• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ne paslaptis, kad važiuojant viešuoju transportu be bilieto gresia baudos, tačiau didžiuosiuose miestuose daugybė keleivių nuolat rizikuoja ir būna pričiumpami.

Ne paslaptis, kad važiuojant viešuoju transportu be bilieto gresia baudos, tačiau didžiuosiuose miestuose daugybė keleivių nuolat rizikuoja ir būna pričiumpami.

REKLAMA

Kiekvieną dieną Lietuvoje kontrolė užfiksuoja šimtus „zuikių“. Specialistai paaiškino, kokiais atvejais ir kokios baudos yra skiriamos ir tais atvejais, kai bilietas yra, tačiau ne su ta lengvata.

Viešojo transporto įmonių atstovai taip pat atskleidė, kiek kartų daugiausia be bilieto buvo pričiupti tie patys asmenys ir kokias skolas už baudas jie turi.

Kiek „zuikių“ pagaunama per dieną, savaitę ar metus?

Pasak bendrovės „Kauno autobusai“ Viešųjų ryšių specialistės Gretos Makūnaitės, keliaujančiųjų viešuoju transportu be bilieto skaičius visada kinta.

Ji nurodė, kad vidutiniškai per savaitę fiksuojama apie 130 „zuikių“. Mažiau tokių keleivių pastebima vasarą.

O Vilniaus viešąjį transportą valdančios įmonės „Judu“ Klientų patirties vadovė Lina Juknevičienė teigė, kad metai iš metų fiksuojamas panašus „zuikių“ skaičius:

REKLAMA
REKLAMA

„Per dieną vidutiniškai – apie 250–300 keleivių, važiuojančių be bilieto arba jį pažyminčių po kontrolės paskelbimo. Per metus vidutiniškai nustatoma apie 52 tūkst. važiavimo tvarkos pažeidimų.“

REKLAMA

Viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis vardijo, kad 2023 m. viešuoju transportu be bilieto važiuojančių fiksuotų pažeidėjų skaičius buvo 6 proc. didesnis nei 2022 m.

Jis išskyrė, kad keleivių be bilietų:

  • 2018 m. buvo užfiksuota 3 574;
  • 2019 m. buvo užfiksuota 3 565;
  • 2020 m. buvo užfiksuota 2 448;
  • 2021 m. buvo užfiksuota 4582;
  • 2022 m. buvo užfiksuota 5 893.

„Fiksuotų pažeidimų skaičiaus augimą sąlygojo stabiliai didėjantys keleivių srautai, taip pat efektyvesnė pažeidėjų kontrolė.

REKLAMA
REKLAMA

Kontrolės veiksmų efektyvumo didėjimas sietinas su atnaujintais bilietų tikrinimo įrenginiais, kurie suteikė kontrolieriams galimybes iš anksto per nuotolį blokuoti bilietų skaitytuvus, autobusams dar neatvykus į sustojimo vietą ir, akivaizdu, kad nemenkai daliai nesąžiningų keleivių tai buvo netikėta“, – kalbėjo G. Neniškis.

Jis pridūrė, kad, lyginant su 2022 m., didžiausias augimas fiksuojamas tarp asmenų, važiavusių su nepažymėtais bilietais, t. y. 140 proc.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Baudos ir kaip jos didėja

G. Makūnaitės teigimu, keleiviams, neturintiems galiojančio viešojo transporto bilieto, kontrolieriai surašo administracinio nusižengimo (AN) protokolą, pagal kurį skiriama bauda.

Pasak „Judu“ atstovės, jei keleivis neturi bilieto, jam yra siūlomos dvi alternatyvos: arba nusipirkti kontrolės bilietą už 8 eurus ir tęsti kelionę, arba išlipti iš transporto priemonės bei palaukti, kol bus surašytas administracinio nusižengimo protokolas.

REKLAMA

Taigi, „Kauno autobusai“ atstovės aiškinimu, jei keleivis per metus pagaunamas pirmą kartą, bauda siekia 8 eurus.

O tai yra 50 proc. minimalios baudos, pridūrė G. Neniškis. Vis tik, anot jo, baudos dydis priklauso nuo lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, kurios vertinamos individualiai.

L. Juknevičienė nurodė, kad šią baudą asmuo turi susimokėti per dvi savaites. Jei bauda nėra sumokama, ji didėja dvigubai – iki 16 eurų.

„Tačiau, jei tai – pakartotinis pažeidimas, iš karto skiriama 16 eurų bauda ir, priklausomai nuo situacijos (pažeidimų skaičiaus, keleivio elgesio), ji gali būti didinama nuo 23 iki 30 eurų. Maksimali bauda už važiavimą be bilieto yra 30 eurų“, – dėstė „Judu“ Klientų patirties vadovė.

REKLAMA

Kas daroma, jei bilietas – pigesnis, bet nėra dokumento?

„Kauno autobusai“ Viešųjų ryšių specialistė atkreipė dėmesį, kad keleiviai turi žinoti, kokiomis lengvatomis jie gali pasinaudoti.

Taigi, jei keleivis įsigyja viešojo transporto bilietą su 80 proc. lengvata, o jam taikoma tik 50 proc. lengvata arba lengvata nėra taikoma, kontrolės vykdymo atveju bus surašomas AN protokolas.

Jai antrino ir „Judu“ atstovė: „Tokie atvejai, kai keleiviai neturi dokumento, patvirtinančio teisę į lengvatinį bilietą, traktuojami kaip važiavimas be bilieto. Ir skiriamos tos pačios baudos.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vis tik „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius pridūrė – jei asmuo iki administracinio  nusižengimo protokolo surašymo ar administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo metu pateikia dokumentą, patvirtinantį teisę į lengvatą, kaip žymėtame biliete, byla gali būti perkvalifikuojama ir taikoma mažesnė administracinė bauda – nuo 10 iki 14 eurų.

„Zuikiai“ rekordininkai

Kaune nuo kontrolės pasprukti bando dažniausiai jauni asmenys, tačiau, anot atstovės, tai nėra dažnas atvejis. 

REKLAMA

G. Makūnaitė atskleidė, kad „zuikių“ rekordininkų protokolų skaičius prasideda nuo 70 iki 100. O bendra baudų suma gali siekti daugiau nei 1500 eurų. 

Vilniuje bėgikų amžius, pasak atstovės, yra labai įvairus. Ji taip pat nurodė, kad jų neskaičiuoja, nes jų pasitaiko labai retai.

Vis tik L. Juknevičienė įvardijo, kad 2023 m. TOP 5 pažeidėjų fiksuoti nusižengimai svyruoja nuo 32 iki 137 kartų:

„Deja, jūs teisingai suprantate. Per 2023 m. vienas asmuo be bilietėlio viešajame transporte buvo pričiuptas 137 kartus.“

REKLAMA

„Klaipėdos keleivinis transportas“ nurodė, kad tokių „zuikių“ rekordų nerenka. Tačiau neslėpė, kad yra asmenų, kuriems per metus surašoma 70–100 protokolų: „Tai – daugiausia asocialūs asmenys.“

Jei ne „zuikiai“, keleiviai mokėtų mažiau?

„Judu“ atstovė neslėpė, kad kontrolierių darbe nuotykių netrūksta: „Nutinka komiškų situacijų, kai pričiuptas keleivis paduoda savo asmens dokumentą ir pradeda bėgti. Prisiminęs, kad jį galima lengvai susekti, grįžta atgal.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius teigė nenorintis „romantizuoti“ šios veiklos.

„Mums tai – tiesiog vagys, vagiantys iš kitų keleivių ir savivaldybių biudžetų. Jeigu jų nebūtų, sąžiningi keleiviai mokėtų mažiau, pats viešasis transportas būtų modernesnis, o miestai už tuos pinigus galėtų gerų darbų nuveikti“, – pabrėžė G. Neniškis.

O Kaune, jei be bileito važiuoja vyresnio amžiaus keleivis, kontrolieriai stengiasi jiems pagelbėti: informuoja apie jiems galiojančias lengvatas, kurių daugelis nežino, ir nurodo, kur turėtų kreiptis, norint tokį bilietą įsigyti.

REKLAMA

„Todėl tokie susidūrimai su kontrolieriais vyresnio amžiaus keleivių visai negąsdina, o priešingai – pradžiugina“, – akcentavo G. Makūnaitė.

Ji primena, kad vyresniems nei 80 m. amžiaus asmenims, deklaravusiems gyvenamąją vietą Kauno mieste nenutrūkstamai ne mažiau negu 1 metus, taikoma Kauno miesto tarybos suteikta 99 proc. lengvata.

Tai reiškia, kad keleivis įsigyja lengvatinį vardinį bilietą už tris eurus, kuris galioja 3 metus.

Bauda didesnė nei kažkokios ministrė kelione be bilietų tarp zuliku į Dubajų.....
Na kad sąžiningi keleiviai mokės mažiau,jei zuikių nebus,tai taip tikrai nebus.Moralas ne vietoj ir nesąžiningai.
Aš labai bijau važiuot autobusais. Nematau kai autobusas kratosi kas rodoma kompiuterio ekrane. O jei nesuveikė tą vilniečio kortelė? Ateis žvėris kontrolierius ir ismes iš autobuso. Bjauru taip važiuot.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų