Elektroninę komerciją augina besikeičiantys vartotojų įpročiai. Nors žmonės vis daugiau perka internetu, pati rinka neauga, tik persikelia į virtualią erdvę.
Panašu į kelionę Marso link
Prekybininkai pastebi, kad didysis lūžis, leidęs įsibėgėti internetinei prekybai, buvo sunkmetis, mat žmonės buvo priversti taupyti. Deja, įspūdis, kad internetine prekyba gali užsiimti kiekvienas, turintis internetą ir prekę, tėra iliuzija. Specialistų teigimu, norint atidaryti sėkmingai veikiančią interneto parduotuvę, reikia investuoti nuo 300 tūkst. iki 1 mln. litų, o pelno gali tekti palaukti ir kelerius metus.
Vienos bendrovės vadovas Verneris Pugžlys tikino, kad internetinė prekyba prilygsta kelionei į Marsą, nes kiekviena diena kupina iššūkių ir naujovių. „Įspūdis, kad prekiauti internetu lengva, tėra optinė apgaulė, nes darbo reikia įdėti ne mažiau nei paprastoje parduotuvėje. Tai kaip kelionė į Marsą, kai nežinai tikslių instrukcijų ir viską turi atrasti pats“, – sakė jis.
Prekybą prieš ketverius metus šio verslininko bendrovė pradėjo ir internete, ir realioje parduotuvėje. Pasak. V. Pugžlio, investicijos į elektroninę parduotuvę pradeda atsipirkti tik dabar.
„Šiuo metu mūsų prekybos internetu dalis sudaro apie 30 proc. visos prekybos. Pagyvėjimą pajutome praėjusių metų pabaigoje, šių metų pradžioje. Daugiausia žmonės perka tas prekes, kurioms ir buvo skirta ši parduotuvė – prekes kūdikiams“, – sakė V. Pugžlys.
Jo manymu, į internetinę parduotuvę reikia investuoti apie 1 mln. litų, o didžiausias iššūkis norint pažaboti internetinę prekybą yra technologijos.
Perka ne viską
Lietuvoje žmonės vis dažniau atsiskaito internetu ir skiria tam vis didesnes sumas. Tai rodo mokėjimų įstaigos „EVP International“, prižiūrinčios įmokų surinkimo sistemą mokejimai.lt, surinkti duomenys. Remiantis 2011 ir 2012 metų duomenimis, išanalizavus 365 skirtingų projektų, veikiančių 25 kategorijose, pajamas mokėjimai internetu augo tik kai kuriose srityse.
Bendra mokėjimų už keliones ir bilietus suma augo 44 proc., o atsiskaitymų kiekis – daugiau nei trečdaliu. Atsiskaitymų turizmo agentūroms, bilietų ir viešbučių rezervavimo portalams vidurkis per metus šoktelėjo 63 proc. – nuo 139 pernai iki 226 litų šiemet.
Bene daugiausia pinigų žmonės išleidžia ir internetinėse elektronikos prekių parduotuvėse. 6ios Atsiskaitymų už šios kategorijos prekes vidurkis 2012 metais viršijo 513 litų. Bendra atsiskaitymų suma už kompiuterius, buitinę techniką, navigacijos įrangą ir panašias prekes pagal šį skaičiavimą padidėjo beveik 78 procš Apskritai buitinės technikos paklausos augimas siejamas su šiuo metu pagyvėjusia nekilnojamo turto rinka.
Taip pat augo išlaidos naminių gyvūnų priežiūrai, pramogų, muzikos ir vaizdo portalų pajamos. Grožiui ir higienai išleidžiama beveik 61 proc. daugiau pinigų. Vidutiniškai už kosmetikos ir dantų priežiūros priemones išleidžiama suma padidėjo nuo beveik 135 iki 145 litų.
Niša – elektroninėms knygoms
Konkrečių skaičių, kiek pinigų cirkuliavo internetinėje prekyboje ir kiek buvo atsiskaitymų praėjusiais metais, apmokėjimo sistemos mokėjimai.lt atstovai pateikti nenorėjo, tačiau prasitarė, kad kiekvienos kategorijos prekybos mastas viršija kelis milijonus. Pasak „EVP International“, prižiūrinčios sistemą mokėjimai.lt, komunikacijos vadovo Ryčio Sabo, internetinė prekyba šiuo metu yra palanki visokių tipų verslui.
„Pereiti prie internetinės prekybos naudinga iš esmės visoms verslo šakoms, kurios kuo nors prekiauja – pirmiausia, aišku, mažmenininkams. Tačiau yra pavyzdžių, kai puikiai vykdoma didmeninė prekyba, ypač kompiuterinėmis prekėmis“, – sakė R. Sabas.
Kaip matyti iš statistikos, vis dažniau žmonės internetu perka įvairias keliones, bilietus, dovanoja gėles, įvairias dovanas. Nepaprastai kyla įvairių grupinių apsipirkimų pardavimas, lažybų kontorų statymai. Be abejo, visada yra internetiniai žaidimai, atsiskaitymai už filmus, muziką, mokslą, knygas.
„Jeigu Lietuvoje daugėtų elektroninių knygų, manauč jų paklausa būtų milžiniška, o jų pardavimas augtų kaip ant mielių“, – sakė „EVP International“ komunikacijos vadovas.
Jo manymu, savotiška internetine prekyba jau galima laikyti ir atsiskaitymus už komunalines paslaugas, nes taip perkamos paslaugos, kurių reikia kasdien – šiluma, vanduo, dujos, telefono, interneto ryšys. Šios kategorijos atsiskaitymai internetu taip pat sparčiai auga.
Agnė Pikšrytė