Lietuvos valdžios siekis žaboti infliaciją, kad pavyktų 2010 metais įsivesti eurą, verslui ir gyventojams gali atsigręžti gerokai greičiau didinamais degalų akcizais.
Vežėjai automobiliais sako, kad pabrangę degalai ir vėliau didins eurui pavojingą infliaciją, o degalų pardavėjai prognozuoja degalų kontrabandos šuolį, penktadienį rašo "Verslo žinios".
Vyriausybės šią savaitę patvirtintoje kainų stabilumo strategijoje, be kitų priemonių, siūloma peržiūrėti degalų akcizo tarifo derinimo su Europos Sąjunga grafiką.
Strategijoje teigiama, kad siekiant turėti kuo ilgesnį laikotarpį, kuriuo akcizų degalams didinti nereikėtų, tikslinga svarstyti galimybę 2008 metais vienu kartu įgyvendinti du - 2008 ir 2011 metais - didinimo etapus, dėl to akcizo benzinui nebereikėtų toliau didinti, o akcizą dyzelinui tektų didinti tik 2013-aisiais.
Lietuva yra išsiderėjusi akcizo kėlimo naftos produktams pereinamuosius laikotarpius, o akcizo didinimas, teigiama, daro įtaką infliacijai apie 0,2 procentinio punkto.
Jeigu būtų priimtas toks sprendimas, jau kitąmet akcizo tarifas benzinui padidėtų net 331 litais ir siektų 1,649 tūkst. litų tonai, dyzelino - padidėtų 238 litais ir siektų 1,24 tūkst. litų.
Tokio dydžio akcizo šuolis iki šiol buvo planuotas pasiekti laipsniškai per ketverius metus. Vien dėl akcizo tarifo pasikeitimų kitąmet litras benzino, prisidėjus didesniam pridėtinės vertės mokesčiui, brangtų apie 35, o dyzelino - apie 25 centus.
Vežėjai automobiliais tvirtina, kad skubėjimas didinti degalų akcizus neigiamai paveiks jų konkurencingumą, smogs kitoms ūkio šakoms, o tikslo pažaboti infliaciją gali ir nepasiekti. Pasak jų, pabrangus degalams, kils visų produktų kainos.
Didžiausią degalinių tinklą šalyje valdančios bendrovės "Lukoil Baltija" valdybos pirmininkas Ivanas Paleičikas įsitikinęs, kad, kitąmet vienu sykiu gerokai padidinus degalų akcizus, išsyk išaugtų degalų kontrabandos mastai.
Jo duomenimis, pernai, kai degalai buvo žymiai brangesni, iš Rusijos, Baltarusijos vairuotojai automobilių bakuose masiškai vežė degalus. Suskaičiuota, kad dėl suvešėjusios legalios degalų kontrabandos nuostoliai valstybei per metus siekia apie 300 mln. litų.
Pasak I.Paleičiko, degalų akcizo didinimas būtų buvęs verslui neskausmingiausias tuo metu, kai degalų kainos mažėjo. Tačiau šis laikotarpis jau praleistas, nes prognozuojamas pasaulinių naftos produktų kainų augimas.
Ekspertai teigia, jog daug padidinus kuro kainą, Lietuvos verslas taps mažiau konkurencingas.