokio pobūdžio problemų nekiltų.
Taip pat skaitykite ir žiūrėkite:
Protestuojančių taksistų kolona kėlė sumaištį Vilniaus gatvėse
Taksi dispečerė apie vykusias kratas: tai buvo panašu į oro pajėgų antskrydį