Mokėjimo prašymo teikimo terminų nesilaikymas – tai viena iš dažniausių Europos Sąjungos (ES) paramos gavėjų klaidų. Dėl vėlavimo parama mažinama arba nutraukiamas jos mokėjimas.
Paramos gavėjams teikti mokėjimo prašymus reikia pagal investicines Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos (KPP) priemones „Parama verslo kūrimui ir plėtrai“, „Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos“, „Žemės ūkio valdų modernizavimas“, „Kaimo turizmo veiklos skatinimas“ ir kt.
Išlaidos kompensuojamos
Išmokant paramą pagal investicines KPP priemones, dažniausiai taikomas išlaidų kompensavimo būdas. Taikant šį būdą ES remiamus projektus paramos gavėjai pradeda įgyvendinti savomis lėšomis, vėliau pateikiami mokėjimo prašymai, kuriuose turi būti deklaruojamos prašomos kompensuoti išlaidos. Kartu su mokėjimo prašymais turi būti pateikiami išlaidų pagrindimą ir apmokėjimą įrodantys dokumentai.
Paramos gavėjai turi įsidėmėti, kad turi būti atliktos būtent tos investicijos, kurios numatytos paramos sutartyje ar paraiškoje.
Paprastai vienam projektui finansuoti paramos gavėjas gali pateikti iki trijų mokėjimo prašymų (įskaitant ir galutinį mokėjimo prašymą), jeigu turtas įgyjamas išperkamąja nuoma – iki šešių mokėjimo prašymų (įskaitant ir galutinį mokėjimo prašymą).
Suderinama individualiai
Mokėjimo prašymų pateikimo grafikas su kiekvienu paramos gavėju suderinamas individualiai ir yra įtraukiamas į paramos sutartį. Jeigu siekiama paramos pagal supaprastintąsias KPP priemonių įgyvendinimo taisykles, mokėjimo prašymų pateikimo grafikas nurodomas paraiškoje.
Tiesa, mokėjimo prašymus galima pateikti ir pavėluotai, tačiau už kiekvieną pavėluotą dieną parama mažinama 0,5 proc. nuo mokėjimo prašyme deklaruotos prašomos paramos sumos.
Mokėjimo prašymai pavėluotai gali būti priimami 25 darbo dienas nuo nustatytos datos. Projektų, kurie vykdomi pagal supaprastintą paramos teikimo tvarką, mokėjimo prašymai pavėluotai priimami tik 10 darbo dienų.
Jei paramos gavėjas nepateikia mokėjimo prašymų per 25 arba 10 darbo dienų po nustatytos datos, jame deklaruotos išlaidos nebus kompensuojamos.
Galimybė atidėti
Paramos gavėjai turi galimybę mokėjimo prašymo pateikimo terminą nukelti arba pratęsti. Tokiu atveju būtina iš anksto nurodyti argumentuotą priežastį, dėl kurios bus vėluojama ir kreiptis į NMA siunčiant prašymo laišką ir dokumentus, pagrindžiančius galimas vėlavimo priežastis.
Atidėti mokėjimo prašymo pateikimą leidžiama tik išimtiniais atvejais, kai pateikiamos argumentuotos priežastys, kodėl darbai nėra atlikti laiku. NMA specialistai sulaukia ir tokių priežasčių, kaip buvo labai daug darbo, neveikė kompiuteris ir pan. Tokios priežastys nelaikomos pateisinamomis.
NMA priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, turi būti keičiama paramos sutartis, jei ji yra sudaroma.
Pirmiausia – administracinis tikrinimas
NMA, gavusi mokėjimo prašymą, visų pirma atlieka jo administracinės atitikties tikrinimą (ar mokėjimo prašymas užpildytas lietuvių kalba, ar tinkama forma ir pan.). Jį atlieka NMA teritorinių skyrių darbuotojai.
Toliau mokėjimo prašymo vertina NMA Mokėjimo prašymų skyriaus specialistai Vilniuje. Jeigu vertinant mokėjimo prašymus kyla įtarimų, kad dokumentuose yra pateikta neteisinga informacija, gali būti atliekama ir užsakomoji patikra vietoje.
Jeigu paramos gavėjo pateiktas mokėjimo prašymas neteisingai užpildytas arba trūksta duomenų, jam siunčiamas pranešimas apie tikrinant nustatytus trūkumus. Jiems pašalinti paramos gavėjui nustatomas iki 10 darbo dienų terminas nuo pranešimo įteikimo. Atsižvelgiant į trūkstamos informacijos ar dokumentų specifiką, gali būti nustatomas ilgesnis terminas.
Per nustatytą laiką nepristačius reikalingų dokumentų ar nepatikslinus duomenų, paprastai siunčiamas antras užklausimas, į kurį neatsakius, mokėjimo prašymas yra vertinamas pagal turimus duomenis arba gali būti atmestas.
Po tikrinimų – sprendimas
Įvertinus pateiktus mokėjimo prašymus, gali būti priimtas sprendimas išmokėti visą prašomą paramos sumą, jos dalį arba mokėjimo prašymas gali būti visai atmestas. Jei priimamas sprendimas išmokėti visą prašomą paramos sumą arba bent jos dalį, tuomet lėšos tiesiog pervedamos į paramos gavėjo nurodytą sąskaitą.
Tuo atveju, jeigu mokėjimo prašymas yra atmetamas arba nusprendžiama išmokėti tik dalį prašomos paramos sumos, NMA per 10 darbo dienų nuo tokio sprendimo priėmimo raštu informuoja paramos gavėją, nurodydama tokio sprendimo motyvus ir sprendimo apskundimo tvarką.