Kai kurių prekybininkų teigimu, vis daugiau žmonių savo šventinį stalą mėgina paįvairinti lietuviškoms šventėms nebūdingais produktais ar desertais, tačiau didžiąją dalį šventinio meniu lietuvių namuose vis dar užima tradiciniai patiekalai.
Stalą įvertino skaičiais
Kalbėdama apie išlaidas šventiniam velykiniam stalui, „Maximos“ atstovė Ernesta Dapkienė dalijasi, kad didžioji dalis, bene pusė, klientų teigia jam skirsiantys nuo 51 iki 100 eurų.
„Pastebimai mažiau klientų, daugmaž trečdalis, sako įtilpsiantys į 21-50 eurų biudžetą, kai apie dešimtadalį pirkėjų planuoja skirti nuo 101 iki 150 eurų.
Nedidelė dalis klientų šventinio, velykinio stalo ruošai skirs nuo 151 iki 200 eurų. Lygiai tiek pat žmonių pataupys – jų išlaidos daugiausiai sieks 20 eurų.
Vienas procentas apklaustųjų taip pat teigė planuojantys Šv. Velykoms išleisti ir daugiau nei 200 eurų. O du procentai respondentų pažymėjo, kad šventinio stalo neruoš“, – tinklo rengtoje apklausoje gautais pirkėjų Velykų apsipirkimo planų rezultatais dalijasi E. Dapkienė.
Atstovės teigimu, didžioji dalis apklaustų klientų teigė pirksiantys produktus ir Velykų stalui viską ruošiantys patys.
„Visgi trečdalis taip pat nurodė, kad ant šventinio velykinio stalo dės ir pačių pagamintus, ir įsigytus, jau paruoštus patiekalus“, – prideda E. Dapkienė.
Ieško įvairesnės mėsos
Parduotuvių tinklo „Norfa“ atstovo Dariaus Ryliškio teigimu, Velykoms gyventojai pradeda ruoštis gerokai iš anksto – likus maždaug 10 dienų iki Velykų. Daugiausia rūpinamasi kiaušiniais, o šventei vis artėjant ir kitais šviežio maisto produktais.
„Vienas pagrindinių maisto produktų ant Velykų stalo liks kiauliena, be to, mūsų tinklas prognozuoja, kad švenčių išvakarėse žalios kiaulienos pardavimas padidės maždaug 2 kartus.
Taip pat, tradiciškai šeimininkės ant stalo dės vytintą, rūkytą dešrą, kitus rūkytus mėsos gaminius, taip pat vyniotinius, rūkytą vištieną“, – sako D. Ryliškis.
Nors tradiciniai produktai ir išlieka populiarūs, ryškėja ir kiti pirkėjų poreikiai velykiniam stalui – šviežios kalakutienos, triušienos, jautienos, šaldytų ančių ir žąsų.
„Taip pat ir labiau egzotiškų, tik šventėms skirtų produktų, pvz., velykinę marinuotą antį ar viščiuką, ar 5,5 kg svorio šaltai rūkytą lietuviškos kiaulienos kumpį su koja“, – pirkėjų pasirinkimu dalijasi tinklo atstovas.
Atranda naujus skonius
Prekybos tinklo „Rimi“ atstovė žiniasklaidai Renata Keršienė atskleidžia, kad pirkėjų Velykinį krepšelį, be kiaušinių ir majonezo, jau tradiciškai užpildo šviežio maisto prekės – šviežia mėsa – kiaulienos sprandinė, galvijų liežuviai, ančiukas, šviežia žuvis.
„Taip pat ir jūros gėrybės ir jų gaminiai – silkės, ikrai, karšto ir šalto rūkymo žuvys, konservuoti šprotai, krabų lazdelės, švieži vaisiai, daržovės, uogos.
Žinoma, svarbią vietą krepšelyje ir įvairūs teminiai saldumynai – šokoladiniai kiaušiniai, zuikiai, taip pat kepyklos ir konditerijos gaminiai, desertai“, – detalizuoja R. Keršienė.
Visgi R. Keršienė pripažįsta, kad, stebint pirkėjų krepšelius prieš didžiąją pavasario šventę, pastebima, kad Velykoms ruošiamasi kiek kukliau ir pardavimų augimas nebūna toks ženklus kaip prieš Kalėdas. „Pirkinių krepšelio turiniui įtakos turi ir orai – per Velykas lauke esant palankiam orui, pirkėjai šventiniam stalui dažnai renkasi kepimui lauke jau paruoštą mėsą, jos gaminius“, – prideda R. Keršienė.
Prekybos tinklo atstovės teigimu, žvelgiant į praėjusius metus, pasiruošimą joms iš esmės pakeitė šalį ir pasaulį užklupusi pandemija.
„Ji lėmė reikšmingus apsipirkimo pokyčius, kuriuos vėliau stebėjome visus metus – pirkėjai į prekybos centrus sąmoningai vyko rečiau, bet pirko daugiau. Atitinkamai ir pirkinių krepšelis praėjusių metų Velykų savaitę buvo beveik 2 kartus didesnis nei ankstesniais, 2019-aisiais, metais. Tuo tarpu pirkėjų skaičius taip pat sumažėjo maždaug perpus“, – pastebėjimais dalijasi R. Keršienė.
Maistas – vienintelė likusi pramoga?
Daugumos pramogų ir kelionių netekę gyventojai linkę daugiau išleisti šventiniam pirkinių krepšeliui ir per šventes pasilepinti brangesniais ir prabangesniais produktais, praneša prekybos tinklas „Iki“.
Vaida Budrienė, prekybos tinklo komunikacijos vadovė, sako, kad ir šios Velykos nebus išimtis. Ji pastebi, kad pirkėjai Velykoms ruošiasi iš anksto – matomas didesnis susidomėjimas velykiniams atributams ir šventiškesniems produktams.
„Įdomu tai, kad pirkėjai vis dažniausiai renkasi ne tik tradicinius vištų kiaušinius, bet savo šventinius stalus puošia ir putpelių kiaušiniais. Duomenys rodo, kad šių kiaušinių pardavimai prieš Velykas išauga beveik 3 kartus“, – pažymi V. Budrienė.
Komunikacijos vadovė pastebi, kad pirkėjai nebe taip bijo ir eksperimentuoti virtuvėje.
„Pavyzdžiui, vietoje labiausiai įprastomis dienomis perkamos kiaulienos pirkėjai prieš šią šventę į savo krepšelius įsidėti renkasi antį.
Be to, pastebime padidėjančius aukštesnės kokybės, brangesnių produktų pardavimus“, – kalba V. Budrienė.
Visgi V. Budrienė prideda, kad žmonės tradicinių patiekalų neatsisako – ant šventinio stalo kiekvienais metais dedami mėsos, žuvies gaminiai, mišrainės ir salotos.
Prekybos tinklo „Lidl“ atstovė Lina Skersytė taip pat pastebi, kad nuo pernai pavasario daug dažniau gaminama namie, o pirkėjai labiau linkę išbandyti ne tik įprastus, bet ir egzotiškesnius, netradicinius patiekalus „nuo stirnienos kumpio iki strutienos kepsnio“ ar itališkų desertų.